2011-08-04, 23:32
Medlem
2006.s avatar
En av mina krukväxter har gått av på mitten. Den är ca 70 cm och har gått av nästan längst ner. Jag har stagat upp den med en penna och tejpat.

Är den dödsdömd nu?
Citera
2011-08-04, 23:42
Medlem
Tråkigt,vad är det för sort,kan du korta av den och ta en stickling? I så fall kanske du kan kapa av den och rädda underdelen och få en till? I så fall sätt sticklingen i vatten o ställ den skuggigt.Inte i solen.
Citera
2011-08-04, 23:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vissa krukväxter kan stammen få nya rötter om den planteras i vatten, vad för växt gäller det?
Citera
2011-08-04, 23:51
Medlem
2006.s avatar
Jag vet inte, en fikus tror jag? Den har stora blad med lite mindre vita fläckar på sig.

Kommer den att klara sig? Eller är mitt första förband verkningslöst?
Citera
2011-08-04, 23:57
Medlem
Homer82s avatar
Har den gått helt av eller bara blivit vikt/platt?
Om den är av skulle jag kapa den och sätta den i ljummet vatten. funkade på min Kroton.
Lycka till
Citera
2011-08-05, 00:44
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
Har den gått helt av eller bara blivit vikt/platt?
Om den är av skulle jag kapa den och sätta den i ljummet vatten. funkade på min Kroton.
Lycka till
Alltså stjälken har gått av bara några centimeter ovanför jorden...vill inte hålla på och strula med skott osv...utan har tejpat den med en penna och hoppas att den växer ihop?
Citera
2011-08-05, 06:38
Medlem
tempeZZts avatar
Har den gått av kommer den inte att växa ihop. Du får hoppas på rotskott eller ta sticklingar av det som är kvar.
Citera
2011-08-05, 08:13
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Alltså stjälken har gått av bara några centimeter ovanför jorden...vill inte hålla på och strula med skott osv...utan har tejpat den med en penna och hoppas att den växer ihop?
Kommer inte att fungera. Det du kan göra är antingen att ta en liten stickling på den eller försöka rädda hela biten som är av.

Alternativ ett så kapar du med ett snyggt diagonalt snitt en liten kvist och sätter i vatten. Byt vatten emellanåt tills du får rejält med grenade rötter och plantera om. Alternativ två gör du likadant med men med hela jäkla plantan. Gör ett snyggare snitt där den gått av och se om det fungerar. Som du gjort nu kommer den dock att dö inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in