2011-09-17, 21:25
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
"det är väl allmänt känt att ensamkommande har förmågan att vara ett antal år yngre än dom egentligen är"
Är det ställt som fråga? Ja det är lika allmänt känt som att dom river upp parketten och odlar potatis.

p.s
Jag har också MC-kort utan att ha vidrört en motorcykel. Inget konstigt alls.

Nej, inte ställt som en fråga. Ett lokalt fall var en afrikan som i sitt nigerianska(?) pass var 24 år men här i Sverige var han plötsligt 17 år. Det framkom efter han hamnat i trubbel med tullen under en resa till sitt hemland.
Och det skulle förvåna mig kraftigt om han är den absolut enda som har ljugit om sin ålder.

"Inget konstigt alls"? Jag tycker det är väldigt konstigt att jag hade behörighet att köra motorcykel då jag aldrig har suttit på en hoj (dvs aldrig tagit mc-kort).
På mitt körkort stod bara behörigheten B, men i registret hade jag B samt A-behörighet.
Handläggaren tyckte även han att det var mysko.

Men jag hoppas att du, liksom jag gjorde, rättade till misstaget.
Citera
2011-09-17, 21:47
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Istället för att lita på andras vittnesmål kan du göra din egen bedömning.

http://imageshack.us/photo/my-images/851/kayenga.jpg/

Alla systrar samlade, Nancy som gifter sig. Grace till vänster följt av Wivine, Carine och Neema.

Elva år.....? Jovisstserru

Det här blir ju bara dummare och dummare...

Öh, BULLEN! KRIMREPORTER! När kommer det där knäcket om den utsatta tågvärden som mediamobbades och utmålades som värsta Eichmann i Sveriges Radio? Världens scoop! Jag vill läsa!
Citera
2011-09-17, 22:32
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Öh, BULLEN! KRIMREPORTER! När kommer det där knäcket om den utsatta tågvärden som mediamobbades och utmålades som värsta Eichmann i Sveriges Radio? Världens scoop! Jag vill läsa!

Håller faktiskt med. Hon ser ju faktiskt ut som 13-14
Citera
2011-09-18, 00:10
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Håller faktiskt med. Hon ser ju faktiskt ut som 13-14

Dina krumbukter hjälper dig inte.

Du och Krimreporter har förlorat er sista smula trovärdighet i den här tråden eftersom ni vägrar erkänna att ni eller MSM har gjort fel...

Dags att skapa nytt konto?

(ps, jag vet redan att AB suktat efter en modplats på Flashback, kul när man har kontakter...)
Citera
2011-09-18, 04:40
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Jag vet inte exakt vilka möjligheter tågvärden har att koppla upp sig mot mantalsregistret. Ta reda på det själv istället för att fråga mig. Det har liksom ingen betydelse för skildringarna av det som hände när elva-åriga Nema tvingades av tåget. Hon är elva år. Tågvärden uppfattade henne som äldre. Båda uppgifterna framgår av medierapporteringen.

I samband med medierapporteringen om tågvärden som häromdagen höll på att kastas av ett Öresundståg i Bromölla påstods det i vart fall att den tågvärden i sin handterminal kunde kontrollera att resenären lämnade falska uppgifter om sin identitet.
Jag skulle uppskatta om du satte upp mig då din ignorelista. Det här är en tråd om media och journalistik, vill du diskutera folkbokföring tycker jag du kan göra det i en annan tråd.

Varför skulle tågvärden kastas av?
Citera
2011-09-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Varför skulle tågvärden kastas av?

passageraren hade inte löst biljett och blev förbannad på tågvärden när det blev upptäckt.
Arbetsmiljöverket kräver nu dubbelbemanning vid biljettkontroll.

som jag fattat det hade den tågvärden möjlighet att kolla personregistret med sin handterminal och såg att passageraren ljög om identiteten. detta apropå att någon inte trodde det var möjligt att ombord på sjtåg kolla nemas personuppgifter

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/ett-...82945302%29.gm
Citera
2011-09-18, 09:27
Medlem
Rekas avatar
Citat:
som jag fattat det hade den tågvärden möjlighet att kolla personregistret med sin handterminal och såg att passageraren ljög om identiteten. detta apropå att någon inte trodde det var möjligt att ombord på sjtåg kolla nemas personuppgifter

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/ett-...82945302%29.gm

Men kunde Nema kommunicera med konduktören? Jag menar, intrycket gavs att Nema ej kunde svenska (eller engelska?) och därmed torde det vara svårt att ge den information som behövs för kontroll av personuppgift.
Citera
2011-09-18, 10:06
Medlem
Golonkas avatar
Krimrep försöker sig på en äreräddning genom att insinurera att tågvärdarna ligger online mot folkbokföringen. Det kan vara så, men vi vet inte. Dessutom körs Öresundstågen inte av SJ och det kan inte förutsättas att man har samma utrustning, men det får vi ju kolla upp. Återkommer.

