Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-05, 21:34
Medlem
Little Joes avatar
Tja!
Tog som vanligt ut mitt usb-minne ur datorn, utan att koppla ifrån det på rätt sätt, efter att ha lagt över ett par filmer på det. Senare när jag pluggar in samma minne i datorn går det inte ens att öppna, det står bara: Sätt i en disk i enhet E:...
Hur kan jag lösa detta så att jag kan använda minnet igen, formatera det?

Mvh
LJ
Senast redigerad av Little Joe 2011-08-05 kl. 21:41.
Citera
2011-08-05, 21:37
Medlem
starta om din dator
Citera
2011-08-05, 21:42
Medlem
Little Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verkningsgrad
starta om din dator
Redan gjort, hjälpte inte..
Citera
2011-08-05, 21:42
Medlem
Fenrers avatar
Försök att formatera om det eller släng det och köp ett nytt. Det går att rädda men utan kunskap så är det en rätt jobbig process.
Citera
2011-08-05, 21:46
Medlem
Little Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Försök att formatera om det eller släng det och köp ett nytt. Det går att rädda men utan kunskap så är det en rätt jobbig process.
Okej men hur formaterar jag om den när datorn inte ens hittar den och varför hände detta nu, har dragit ut den ur datorn sådär säkert 100 gånger utan att det hänt något..
Citera
2011-08-05, 21:59
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Joe
Okej men hur formaterar jag om den när datorn inte ens hittar den och varför hände detta nu, har dragit ut den ur datorn sådär säkert 100 gånger utan att det hänt något..
Datorn höll antagligen minnet öppet av någon anledning och när du drog ut det utan att stänga det först så förstördes filalokeringstabellen. Se det som läropengar, det är säkert 1 på 100 som man råkar ut för det.

Prova minnet i en annan dator och se om du kan formatera om det eller ladda ner någon livecd med linux på och se om du kan formatera om minnet där.
Citera
2011-08-05, 22:06
Medlem
Little Joes avatar
Citat:
Datorn höll antagligen minnet öppet av någon anledning och när du drog ut det utan att stänga det först så förstördes filalokeringstabellen. Se det som läropengar, det är säkert 1 på 100 som man råkar ut för det.

Prova minnet i en annan dator och se om du kan formatera om det eller ladda ner någon livecd med linux på och se om du kan formatera om minnet där.
Okej, men jag hittar det via "Säker borttagning av maskinvara". Hur gör jag för att formatera, installera nya drivrutiner? Var hittar jag dem isåfall?
Citera
2011-08-05, 22:29
Medlem
vonOlofs avatar
Googla på HP USB Disk Storage Format Tool, detta gratisprogram är alltid bra att ha i verktygslådan när man ska uppfostra krånglande USB-minnen.
Citera
2011-08-05, 22:31
Bannlyst
Citat:

Enda anledningen till att man inte ska rycka ut den direkt är pga data kan förloras om man skriver (skickar) till den, men det kan hända att hela USBn (i detta fall) blir oåtkomligt.
Att säga "Kasta o köp nytt" är dumt, då den inte är sönder.

TS, kolla på en annan dator (Helst windows vista/7) eller med t.ex backtrack, bränn ut på skiva o boota bara, sedan testat du formatera där.
Citera
2011-08-06, 00:38
Medlem
Aendys avatar
Ser du minnet under Disk Management? Det kanske har krockat med enhetsbokstaven med någon annan enhet? Om du hittar den under Disk Management kan du testa att byta.
Citera
2011-08-11, 23:44
Medlem
Little Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Googla på HP USB Disk Storage Format Tool, detta gratisprogram är alltid bra att ha i verktygslådan när man ska uppfostra krånglande USB-minnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Aendy
Ser du minnet under Disk Management? Det kanske har krockat med enhetsbokstaven med någon annan enhet? Om du hittar den under Disk Management kan du testa att byta.

När man pluggar in Usb-minnet låter det, datorn märker att något pluggas in, men hittar inget. Det går inte att formatera eftersom programmet inte hittar minnet.

I "Den här datorn" ploppar "flyttbar disk (E:)" upp men går inte att öppna eftersom den inte är tillgänglig.

What to do?
Citera
2011-08-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little Joe

What to do?

Tja, börja med att följa råden du fått från alla ovanstående. Bra tips. Bara att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in