2011-08-05, 01:28
Medlem
Som topic lyder: Var köper jag mjöl, tex franskt för att baka baguetter, italienskt för att baka pizza osv? Känns inte som kungsörnen borde vara kung på området. Använder man annorlunda jäst också?
Antar att man kalljäser hursom?
Citera
2011-08-05, 01:30
Medlem
ganglere2s avatar
Är du allvarlig?
OnT Coop, Hemköp o.s.v.
Citera
2011-08-05, 01:33
Bannlyst
Är du möjligtvis lite dum? Köp en påse mjöl i ica och baka. Det är ingen skillnad på vetemjöl här och vetemjöl i italien.
Citera
2011-08-05, 02:55
Medlem
StigAllans avatar
Tycker att det duger med ekologiska mjölsorter.
Men numera finns det paket med Manitoba Cream i min butik så kanske finns det även hos dig att testa.
Jag har väl bakat upp snart 20 kg av detta mjöl men jag ser faktiskt inte någon anledning att fortsätta, det får duga med ekologiskt vetemjöl special istället.
Citera
2011-08-07, 12:12
Medlem
Jag är möjligen lite dum men fullt allvarlig och söker det perfekta. Vet att det ska finnas ett franskt bageri nånstans i sthlm city, de gör baguetter som smakar som de ska, inte som de "svenska".
Jag har också haft turen att växa upp brevid en sann italiensk pizza, dvs, ägaren var italienare och pizzorna har en helt annan känsla än de svenska turkpizzorna, han importerade själv mjöl sa han när jag frågade..
Citera
2011-08-07, 13:20
Medlem
Det handlar inte om vilket märke längre tycker jag utan mjölsorten i sig...

Min favoritizza är på durumvete,
Pajbotten på dinkel, graham och vanligt vete
etc etc.

Testa blanda mjölsorter rekommenderar jag!
Citera
2011-08-07, 23:08
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Intressant frågeställning som förtjänar bättre svar. Jag vet att italienarna är något tokiga i det mjöl som kallas "tipo 00", en snabb googling gav denna länk http://www.ilfornaio.se/default.aspx?pageId=88

Sedan finns det ju stenmalet mjöl. Har ännu inte nått nivån på mitt eget bakande så att jag kan särskilja olika mjölsorter, men jag misstänker starkt att det har stor påverkan på resultatet ...

Testa också att sök på den ort / område du bor på och "kvarn" eller "mjöl" på google så får du förhoppningsvis upp en lokal producent du kan fråga. Om inte annat känns det roligare att baka med något lokalt än kungsörnens som alla kan köpa på Willys

Meddela gärna resultat ...
Citera
2011-09-04, 23:00
Medlem
StigAllans avatar
För oss som bor här uppe i norr är den lokala kvarnen en utopi.
Här uppe växer det bara korn kanske något annat i gynnade lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in