2011-08-05, 15:49
Medlem
Jag fattar inte vad som är bra med Gunnar Björnstrand. Jag har sett Sjunde Inseglet, Smultronstället, Persona och Fanny & Alexander. Fattar inte grejen. Har också svårt för att tänka mig han som komiker, haha! Han spelar verkligen en tråkig jävel i Bergmans filmer. Hur som helst, i vilken film spelar han bäst? Är det nåt jag har missat i de filmerna jag räknade upp? Är jag dålig på att upptäcka bra skådespel?
Citera
2011-08-05, 16:33
Medlem
Stvrmzeits avatar
Han är riktigt bra i Såsom i en spegel och Nattvardsgästerna också, speciellt den sistnämnda. Men jag gillar honom nästan mest i Smultronstället. Dock så hade jag gärna sett lite mer av honom i den filmen. Just för att hans karaktär är så otroligt bitter med hans livssyn. Och det är det jag älskar. Han kanske helt enkelt är en "tråkig jävel" med andra ord. Ibland när han spelar vissa av sina roller, då är han verkligen bitterheten personifierad. Där får han bara tummen upp av mig.

I Nattvardsgästerna spelar han ju en rätt så bitter präst som börjar tvivla på sin tro. Och där tycker jag att han gör sin roll riktigt bra, jag känner verkligen av hans krypande ångest själv.

Dessutom har han spottat ur sig en av världens bästa repliker någonsin:

"Det här livet äcklar mig till kräkningar och jag tänker inte ta på mig ett ansvar som tvingar mig att existera en dag längre än jag själv vill."
Citera
2011-08-05, 16:44
Medlem
wernblom88s avatar
Tycker han är grym och underskattad.
Citera
2011-08-07, 13:46
Medlem
Olika åsikter om hans skådespel kan man ju ha. Men är han verkligen underskattad? Han är ju berömd liksom.
Citera
2011-08-07, 13:47
Medlem
Nattvardsgästerna måste jag verkligen kolla in!
Citera
2022-12-23, 08:55
Bannlyst
Gunnar Björnstrand var en briljant skådespelare. Det syns framför allt i Bergman-filmerna, i synnerhet de som redan nämnts i tråden: Såsom i en spegel, Smultronstället och Nattvardsgästerna.
Citera
2024-09-20, 20:12
Bannlyst
Gunnar Björnstrand var en av de bästa skådespelarna vi någonsin vi haft i Sverige. Det är, som tidigare nämnts i tråden, bara att titta på valfri film av Bergman för att konstatera det.
Citera
2024-09-20, 20:50
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Gunnar Björnstrand var en av de bästa skådespelarna vi någonsin vi haft i Sverige. Det är, som tidigare nämnts i tråden, bara att titta på valfri film av Bergman för att konstatera det.
Gunnar Björnstrand har för mig levererat kanske den bästa skådespelarinsatsen någonsin i en film när han spelade prästen i Nattvardsgästerna. Hur han bara sög in mig i rutan att känna den ångesten han kände. Sedan ska det ju sägas att Thulins samspel hjälpte till och men Björnstrand stod på egna ben och levererade högklassiskt skådespel gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in