2011-08-05, 09:36
Medlem
i.b.ms avatar
Vi hamnade i en diskussion på jobbet idag om hur det var "förr" på TV när vi enbart hade TV1 och TV2, och vi kom ihåg den lilla vita triangel som blinkade uppe i högra hörnet när ett program började på andra kanalen.
När tog egentligen SVT bort den? Den blev väl mer eller mindre obsolet när kanalantalet ökade med konkurrerande kanaler.
Citera
2011-08-05, 10:02
Medlem
epost72s avatar
Länk
"Har ni varit med om en nostalgitripp någon gång? En nostalgitripp är enligt mig när en liten detalj påminner om händelser som känns nostalgiska. Efter denna lilla "kick-off" kan man sitta hur länge som helst och bara drömma sig tillbaka till den tid som den lilla detaljen påminde om. När jag såg på OS i Atlanta sommaren 1996 fick jag den nostalgitrippen som resulterade i att jag började skriva det här (som någon gång kanske kommer att resultera i den bok jag faktiskt har påbörjat). Då fick jag se en liten pil vid resultatraden längst ner i rutan. Den såg precis ut som den pilen som blinkade uppe i högra hörnet av TV:n när ett nytt program började i andra kanalen (enligt SVT:s programupplysning försvann den 1987). Det var denna lilla upplevelse som fick mig att börja fundera på att dokumentera alla saker som frambringar nostalgitrippar för den generationen jag tillhör - de tidiga sjuttitalisterna. På denna sida kan du alltid klicka på pilen för att komma tillbaka hit."

Jag hittar inte det på SVT men det kan säkert stämma.
Citera
2011-08-05, 10:13
Medlem
i.b.ms avatar
Tack! Var förvånad att det var så pass länge sedan den försvann men det förklarar varför de flesta inte ens kom ihåg den
Citera
2011-08-05, 10:47
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag minns den. ... ...
Citera
2011-08-05, 16:11
Medlem
Bitmasters avatar
Jag minns den också, och jag är född -88.

Inspelningar kanske?
Citera
2011-08-06, 14:52
Medlem
epost72s avatar
Jag minns det mycket väl, och jag kan ju inte svära på årtalet eftersom det är andrahandsinformation men samtidigt tycker jag nog att det stämmer ganska bra med min spontana gissning som skulle varit i slutet på 80-talet.
Citera
2011-08-06, 15:03
Medlem
Spackelackans avatar
Jag minns den mycket väl. Jag kommer ihåg att på det tidiga 80:talet (81-82) så satt jag och lillebror planterade bredvid farsgubben framför tv:n varje Lördag. Han tittade på något sport/dokumentärprogram på 1:an, men det fick han bara göra fram tills att den lilla pilen/trekanten började att blinka kl 17. Då var det nämligen dags för Saltkråkan alt. Lilla huset på prärien på andra kanalen.

Att den försvann 1987 låter riktigt. Det var väl i samma veva som 3:an körde igång om jag inte missminner mig?
Citera
2011-08-06, 17:50
Medlem
Tullamores avatar
Den blinkande pilen är man ju uppväxt med.Idag skulle det ju vara ett konstant blinkande.Det var väl därför den försvann.
Citera
2011-08-07, 16:41
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Den blinkande pilen är man ju uppväxt med.Idag skulle det ju vara ett konstant blinkande.Det var väl därför den försvann.
Det skulle naturligtvis bara "blinka" när det började nya SVT kanaler. SVT har ju bara 1, 2, Kunskapskanalen o 24 kvällstid så de skulle ju egentligen kunnat fortsatt med "blinkinfon".
Citera
2012-04-25, 22:17
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
När tog egentligen SVT bort den? Den blev väl mer eller mindre obsolet när kanalantalet ökade med konkurrerande kanaler.

Jag sitter och tittar på en film på video inspelad den 5 februari 1988 från TV1 och där visas detta. Först visas en vit triangel utan att blinka i övre högra hörnet i sju sekunder, därefter blinkar den i ytterligare tio sekunder.
Citera
2025-12-25, 21:20
Medlem
godboys avatar
Ursäkta att jag bumpar denna urgamla tråd, men diskussionen kom igång här hemma när frugan tittade på något på SVT Play. Produktionen hon tittade på var från sent sjuttiotal. Men när när jag läser tråden så verkar jag minnas rätt att pilen försvann runt 1988. Det var väl då satellit TV kom igång på bred front och SVT uppdaterade sina system.

Pilen har dock förekommit till och från under i alla fall på 90 talet.
Citera
2026-01-03, 19:02
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag minns den mycket väl. Jag kommer ihåg att på det tidiga 80:talet (81-82) så satt jag och lillebror planterade bredvid farsgubben framför tv:n varje Lördag. Han tittade på något sport/dokumentärprogram på 1:an, men det fick han bara göra fram tills att den lilla pilen/trekanten började att blinka kl 17. Då var det nämligen dags för Saltkråkan alt. Lilla huset på prärien på andra kanalen.

Att den försvann 1987 låter riktigt. Det var väl i samma veva som 3:an körde igång om jag inte missminner mig?

Enligt Google började TV3 sina sändningar den 31 december 1987. Då från satellit. Så ditt minne verkar vara helt intakt.

Vänligen Nöckrosen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in