• 1
  • 2
2011-08-05, 23:45
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jag ser att vissa saker har blivit vrre n de var under min ungdomstid. Det handlar frmst om vldtkt, inbrott och oprovocerat vld. N, nr jag vill frmedla denna dystra sikt blir jag genast frklarad som rasist. Envist hvdar jag att de ovannmnda belastningarna p vrt samhlle beror endast och allena p kulturskillnader, ej raser.

Kan ni hjlpa mig reda ut detta frgetecken?

Att sga "kultur" och att sga "ras" r i vilket fall att sga att det beror p ngonting svrtkomligt och odefinierbart, men som antas vara mycket grundlggande med ett starkt frklaringsvrde.

"Kultur" r alldeles fr allmnt fr att vara ett anvndbart begrepp om man vill frst ex. oprovocerat vld. Och detta r som sagt vldigt svrt att studera vetenskapligt, s resultatet blir spekulation, som ltt kan bli rasistiskt, just eftersom det inte frklarar ngonting: De gr som de gr fr att de r sna dr, som tillhr en viss kultur (muslimer, araber, whatever).
Citera
2011-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
"Kultur" r alldeles fr allmnt fr att vara ett anvndbart begrepp om man vill frst ex. oprovocerat vld. Och detta r som sagt vldigt svrt att studera vetenskapligt, s resultatet blir spekulation, som ltt kan bli rasistiskt, just eftersom det inte frklarar ngonting: De gr som de gr fr att de r sna dr, som tillhr en viss kultur (muslimer, araber, whatever).

Intressant tanke faktiskt! Den belyser lite grand det fullstndigt irrationella i rasism och dess avarter. Smlt 50 gram frdomar, vispa samman 3 msk anekdotisk bevisfring med ett par vilda spekulationer. Tillstt sist men inte minst 2 dl cirkelresonemang. Vips -- rasism! Skert fullstndigt uppenbart och logiskt fr rasisten, men fr oss som frvntar oss saklighet, logik och allmnt frnuftiga argument r det rtt uppenbart att tankegngarna r helt uppt vggarna.
Citera
2011-08-06, 12:20
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Intressant tanke faktiskt! Den belyser lite grand det fullstndigt irrationella i rasism och dess avarter. Smlt 50 gram frdomar, vispa samman 3 msk anekdotisk bevisfring med ett par vilda spekulationer. Tillstt sist men inte minst 2 dl cirkelresonemang. Vips -- rasism! Skert fullstndigt uppenbart och logiskt fr rasisten, men fr oss som frvntar oss saklighet, logik och allmnt frnuftiga argument r det rtt uppenbart att tankegngarna r helt uppt vggarna.
Det skojiga r att samma recept passar in p antirasister. Inklusive frdomarna. ven om antirasisterna frsker f sina frdomar att framst som extra positiva egenskaper.

