2011-08-05, 19:05
Medlem
Hejsan FB, jag har fått halsfluss, och det har byggts upp den senaste veckan. Har märkt det, men vägrat göra något åt det då jag trott att det kommer att gå över med lite Alvedon. Jag har nu insett allvaret och behöver därmed Kåvepenin efter jag läst Vårdguiden. Men eftersom att mitt närmsta vårdcentral är stängt kommer jag inte kunna få något recept för det de här 3 dagarna.

TL;DR: Behöver hitta något sätt att få tag på Kåvepenin, hjälp mig!
Citera
2011-08-05, 19:07
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoomer
Hejsan FB, jag har fått halsfluss, och det har byggts upp den senaste veckan. Har märkt det, men vägrat göra något åt det då jag trott att det kommer att gå över med lite Alvedon. Jag har nu insett allvaret och behöver därmed Kåvepenin efter jag läst Vårdguiden. Men eftersom att mitt närmsta vårdcentral är stängt kommer jag inte kunna få något recept för det de här 3 dagarna.

TL;DR: Behöver hitta något sätt att få tag på Kåvepenin, hjälp mig!

Brukar inte dom flesta vårdcentraler har åtminstone en läkare som jobbar jour som kan komma till plats om det är akut?
Citera
2011-08-05, 19:23
Medlem
Plastbunkers avatar
Halsfluss är inget akut även om det såklart inte är kul att få. Det är inte ens säkert att det ska behandlas med antibiotika då det brukar läka av sig själv.
Citera
2011-08-05, 19:29
Medlem
Vill bara bli av med det så fort som möjligt Ska försöka ringa dem och kolla ifall man kan komma förbi imorgon.
Citera
2011-08-05, 20:12
Medlem
Finns alltid möjlighet till läkarkontakt. Har ni inga jourcentraler där du bor?
Citera
2011-08-05, 20:16
Medlem
Jo, men dem stänger 17:00 Mån-Fre
Citera
2011-08-05, 20:26
Medlem
Ring 1177 imorgon då (sjukvårdsrådgivningen), så kommer de säga vart du ska gå. Man kan Alltid få vård, oavsett dag eller tidpunkt.
Citera
2011-08-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruzzeluskan
Ring 1177 imorgon då (sjukvårdsrådgivningen), så kommer de säga vart du ska gå. Man kan Alltid få vård, oavsett dag eller tidpunkt.

Tack för det, ringde och bokade tid hos Löwenströmska.
Citera
2011-08-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoomer
Tack för det, ringde och bokade tid hos Löwenströmska.

Vad bra!
Var det halsfluss?
Citera
2011-09-16, 10:48
Medlem
FridgePacks avatar
Lånar tråden!

Haft halsfluss sedan i Söndags morse, fick kåvepenin utskrivet i tisdags och tagit det 3 ggr/ dag. Inget som helst resultat!! Känns lika illa fortfarande, kan knappt äta, svårt att sova. Det smärtar och jag är fortfarande hemma från jobbet.

Skall det vara så fortfarande?
Citera
2011-09-16, 11:49
Medlem
Jag har aldrig haft halsfluss som inte har läkt sig självt. Förutom medicin så finns det lite man själv kan göra. Varm dryck som te, kaffe eller rent av silverte (varmt vatten) eller kallt som glass hjälper väldigt mycket mot smärtan.

Tillägg: Jag wikipedia sökte kåvepenin och halsfluss. Tydligen är halsfluss ofta virus baserat. Då hjälper inte penicillinet ändå.
Senast redigerad av DeceptiveHornet 2011-09-16 kl. 11:54.
Citera
2011-09-16, 12:48
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridgePack
Lånar tråden!

Haft halsfluss sedan i Söndags morse, fick kåvepenin utskrivet i tisdags och tagit det 3 ggr/ dag. Inget som helst resultat!! Känns lika illa fortfarande, kan knappt äta, svårt att sova. Det smärtar och jag är fortfarande hemma från jobbet.

Skall det vara så fortfarande?

Påvisades en bakteriell tonsillit (halsfluss)? En sköterska tog ett halsprov på dig, vad sa doktorn att resultatet av den var?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in