Tack för era svar! Bra att kunna få svar från några som har varit i liknande situationer. jeepdaCreep, Min kompis är 22 och sökte hjälp redan i början när han fick sin ångest så han får nog den hjälp han behöver =)
knightofcydonia, det du skriver känns ungefär så som jag har gjort när jag märkt att han får sin ångest, förutom att jag kanske inte är riktigt lika kärleksfull :P men jag försöker få honom att tänka på annat iaf som du sa. Skönt att höra att man gjort något rätt iaf!
Snällt av dig att säga att jag verkar vara en bra vän, känns skönt med lite komplimanger det är inte allt för ofta

Tycker absolut inte han är konstig. Det tycker nog ingen annan heller. Han är nog väldigt bra på att dölja när han mår dåligt precis som du men eftersom jag umgåtts med honom så mycket så märker man när han börjar bli lite mer tillbakadragen.
Tackar också för tipset om att inte ställa så mycke frågor, det är en tanke som slagit mig också eftersom han knappt lyssnar när man pratar med honom så det ska jag tänka lite mer på =)
Andra får gärna komma med mer tips och tankar om detta, säkert fler än jag som känner sig lite hjälplös och inte vet hur man ska bete sig eller säga.