Dessutom har du glmt en viktig ingrediens, idioti. Med en flaska idioti (ta hela flaskan) har du ett standardrecept fr alla -ism.
Citera
2011-08-08, 22:45
Medlem
Enligt mig:
Fr att ett samhlle ska fungera s bra som mjligt br det endast finnas en moral men vi vet att det r i princip omjligt d det skulle innebra att alla hller sig till (enligt samhllet) "den sanna moralen". Eftersom alla lnder har invandring (Nordkorea kanske undantaget) kommer "den sanna moralen" stta p motsttningar. i Sverige har vi en ungefrlig likartad moral bland folket, eller kultur som... fungerar!
I dagens samhlle r det politiskt korrekt att vara ppen fr andra kulturer -vilket r nyttigt -men man mste samtidigt avgra vilka vrderingar och traditioner vi vill ta till oss. Ska en arbetsgivare kunna rata en mnniska pga. den inte vill ta av sig sin burka i arbetet? Det betyder ingalunda att vi har rtt, vi kan inte pst att vi str fr den "rtta kulturen" men d det gller att bygga ett samhlle dr vr svenska kultur r djupt ingrodd r det smidigare att ta in kultur frn andra lnder som passar in med den svenska. Att jag drfr starkt fredrar den svenska eller den skandinaviska kulturen framfr andra r pga. den passar mig bst d jag knner till den, dvs. den behver inte vara den bsta kulturen. Drfr kan jag helt enkelt beskrivas som en kulturrasist i viss mn, har ni hrt ngot s idiotiskt? Ifall det blir accepterat att kalla ngon kulturrasist r det ltt hnt att man ocks kan kalla denna mnniska fr rasist. D jag ven fredrar vissa bcker framfr andra kan jag skert ocks stmplas som litteraturrasist i den meningen. Lter det inte korkat?
Rasism r enligt mig att man ger mnniskor olika rttigheter pga. sin ras. Att kritisera andra levnadsstt eller kulturer eller moraler br drfr inte ses som rasism ven om vissa grna vill gra det i brist p argument.
Citera
2011-08-08, 23:17
Medlem
Mortiss avatar
r det lttre att assimilera invandrare frn den anglosaxiska vrlden i Sverige? Utan att inneha statestik kring det hela, troligtvis ja. r det drfr rimligt att frndra asylreglerna utifrn denna hypotes, nej. Asylpolitiken bygger p andra premisser n huruvida den aktuella skanden kan integreras. Slutsats, integrationen har falerat. Varfr? frmodligen fr att det r en icke-frga, en alltfr brnnbar frga som inte kan diskuteras p samma premisser som skattepolitiken dvs genom fakta som bygger p evidensbaserad kunskap. S lnge denna blindhet och feghet fortgr kommer sociala problem att dominera integrationen till nackdel fr de som kommer hit och vill skapa sig ett nytt liv.
Citera
2011-08-09, 00:08
Medlem
Rutskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Du definierar ras vs kultur p ett mycket bttre stt n jag kan. Tack. S...till frgan, varfr blir jag kallad rasist nr jag pongterar kulturskillnader?

Fr att det skulle mycket vl kunna vara s att du menar att en viss ras kultur r smre n en annan ras kultur. Samt att du pongterar att det finns intellektuella skillnader mellan raser, det r ju inget fel p direkt.. men det kan uppges fientligt, hur som helst, min pong r att nr du uppger att sdana skillnader finns s kanske du samtidigt uppger att p grund av det r den rasen smre n en annan ras. Du kanske bara formulerar dina sikter "fel"; du sger ngot och menar ngot annat.
Citera
2011-08-09, 04:43
Medlem
TS, lat mig ge min syn pa rasism.

Rasism ar ideen om att manniskor kan delas in i raser. Ja da ar jag val rasist da. Jag anser som forskning visar att asiater inte tal mjolk sa bra, att vita efter ostasiaterna har hogst iq, att svarta ar de basta loparna.

Pa samma satt anser jag som forskning visar att collies ar snallare an pittbulls. Men inte byter jag ut snallare/valfri egenskap mot "battre", hur skulle jag kunna det nar ingen art pa jorden har en objektiv mening med sin existens. Detta ar skilnaden mellan mig och nazisterna. Inte heller rostar jag pa sd, jag rostar inte alls om du undrar...
Citera
2011-08-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
TS, lat mig ge min syn pa rasism.

Rasism ar ideen om att manniskor kan delas in i raser. Ja da ar jag val rasist da. Jag anser som forskning visar att asiater inte tal mjolk sa bra, att vita efter ostasiaterna har hogst iq, att svarta ar de basta loparna.

Pa samma satt anser jag som forskning visar att collies ar snallare an pittbulls. Men inte byter jag ut snallare/valfri egenskap mot "battre", hur skulle jag kunna det nar ingen art pa jorden har en objektiv mening med sin existens. Detta ar skilnaden mellan mig och nazisterna. Inte heller rostar jag pa sd, jag rostar inte alls om du undrar...

Antingen r de flesta rasister d vi alla kan sga att vissa raser r bttre n andra p vissa omrden. Negrer r vll bttre n pygmer p att lpa lnga strckor? r man rasist med den insikten s r de flesta rasister men d mste vi acceptera att det ocks finns "goda" rasister s vl som "onda" rasister. Att vrdera mnniskor r rtt dumt alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in