Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-05, 23:28
Medlem
Hejsan!

Har ännu inte flyttat hemifrån, och börjar bli mer och mer sugen på att skaffa hus istället för en lägenhet. Jag vet av ett hus till salu som är på 55 m2. Huset som sådant har en övervåning med sovrum, alkov, vardagsrum, kök och badrum. Källarvåningen kan man i princip använda till vad man vill.

Huset är inte i behov av några större reparationer förutom möjligtvis målning.

Spontant - Tycker ni att detta kan vara ett bra köp under den tid man kan nöja sig med ett mindre boende för att sedan hyra ut och göra sig en vinst på kanske 2000kr/månad? Huset kostar en bit under 300.000 kronor.
Citera
2011-08-05, 23:30
Medlem
Voodooprastens avatar
Tänk innan du köper huset på att underhållningen kan bli dyr.
Citera
2011-08-06, 00:42
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Tänk innan du köper huset på att underhållningen kan bli dyr.

Underhållningen? Vad jag förstod skulle TS bo i huset, inte driva konsertlokal, teater, bordell eller liknande.
Citera
2011-08-06, 09:46
Medlem
Det beror väl på vad alternativet är.

Om inga större renoveringsbehov finns, är det bättre att bo i huset än att bo i en hyreslägenhet på 55 kvm. Du har ju pengar kvar investerade i huset, medan de är bortkastade i hyreslägenheten.

Om alternativet är att bo kvar hemma, är det troligtvis billigare.
Citera
2011-08-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det beror väl på vad alternativet är.

Om inga större renoveringsbehov finns, är det bättre att bo i huset än att bo i en hyreslägenhet på 55 kvm. Du har ju pengar kvar investerade i huset, medan de är bortkastade i hyreslägenheten.

Om alternativet är att bo kvar hemma, är det troligtvis billigare.
Tanken är att jag ska måla om huset till en snyggare färg, samt bygga en inglasad altan så att man på så vis får ett "extra rum". Dessa är dock inga större kostnader eftersom jag klarar att göra allt själv.
Citera
2011-08-06, 11:20
Medlem
klinger75s avatar
att tänka på är att det finns mycket som inte syns direkt på ytan .

uppvärmning , hur värms huset idag , hur gammal är eventuell panna .

VVS hur gammalt vissa försäkringsbolag vägrar försäkra om äldre än 30år

EL samma som ovan

men i övrigt så är det säkert ett bra köp jämfört med att hyra en lägenhet
Citera
2011-08-06, 11:53
Medlem
L.A.s avatar
Jag tycker du ska köpa. 300 000 är inte så farligt, om alternativet är en hyreslägenhet för 5000/månad tar det bara fem år innan den totala hyran är större än priset för huset. Dessutom är ett husköp en investering, om du målar, bygger altanen och eventuellt bygger ut någon gång i framtiden kan du till och med göra vinst. Har du bara möjlighet att få ihop 300 000 tycker jag definitivt du ska slå till.
Citera
2011-08-06, 16:13
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Underhållningen? Vad jag förstod skulle TS bo i huset, inte driva konsertlokal, teater, bordell eller liknande.

Underhållning = Renovering, Reparationer, etc.
Citera
2011-08-06, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Underhållning = Renovering, Reparationer, etc.

Underhåll är det du menar. Underhållning är något helt annat.
Citera
2011-08-06, 16:22
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Underhåll är det du menar. Underhållning är något helt annat.

Jo, exakt.

Du fattar vad jag menar.
Citera
2011-08-07, 00:20
Medlem
grovsmides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
hus till salu som är på 55 m2. Huset som sådant har en övervåning med sovrum, alkov, vardagsrum, kök och badrum. Källarvåningen

Låter väldigt lite för två våningar plus källare? Hur som helst innebär det att köpa en billig kåk med massa våningsplan och troligtvis trång planlösning begränsningar i vad man kan göra med det. Avstå.
Citera
2011-08-07, 09:52
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Låter väldigt lite för två våningar plus källare? Hur som helst innebär det att köpa en billig kåk med massa våningsplan och troligtvis trång planlösning begränsningar i vad man kan göra med det. Avstå.

Jag tror att TS menar ett enplanshus med källare, men att han kallar bostadsplanet för övervåning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in