• 1
  • 2
2011-08-05, 23:45
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jag ser att vissa saker har blivit värre än de var under min ungdomstid. Det handlar främst om våldtäkt, inbrott och oprovocerat våld. Nå, när jag vill förmedla denna dystra åsikt blir jag genast förklarad som rasist. Envist hävdar jag att de ovannämnda belastningarna på vårt samhälle beror endast och allena på kulturskillnader, ej raser.

Kan ni hjälpa mig reda ut detta frågetecken?

Att säga "kultur" och att säga "ras" är i vilket fall att säga att det beror på någonting svåråtkomligt och odefinierbart, men som antas vara mycket grundläggande med ett starkt förklaringsvärde.

"Kultur" är alldeles för allmänt för att vara ett användbart begrepp om man vill förstå ex. oprovocerat våld. Och detta är som sagt väldigt svårt att studera vetenskapligt, så resultatet blir spekulation, som lätt kan bli rasistiskt, just eftersom det inte förklarar någonting: De gör som de gör för att de är såna där, som tillhör en viss kultur (muslimer, araber, whatever).
Citera
2011-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
"Kultur" är alldeles för allmänt för att vara ett användbart begrepp om man vill förstå ex. oprovocerat våld. Och detta är som sagt väldigt svårt att studera vetenskapligt, så resultatet blir spekulation, som lätt kan bli rasistiskt, just eftersom det inte förklarar någonting: De gör som de gör för att de är såna där, som tillhör en viss kultur (muslimer, araber, whatever).

Intressant tanke faktiskt! Den belyser lite grand det fullständigt irrationella i rasism och dess avarter. Smält 50 gram fördomar, vispa samman 3 msk anekdotisk bevisföring med ett par vilda spekulationer. Tillsätt sist men inte minst 2 dl cirkelresonemang. Vips -- rasism! Säkert fullständigt uppenbart och logiskt för rasisten, men för oss som förväntar oss saklighet, logik och allmänt förnuftiga argument är det rätt uppenbart att tankegångarna är helt uppåt väggarna.
Citera
2011-08-06, 12:20
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Intressant tanke faktiskt! Den belyser lite grand det fullständigt irrationella i rasism och dess avarter. Smält 50 gram fördomar, vispa samman 3 msk anekdotisk bevisföring med ett par vilda spekulationer. Tillsätt sist men inte minst 2 dl cirkelresonemang. Vips -- rasism! Säkert fullständigt uppenbart och logiskt för rasisten, men för oss som förväntar oss saklighet, logik och allmänt förnuftiga argument är det rätt uppenbart att tankegångarna är helt uppåt väggarna.
Det skojiga är att samma recept passar in på antirasister. Inklusive fördomarna. Även om antirasisterna försöker få sina fördomar att framstå som extra positiva egenskaper.

