Citat:
Ursprungligen postat av Jodas
Hej flashback.
Jag var och gjorde en synundersökning igår och under kontrollen så blev det svårt för hon som gjorde den, att få skärpa till mitt högra öga.
Tydligen har min syn på höger öga blivit extremt dåligt på några år bara, sist jag gjorde en kontroll va 2005, jag är 25 idag.
Hon frågade mig om jag kommer ihåg om det har hänt något under åren, jag sa att jag inte kommer ihåg.
Men på bussen hem så kom jag ihåg en dag för ca 3 år sedan, då fick jag avfettnigsmedel i de ögat under min tid på en mindre oljebåt. Det var inget jag tänkte på vid det tillfället, skjölde såklart ögat i en ögondusch och va bara glad att jag fortfarande kunnde se.
Eftersom jag är väldigt ung i arbetsbranschen så var en arbetsskada inget jag tänkte på då.
Så nu undrar jag hur ni hade gått till väga med det här?
Glömde säga att hon som kollade synen, nu har skickat en remiss till ett sjukhus.
Det va ingen ombord som sa att jag borde använda skyddsglasögon, visst jag skulle ha tänkt på det själv, men gjort e gjort och jag vill ju såklart inte behöva betala själv för ev operation.
Hjälp mig!
I Sverige är alla arbetstagare försäkrade i händelse av olycka eller arbetsskada, dels genom lagen om arbetsskadeförsäkring och dels genom kollektiavtalen. Anmälan till försäkringen går att göra i efterhand, dock måste skadan styrkas genom läkarintyg. Det skall också kunna påvisas samband mellan skadan och arbetsplatsen, eftersom arbetsskadeförsäkringen endast gäller för händelser inträffade på arbetsplatsen och inte för skador som uppkommit i hemmet eller på fritiden.
Om din tididgare arbetsgivare inte medverkar till arbetsksadeanmälan bör du vända dig till facket för hjälp.
https://www.flashback.org/sp32042016