2023-08-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har Hexagon kommit med något utförligt svar/förklaring på Viceroys påståenden om glädjesiffror i bokföringen ännu?

Verkar ju som redan påtalats ske en del insynsköp. Det skulle kunna tala för att Viceroys narrativ är felaktigt

De har kommit med ett 16 sidor långt svar på anklagelserna.

https://www.privataaffarer.se/placer...a-mot-viceroy/
Citera
2023-08-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
De har kommit med ett 16 sidor långt svar på anklagelserna.

https://www.privataaffarer.se/placer...a-mot-viceroy/

Tack
Hade jag missat helt
Citera
2023-08-08, 12:12
Medlem
Bondpojkes avatar
Hexagon ska ner 50% tydligen enligt Viceroy. Vad tror ni?

https://twitter.com/viceroyresearch/...619791360?s=20
Citera
2023-08-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojke

Det låter mera som önsketänkande.
Men det är klart att sånna uttalanden kan skada kursen?
Senast redigerad av Truefighter 2023-08-08 kl. 15:23.
Citera
2023-08-08, 22:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojke

Det ligger en hel del i kritiken mot Hexagon.
Antal förvärv har legat väldigt högt länge och man skall inte underskatta att förvärv kan leda till misslyckadanden.
Generellt så är prisbilden på Hexagons produkter och tjänster väldigt dyra jämfört med en del konkurrenter.
Citera
2023-08-11, 00:04
Medlem
Ograsts avatar
VD har köpt för 100 miljoner och nu har huvudägaren Melker tankat aktier. Aktien är definitiv köpvärd på nuvarande nivåer. https://www.di.se/live/melker-schorling-okar-i-hexagon/
Citera
2023-08-12, 12:01
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
VD har köpt för 100 miljoner och nu har huvudägaren Melker tankat aktier. Aktien är definitiv köpvärd på nuvarande nivåer. https://www.di.se/live/melker-schorling-okar-i-hexagon/

Absolut! Men den blekfete britten kommer nog få ner kursen lite till. Jag bettar mot honom på både Hexagon och Hexatronic. Tror att han gav sig på en för ”stark” aktie (stark ägare, stort bolag) med ett för svagt case gällande hexagon. Det han däremot gör och som jag försöker nyttja är han pressar kursen, tror vi ska ner mot 80-85 kr, mycket beroende på övriga marknaden.

Den blekfete britten lever på att de har ett bra trackrecord men nu tror jag de gör en hel del para bara på att skrämma upp marknaden. De tar en position och sedan går de ut med att de blankat aktien och den rasar. Ren psykologi vid det här laget behöver inte ens finnas fundamenta för det.
Köpte mer Hexatronic igår, köper mer Hexagon när den går under 100kr nästa vecka. Sen hoppas jag gamle Melker kan röka ut britten.
Citera
2023-09-04, 19:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Absolut! Men den blekfete britten kommer nog få ner kursen lite till. Jag bettar mot honom på både Hexagon och Hexatronic. Tror att han gav sig på en för ”stark” aktie (stark ägare, stort bolag) med ett för svagt case gällande hexagon. Det han däremot gör och som jag försöker nyttja är han pressar kursen, tror vi ska ner mot 80-85 kr, mycket beroende på övriga marknaden.

Den blekfete britten lever på att de har ett bra trackrecord men nu tror jag de gör en hel del para bara på att skrämma upp marknaden. De tar en position och sedan går de ut med att de blankat aktien och den rasar. Ren psykologi vid det här laget behöver inte ens finnas fundamenta för det.
Köpte mer Hexatronic igår, köper mer Hexagon när den går under 100kr nästa vecka. Sen hoppas jag gamle Melker kan röka ut britten.
Jag bettar mot dig när det gäller hexagon, hexatronic rör jag inte av personliga skäl.
Men jag skulle inte investera pengar i att den "blekfete britten" har fel om hexagone.

Har du ens läst viceroys rapport innan du agerar totalt som en svärjevän ? Har du koll på hur goodwill bör skrivas ner ?
För att citera en anonym professor på x:
Citat:
Håll ögonen på goodwill-tunga koncerner i höst.
Goodwill nedskrivningstestat minst en ggr per år.
Detta sker mha av diskontering av förväntade kassaflöden.
Oaktat täljaren ökar ränterusningen sannolikheten för att diskonteringsräntan ökar så pass mycket att nedskrivning av GW blir nödvändig.
Bromsar dessutom verksamheten in, ökar sannolikheten för nedskrivning ytterligare.
Nedskrivning av GW -> lägre vinst -> neg kursreaktion.
Tänk till lite till om du inte hatar pengar.
Citera
2023-09-20, 14:33
Medlem
bajssprutans avatar
Hexagon fortsätter försöka sopa igen spåren men avslöjades av waybackmachine.
Vilka tomtar. Kanske dags att bara sluta ljuga, ni gräver er bara djupare ner i graven.

Citat:
To avoid any doubt. Here is the @waybackmachine version of the @HexagonAB's deal in divergent, clearly showing Divergent expected c.$200m from @HexagonAB
The faux-pas was $HEXAB senior management front ran the invesmtnet & didn't disclose.

Tydligen tas det in pengar utav bara helvete. Är det räntorna som spökar ?
Citat:
$HEXAB conducted two raises since @viceroyresearch report.
Refinancing floating rates or a cash need? Let's see, but I have a suspicion it's working capital needs. When you correctly adjust goodwill the LTV is insane.

Rapport den 27:e Oktober. Poppar popcorn.
Citera
2023-09-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Vilka tomtar. Kanske dags att bara sluta ljuga, ni gräver er bara djupare ner i graven.

Jag skulle vilja plocka in denna firman i botten, det är en bra sektor de jobbar i.

Men jag har nog av klyddiga och panka bolag i portföljen just nu... brrrrr...
Citera
2023-09-21, 07:41
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Jag jobbar i samma bransch som Hexagon och jag har i åratal sett deras extremt hårda förvärsstrategi där man har köpt bolag inom software framförallt. Men jag vet av erfarenhet att det är en sak att köpa ett bolag och sedan få det att fungera - exempelvis så har BricsCad och MSC software är sådana förvärv där man har haft en uttalade strategi att utmana Autodesk och andra stora bolag. Detta har inte fungerat bevisligen för dessa förvärven har krympt verksamheten och tjänar dåligt med pengar.
Citera
2023-09-22, 14:35
Medlem
KJosefs avatar
redigering
Senast redigerad av KJosef 2023-09-22 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in