Dessutom har du glömt en viktig ingrediens, idioti. Med en flaska idioti (ta hela flaskan) har du ett standardrecept för alla -ism.
Citera
2011-08-08, 22:45
Medlem
Enligt mig:
För att ett samhälle ska fungera så bra som möjligt bör det endast finnas en moral men vi vet att det är i princip omöjligt då det skulle innebära att alla håller sig till (enligt samhället) "den sanna moralen". Eftersom alla länder har invandring (Nordkorea kanske undantaget) kommer "den sanna moralen" stöta på motsättningar. i Sverige har vi en ungefärlig likartad moral bland folket, eller kultur som... fungerar!
I dagens samhälle är det politiskt korrekt att vara öppen för andra kulturer -vilket är nyttigt -men man måste samtidigt avgöra vilka värderingar och traditioner vi vill ta till oss. Ska en arbetsgivare kunna rata en människa pga. den inte vill ta av sig sin burka i arbetet? Det betyder ingalunda att vi har rätt, vi kan inte påstå att vi står för den "rätta kulturen" men då det gäller att bygga ett samhälle där vår svenska kultur är djupt ingrodd är det smidigare att ta in kultur från andra länder som passar in med den svenska. Att jag därför starkt föredrar den svenska eller den skandinaviska kulturen framför andra är pga. den passar mig bäst då jag känner till den, dvs. den behöver inte vara den bästa kulturen. Därför kan jag helt enkelt beskrivas som en kulturrasist i viss mån, har ni hört något så idiotiskt? Ifall det blir accepterat att kalla någon kulturrasist är det lätt hänt att man också kan kalla denna människa för rasist. Då jag även föredrar vissa böcker framför andra kan jag säkert också stämplas som litteraturrasist i den meningen. Låter det inte korkat?
Rasism är enligt mig att man ger människor olika rättigheter pga. sin ras. Att kritisera andra levnadssätt eller kulturer eller moraler bör därför inte ses som rasism även om vissa gärna vill göra det i brist på argument.
Citera
2011-08-08, 23:17
Medlem
Mortiss avatar
Är det lättre att assimilera invandrare från den anglosaxiska världen i Sverige? Utan att inneha statestik kring det hela, troligtvis ja. Är det därför rimligt att förändra asylreglerna utifrån denna hypotes, nej. Asylpolitiken bygger på andra premisser än huruvida den aktuella sökanden kan integreras. Slutsats, integrationen har falerat. Varför? förmodligen för att det är en icke-fråga, en alltför brännbar fråga som inte kan diskuteras på samma premisser som skattepolitiken dvs genom fakta som bygger på evidensbaserad kunskap. Så länge denna blindhet och feghet fortgår kommer sociala problem att dominera integrationen till nackdel för de som kommer hit och vill skapa sig ett nytt liv.
Citera
2011-08-09, 00:08
Medlem
Rutskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Du definierar ras vs kultur på ett mycket bättre sätt än jag kan. Tack. Såå...till frågan, varför blir jag kallad rasist när jag poängterar kulturskillnader?

För att det skulle mycket väl kunna vara så att du menar att en viss ras kultur är sämre än en annan ras kultur. Samt att du poängterar att det finns intellektuella skillnader mellan raser, det är ju inget fel på direkt.. men det kan uppges fientligt, hur som helst, min poäng är att när du uppger att sådana skillnader finns så kanske du samtidigt uppger att på grund av det är den rasen sämre än en annan ras. Du kanske bara formulerar dina åsikter "fel"; du säger något och menar något annat.
Citera
2011-08-09, 04:43
Medlem
TS, lat mig ge min syn pa rasism.

Rasism ar ideen om att manniskor kan delas in i raser. Ja da ar jag val rasist da. Jag anser som forskning visar att asiater inte tal mjolk sa bra, att vita efter ostasiaterna har hogst iq, att svarta ar de basta loparna.

Pa samma satt anser jag som forskning visar att collies ar snallare an pittbulls. Men inte byter jag ut snallare/valfri egenskap mot "battre", hur skulle jag kunna det nar ingen art pa jorden har en objektiv mening med sin existens. Detta ar skilnaden mellan mig och nazisterna. Inte heller rostar jag pa sd, jag rostar inte alls om du undrar...
Citera
2011-08-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
TS, lat mig ge min syn pa rasism.

Rasism ar ideen om att manniskor kan delas in i raser. Ja da ar jag val rasist da. Jag anser som forskning visar att asiater inte tal mjolk sa bra, att vita efter ostasiaterna har hogst iq, att svarta ar de basta loparna.

Pa samma satt anser jag som forskning visar att collies ar snallare an pittbulls. Men inte byter jag ut snallare/valfri egenskap mot "battre", hur skulle jag kunna det nar ingen art pa jorden har en objektiv mening med sin existens. Detta ar skilnaden mellan mig och nazisterna. Inte heller rostar jag pa sd, jag rostar inte alls om du undrar...

Antingen är de flesta rasister då vi alla kan säga att vissa raser är bättre än andra på vissa områden. Negrer är väll bättre än pygméer på att löpa långa sträckor? Är man rasist med den insikten så är de flesta rasister men då måste vi acceptera att det också finns "goda" rasister så väl som "onda" rasister. Att värdera människor är rätt dumt alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in