• 1
  • 2
2011-08-08, 09:00
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderzzon_n
precis jag är skriven på min gamla adress så posten går dit, men antar att dom ligger på posten någonstans nu.. Faktiskt så vet hon hur det ligger till, hon visste det redan innan vi träffades.. Därför vill inte jag och säkert hon oxå att jag ska vara skriven hos henne.. men det är inte alltid jag är hos henne heller.. sover även hos polare,mamma,pappa ..

Nae, posten sparas inte hos posten - Den går tillbaka till den som skickat den (Reeeeeturn to sendeeeeeer, got it?) och följden blir att de skickar ut folk att leta efter dig, och tro mig, det kan vara ytterst obskyra personer och firmor som gör sådant. KFM må ha egna delgivningsmän som är rätt trevliga, men när de försökt få tag i dig på din skrivna adress ett par gånger så har de helt inte tid längre och lägger ut det - och de får betalt först när de lyckats delgiva dig vad det nu är, så tro mig, de ligger i för att hitta dig. Överallt, hos dina föräldrar, syskon, tidigare arbeten, de kan ta reda på det mesta (vilket vem som helst kan, sociala medier osv är inte direkt till DIN fördel).

DU BLIR FÖRLORAREN och även din nya tjej.

För att inte tala om att du får en fet annons i lokal tidningen och eventuellt även i grannkommunens tidning med en kungörelse att de faktiskt letar efter dig (Du vet säkerligen vad jag menar).

Varför skulle du INTE vara skriven hos henne? Är det för att ni ska bidrags fiffla? Det fungerar inte, försörjningsstödet kräver att få in papper etc. Du måste bo någonstans för att få bidrag. Och eftersom de vet att du bor hos den där tjejen (För du ljuger väl inte om det?) så är det redan kört. Och vet de ändå inte så får de reda på det och då blir det bara värre.

Ni har absolut inget att förlora på att du är skriven på adressen där din "sambo" bor, nyss var ni sambos men nu huxflux så bor du hos polare och föräldrar? Suck it up och fixa det bara , de kommer inte och tar _HENNES_ saker. Och de kommer till och med meddela er per brev NÄR de tänker komma om de nu tänker komma dit, men det kan de ju inte eftersom att de ännu inte vet att du bor där.
Senast redigerad av Azphyxia 2011-08-08 kl. 09:06.
Citera
2011-08-08, 09:19
Medlem
Jag tror att det går att ordna papper som intygar att ni inte delar på egendom som skulle kunna beslagtas. Vet dock inte vad de kallas. Jag tror att din sambo kan få problem om kronofogden kommer, trots tidigare inlägg. Notera mina många "tror".
Citera
2011-08-08, 09:23
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahatja
Jag tror att det går att ordna papper som intygar att ni inte delar på egendom som skulle kunna beslagtas. Vet dock inte vad de kallas. Jag tror att din sambo kan få problem om kronofogden kommer, trots tidigare inlägg. Notera mina många "tror".

Sluta tro så jävla mycket. Sambon får inga problem alls. Om du inte vet ur juridiken fungerar, hur regelverken ser ut etc så kan du väl bara knipa kakhålet och istället hjälpa TS istället för att bara spä-på oroligheten som uppenbarligen gror?
Citera
2011-08-08, 09:25
Medlem
Smart skrivet hittade dock denna länk. Stämmer den?
http://www.internetjuridik.com/sambo...s_egendom.html
Citera
2011-08-08, 09:44
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahatja
Smart skrivet hittade dock denna länk. Stämmer den?
http://www.internetjuridik.com/sambo...s_egendom.html

Ja, precis. Men samtidigt som du inte får ta med dig något som är någon annans när du flyttar därifrån (och antagligen gör slut) bara för att ni råkar vara sambos så kan inte KFM mäta ut någon annans tillhörigheter. Ser du logiken i detta? Har man dock köpt det tillsammans så är det en annan femma. Men så är ju inte fallet nu, och att "bevisa" detta, att hon faktiskt är den som äger prylarna är inga problem - det räcker antagligen med att säga att så är fallet , och i värsta fall så får man visa något kontoutdrag. Eller så skriver man bara ett papper "x äger bla bla bla och y äger bla bla bla". Då är det giltigt, fair and square.

Annars skulle ju en skuldsatt kunna ragga upp en väldigt rik person, flytta in, skriva sig där. Efter 2 månader kommer KFM och så är personen skuldfri?........ Nae, det fungerar inte så.
Citera
2011-08-08, 10:27
Medlem
trottwells avatar
Inte så farligt som det låter

Utmätning av lös egendom, kronofogden utgår alltid från att det som finns i bostaden tillhör gäldenären.

Det är mycket viktigt att du och din sambo förbereder er på att, på ett trovärdigt sätt, styrka att hennes lösöre verkligen tillhör henne. Tag fram kvitton, kontoutdrag, handlingar som visar arv och gåva. Tag kontakt med kommunens skuldrådgivare, om det inte finns någon i din kommun, kontakta socialen, båda har erfarenhet av liknande fall. Försök att få till en sk skrivbordsutmätning, det görs hos fogden tillsammans med dig, utan hembesök. allt detta kan skuldrådgivaren förklara för dig.

Du måste agera nu, innan fogden knackar på.

Länk till Kronofogden Utmätning av lös egendom: http://www.kronofogden.se/fordigsom/...380005140.html
Senast redigerad av trottwell 2011-08-08 kl. 10:38.
Citera
2011-08-08, 14:24
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Ja, precis. Men samtidigt som du inte får ta med dig något som är någon annans när du flyttar därifrån (och antagligen gör slut) bara för att ni råkar vara sambos så kan inte KFM mäta ut någon annans tillhörigheter. Ser du logiken i detta? Har man dock köpt det tillsammans så är det en annan femma. Men så är ju inte fallet nu, och att "bevisa" detta, att hon faktiskt är den som äger prylarna är inga problem - det räcker antagligen med att säga att så är fallet , och i värsta fall så får man visa något kontoutdrag. Eller så skriver man bara ett papper "x äger bla bla bla och y äger bla bla bla". Då är det giltigt, fair and square.

Nä, om det räckte med att skriva ett papper på att man inte äger nåt i hemmet skulle KFM inte kunna göra några utmätningar där alls. Det som gäller är att allt som finns i hemmet där den skuldsatte bor antas tillhöra den skuldsatte om inte kvitto, köpehandlingar eller motsvarande som styrker att det är sambons grejer.
Citera
2011-08-10, 07:31
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Nä, om det räckte med att skriva ett papper på att man inte äger nåt i hemmet skulle KFM inte kunna göra några utmätningar där alls. Det som gäller är att allt som finns i hemmet där den skuldsatte bor antas tillhöra den skuldsatte om inte kvitto, köpehandlingar eller motsvarande som styrker att det är sambons grejer.

Tro mig, det ska gå väldigt långt innan de kräver ut sådant. Säger båda parterna att "Detta tillhör mig" och det finns någon sorts dokumentation så kan de inte göra så mycket, och är inte speciellt intresserade av att göra det heller.

Men allt detta kommer fram vid besöket - Sambons inkomst etc. efterfrågas och kollas upp. Verkar det orimligt att sambon skulle kunna äga precis varenda pinal ensam kräver de såklart det du efterfrågar - men allt detta är bara en process i det hela. Så länge man förbereder sig etc. så är det inga som helst problem - De kommer aldrig någonsin varken vara intresserade av eller kunna ta något som de inte får ta.

Men eftersom TS inte direkt verkar tillhöra begåvningsreserven så är det rätt kört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in