2011-08-04, 17:39
Medlem
Hej !
Tnkte ka till Vietnam senare i hst och sedan vidare in i Kambodja
Ngra frgor till er som vet bttre !

1:Behver jag VISA till Vietnam och Kambodja,,
jag har filippinskt pass och medborgarskap?

2:Gr det bt frn Phu Quoc ver till fastlandet Ha Thien?

3:Kan man ta sig ver grnsvergngen till Kambodja vid Ha Thien och vidare till Sihanoukville ?

Ngon som har bra tips angende boende p dessa stllen
Phu Quoc och Sihanoukville
Tackar fr svar.
Citera
2011-08-11, 22:17
Medlem
Ok ,, fel stlle tydligen att stlla lite mer avancerade frgor
Citera
2011-08-13, 17:07
Medlem
1. Om jag inte missminner mig s behvde man inte visum till Vietnam, dock absolut inte sker p detta, minns att flera kpte visum p flygplatsen men jag tror inte vi behvde, tror man fick 30 dagar gratis, kolla upp det.

Till Kambodja behver du visum, kostar typ 20 dollar vid grnsen (landsvgen) Kom ihg att det r vanligt att man blir lurad vid dom dr grnsstationerna, vi kte med bussbolag s dom lste det automatiskt.

2. Vet ej.

3. Vi kte frn Saigon med buss s jag bedmer att vi kte genom Ha Thien. Sedan kte vi till Phnom Penh och drifrn vidare till Sihanoukville.
Citera
2011-08-13, 17:10
Medlem
ankuss avatar
I Vietnam fr du vara i tv veckor utan visum.
Citera
2011-08-14, 07:15
Medlem
Solbanans avatar
Frbered dig p tiggande barn med bortsprngda lemmar som resultat frn bortglmda minor nr du kommer till grnsen till Kambodja. Ett karismatiskt land, rtt obehagligt men samtidigt mysigt.
Citera
2011-08-16, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhilippineLady
Hej !

3:Kan man ta sig ver grnsvergngen till Kambodja vid Ha Thien och vidare till Sihanoukville ?

Tackar fr svar.

1 ? eftersom du r filipinska... Svensk 30 dgr utan visum.
Kambodja visum vid grnsen 20$ + 5$ muta + 1$ vaccinationsintyg som du inte behver men...

2 Ja OBS kp inte pass/visaservice av firman med btbiljetterna. Stor blsning ;-)

3 Ja men man br stanna 1-2 ntter i KEP rekommenderar Kep Lodge eller Veranda. t Kepkrabba med frsk grnpeppar det r en upplevelse fr livet. Jag ska dit igen :-)

P Phu quoc g till ocean bar och frga efter Michelle. Kep se ovan, Sihanoukville "Small Hotel" som gs av Henrik, en svensk som bott dr sen 80 talet. Billigt och bra. Googla namnen s ser du mer.

Ha det
Citera
2011-09-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Svensk 30 dgr utan visum.

i vietnam r det 15 dagar utan visum.
Citera
2011-09-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilippineLady
Hej !

Tackar fr svar.

Hej,

Eftersom du har ett filipinskt pass sa kolla innan, du kan ocksa behova en inbjudan fran en Vietnames (Fatt hora av bekanta som har filipinska fruar/flickvanner att det kravs visum)

2. Jepp men flyg ar att foredra, gar direktflyg fran hcmc.

3. Inte en aning.

/Thenewguy
Citera
2011-09-12, 09:14
Medlem
TrialByErrors avatar
Kanske lite sent svar men fr andra kan det vara intressant.

Filippinska medborgare behver inte visum till Kambodja eller Vietnam, de r faktiskt ett av tre lnder i vrlden som inte behver visum till Kambodja (Malaysia och Singapore r de andra tv). I Vietnam fr du stanna i 21 dagar max utan visa och Kambodja 30 dagar.

Visst kan du ta bt, g till hamnen fr att kpa biljett, researrangrer kan ibland sga att de billiga biljetterna r slut.

Visst kan du, jag har bara gjort det frn Kambodja till Vietnam men jag r sker p att det inte r en enkelriktad vg. Lite mrklig bara och kanske inget jag rekommenderar, du fr knalla p en grusvg 200meter mellan grnsstationerna.
Det gr bussar till Sihanoukville drifrn men att ka buss i Kambodja r inget fr de med svagt hjrta.

I Sihanoukville kan du bo p independence hotel men det beror lite p din budget
Hll dig lngt bort frn Seaview, Beach club hotel och Lucky guesthouse
Citera
2011-09-15, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Kanske lite sent svar men fr andra kan det vara intressant.

Filippinska medborgare behver inte visum till Kambodja eller Vietnam, de r faktiskt ett av tre lnder i vrlden som inte behver visum till Kambodja (Malaysia och Singapore r de andra tv). I Vietnam fr du stanna i 21 dagar max utan visa och Kambodja 30 dagar.

Visst kan du ta bt, g till hamnen fr att kpa biljett, researrangrer kan ibland sga att de billiga biljetterna r slut.

Visst kan du, jag har bara gjort det frn Kambodja till Vietnam men jag r sker p att det inte r en enkelriktad vg. Lite mrklig bara och kanske inget jag rekommenderar, du fr knalla p en grusvg 200meter mellan grnsstationerna.
Det gr bussar till Sihanoukville drifrn men att ka buss i Kambodja r inget fr de med svagt hjrta.

I Sihanoukville kan du bo p independence hotel men det beror lite p din budget
Hll dig lngt bort frn Seaview, Beach club hotel och Lucky guesthouse

Jepp han har ratt och jag har fel hehe, skummade igenom ett par posts pa en Vietnamesisk sida och de verkar ha 21 dagars turistvisum som du far nar du landar.

Men de skrev att du kan behova lite grejjer sa vill du vara helt saker ga till den Vietnamesiska ambassaden och fa ut visumet innan du aker. (Du kan skicka ditt pass till dom och dom skickar tillbaka passet+visumet ocksa).

/Thenewguy
Citera
2013-04-13, 07:23
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewguy
Jepp han har ratt och jag har fel hehe, skummade igenom ett par posts pa en Vietnamesisk sida och de verkar ha 21 dagars turistvisum som du far nar du landar.

Nja, nstan rtt. Enligt Wikitravel fr de 21 dagars visumfrihet (visa exemption) och behver allts inte visum. Fr svenskar och vissa andra nationaliteter r det 15 dagar utan visum. Behver man fler dagar r det klokt att skaffa visum i frvg eller gra en visa run.

Uppgifterna bekrftas av denna sida: http://www.vietnamtourism.com/e_pages/useful/useful.asp
Citera
2013-05-19, 17:46
Medlem
Hej boende rekommenderar jag Lemmy's
Gngavstnd till havet och uteliv men samtidigt lugnt och stilla.
Www.lemmys.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in