2011-08-04, 18:48
Bannlyst
Har en kompis som ibland får panikångest. Han har sagt att när det händer så är de ofta tankar han har som tex att han är rätt för att bli helt sjuk i huvudet. Han säger att han är rädd för att "må bra" (förstår ingen vettig förklaring till detta med det är iaf vad han säger) och har även ibland dödsångest.

Det största problemet är iaf att han är rädd för att bli helt sjuk i huvudet.

Jag märker ganska enkelt på honom när hans ångest kommer, han blir ganska tyst lite svår att få kontakt med och andas ibland lite annorlunda.

Nu vet ni iaf lite bakgrund om honom och lite tankar han kan få. Min fråga är nu hur jag under hans ångest kan hjälpa honom? Jag brukar ofta bara säga att de är lugnt och att han inte alls är konstig vilket han inte heller är. Men det brukar inte lugna honom så mycket. Försöker också bara hitta på något eller prata om annat men det känns inte heller som det hjälper speciellt mycket.

Så vad kan man göra? något speciellt som kan vara skönt att prata om under ångesten eller liknande?

Finns säkert några här som också får ångest och själva vet hur andra kan hjälpa till att dämpa den eller få än må bättre.

Tackar!
Citera
2011-08-04, 19:01
Medlem
Har själv tampats med detta under en period i mitt liv med extremt mycket psykisk press, kan förstå hur han känner sig.

http://www.1000glada.se/arkiv/?w=myter-om-panikangest
Citera
2011-08-04, 19:02
Medlem
Har de hänt nåt skit i hans liv nyligen?
Citera
2011-08-04, 19:09
Bannlyst
Nej det har inte hänt honom något speciellt vad jag vet. Och eftersom han inte sagt något så är jag ganska säker på att det inte heller hänt något då vi har varit bra vänner i många år och har länge berättat saker för varandra som man inte skulle berätta för andra så att det har hänt något speciellt utesluter jag.

Dock har han haft det så här i några år nu och är ju inte JÄTTE problem som att han vill ta livet av sig eller något sånt. Han skulle tex aldrig tänka tanken att skada sig själv eller andra, en väldigt snäll omtänksam kille.

Dom här åren har jag som sagt innan bara försökt prata om något annat och sånt när jag märker att han börjar få ångest, han ligger lixom inte på marken och sprattlar han mår väl bara dåligt under tiden men håller det ganska bra för sig själv och pratar ibland på som fan om hur han känner vilket för mig känns bra så jag vet hur han mår men värre än så blir det inte.

Tänkte bara kolla om någon hade tips på hur man som kompis kan hjälpa till under hans ångest. Vore ju skönt för mig också att veta hur man ska bete sig istället för att mest bara hänga med honom som vanligt inprincip.

Du som också hade haft lite problem med ångest kanske kan säga vad du har mått bättre av under din ångest som dina kompisar har hjälp dig med?
Citera
2011-08-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriks89
Nej det har inte hänt honom något speciellt vad jag vet. Och eftersom han inte sagt något så är jag ganska säker på att det inte heller hänt något då vi har varit bra vänner i många år och har länge berättat saker för varandra som man inte skulle berätta för andra så att det har hänt något speciellt utesluter jag.

Dock har han haft det så här i några år nu och är ju inte JÄTTE problem som att han vill ta livet av sig eller något sånt. Han skulle tex aldrig tänka tanken att skada sig själv eller andra, en väldigt snäll omtänksam kille.

Dom här åren har jag som sagt innan bara försökt prata om något annat och sånt när jag märker att han börjar få ångest, han ligger lixom inte på marken och sprattlar han mår väl bara dåligt under tiden men håller det ganska bra för sig själv och pratar ibland på som fan om hur han känner vilket för mig känns bra så jag vet hur han mår men värre än så blir det inte.

Tänkte bara kolla om någon hade tips på hur man som kompis kan hjälpa till under hans ångest. Vore ju skönt för mig också att veta hur man ska bete sig istället för att mest bara hänga med honom som vanligt inprincip.

Du som också hade haft lite problem med ångest kanske kan säga vad du har mått bättre av under din ångest som dina kompisar har hjälp dig med?

Jag visste inte att jag hade panikångest då, men jag har faktiskt exakt samma sitaution som du. En vän som fått det. Och då förstod jag att det var samma jag hade.

Du kan ju säga till honom att han inte kommer bli galen, det är fakta, försöka lugna honom. Säg åt han att kolla upp fakta om det, och så borde han söka hjälp. Det gjorde inte jag men ångrar att jag led så länge i onödan

hur gammal är din kompis?
Citera
2011-08-04, 20:14
Medlem
När jag får en ångestattack är jag riktigt bra på att dölja det, men min pojkvän brukar se det ändå. Blir som allra mest lättad när han bara frågar om jag har en attack och sen lägger armen om mig och säger "det blir bra, älskling" och sen vänder uppmärksamheten mot något annat, typ "titta vilken häftig cykel där borta". Då vänds bådas uppmärksamhet ifrån mig och min ångest och när jag ser att han är lugn och avslappnad och inte gör någon big deal av attacken kan jag också slappna av.

Nu kanske du inte kan lägga en kärleksfull arm runt din kompis, men en manlig ryggdunk kan funka
Det viktigaste är att DU är avslappnad och signalerar att du inte tycker att det är obehagligt/pinsamt/drygt. Tänk också på att man oftast är för stressad för att kunna hantera ett samtal, så ställ inga svåra frågor som han måste tänka på, utan peka bara på något eller kommentera något, bara för att flytta fokus.

Btw, du verkar vara en riktigt bra vän som vill stötta din kompis och inte tycker att han är konstig
Citera
2011-08-04, 23:43
Bannlyst
Tack för era svar! Bra att kunna få svar från några som har varit i liknande situationer. jeepdaCreep, Min kompis är 22 och sökte hjälp redan i början när han fick sin ångest så han får nog den hjälp han behöver =)

knightofcydonia, det du skriver känns ungefär så som jag har gjort när jag märkt att han får sin ångest, förutom att jag kanske inte är riktigt lika kärleksfull :P men jag försöker få honom att tänka på annat iaf som du sa. Skönt att höra att man gjort något rätt iaf!

Snällt av dig att säga att jag verkar vara en bra vän, känns skönt med lite komplimanger det är inte allt för ofta Tycker absolut inte han är konstig. Det tycker nog ingen annan heller. Han är nog väldigt bra på att dölja när han mår dåligt precis som du men eftersom jag umgåtts med honom så mycket så märker man när han börjar bli lite mer tillbakadragen.

Tackar också för tipset om att inte ställa så mycke frågor, det är en tanke som slagit mig också eftersom han knappt lyssnar när man pratar med honom så det ska jag tänka lite mer på =)

Andra får gärna komma med mer tips och tankar om detta, säkert fler än jag som känner sig lite hjälplös och inte vet hur man ska bete sig eller säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in