För övrigt kan jag tänka mig att OM tågvärden haft detta redskap, så hade hon gjort en sådan kontroll av ren självbevarelsedrift för att säkerställa att hon inte begår ett fruktansvärt fel. Alternativt uppfattar hon Nemas föregivna ålder som så utflippad och långsökt ställd mot utseendet att hon gör bedömningen att en sådan kontroll är helt meningslöst slöseri med tid. Vi vet inte.

Om jag hade åkt tåg utan biljett och sagt att jag var elva, så tror jag faktiskt inte tågvärden gjort en registerslagning då heller...
Citera
2011-09-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Men kunde Nema kommunicera med konduktören? Jag menar, intrycket gavs att Nema ej kunde svenska (eller engelska?) och därmed torde det vara svårt att ge den information som behövs för kontroll av personuppgift.

språksvårigheter var väl en del av problemet. den här tråden började med att konstatera att tågvärden trodde hon gjorde rätt. Sen kommer det en massa tjafsinvändningar, om folkbokföring, om mc-kort, om att det saknas datateknik.
tråden blossade upp på nytt efter att facket redovisade ett omfattande underlag för den första bedömningen att tågvärden tyckte att flickan såg äldre ut än elva år.

För mig är det intressanta om rutinerna blir annorlunda, om avhysning kommer att ske på annat sätt, om tågvärdarna blir dubbelbemannade och liknande frågor om trafikpolitik. Och om medmänsklighet, i denna fb-tråd får ju kvinnan som gjorde en medmänsklig insats mest skäll och diverse tillmälen.
Citera
2011-09-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det där knäcket gjordes alldeles i början.
"Konduktören är helt knäckt"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13417864.ab

trådstarten började med det knäck du efterlyser.
Inte med dina ord men med tågvärdens perspektiv.

Vill du ha just dina formuleringar så får du väl köpa dig en tryckpress.
Citera
2011-09-18, 11:34
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
språksvårigheter var väl en del av problemet. den här tråden började med att konstatera att tågvärden trodde hon gjorde rätt. Sen kommer det en massa tjafsinvändningar, om folkbokföring, om mc-kort, om att det saknas datateknik.
tråden blossade upp på nytt efter att facket redovisade ett omfattande underlag för den första bedömningen att tågvärden tyckte att flickan såg äldre ut än elva år.

För mig är det intressanta om rutinerna blir annorlunda, om avhysning kommer att ske på annat sätt, om tågvärdarna blir dubbelbemannade och liknande frågor om trafikpolitik. Och om medmänsklighet, i denna fb-tråd får ju kvinnan som gjorde en medmänsklig insats mest skäll och diverse tillmälen.
Den "medmänskliga insatsen" består i att plocka med sig en upphittad negerkvinna hem över natten -nota bene att negressen säger att hon är elva år- utan att kontakta polis förrän paret påträffas av en patrull på gatan dagen efter... Är det bara jag som tycker något är mer än lite märkligt här? Hade hjälteglorian suttit lika självklart på plats om negerfinnaren varit en halvfet medelålders man? Frågan är relevant mot bakgrund av att polisen nyligen sprängt en pedofilhärva bestående av 23 kvinnor i medel och övre medelåldern? Vad föregick egentligen där i villakvarteret under natten, när ingen visste var Nema fanns?

Någon har påstått att upphittaren av Nema är journalist... Vad får en journalist att frångå allt sunt förnuft och vedertagen praxis och plocka med sig en upphittad person hem till sin bostad, speciellt om det rör sig om ett barn som i rimlighetens namn måste vara saknat av åtminstone sitt syskon på tåget? Kan det vara så att inte ens upphittaren uppfattar lilla Nema som ett barn? Det skulle i så fall förklara en del av märkligheterna...

Det borde faktiskt ställas ett par kritiska frågor till den där hjältinnan... Det finns luckor som behöver fyllas i där! Något som kanske kan komma till stånd i den där uppföljande artikeln om den kränkta och hetsade tågvärden som jag nu hoppas ni planerar.... När kommer det reportaget, förresten?
Citera
2011-09-18, 11:34
Medlem
Citat:
För mig är det intressanta om rutinerna blir annorlunda, om avhysning kommer att ske på annat sätt,

Du är fast besluten att deflektera från kärnfrågan, nämligen hur media (och SR) så skamlöst och omsorgsfullt undviker att belysa relevant info och implicit utmålar en individ som skyldig till ett övergrepp.

Att SJ spelar med är förståeligt, det är ett affärsdrivande företag och skiter i den enskilde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in