2011-08-04, 16:12
Medlem
Jag kommer förmodligen flytta till England för studier i 1 år och vill hyra ut min hyresrätt under tiden.

Hur är smartast att hyra ut den, svart eller vitt? Jag vill inte riskera att bli av med den så ett andrahandskontrakt föredras.

Lägenheten är en rätt fräsch 1:a och ligger så centralt det bara går i Stockholm. Jag läste något om att man inte får ta mer betalt än vad man själv betalar. Hyran ligger på ca 4000:- och med tanke på bostadssituationen så vill jag såklart ha mer än så. Vad är rimligt att kräva, 6-7000? Min budget är tajt inför resan så jag behöver verkligen alla extra pengar jag kan få.

Så, hur tycker ni jag ska göra?
Alla råd och tips välkomnas!
Citera
2011-08-04, 16:29
Medlem
Tronkans avatar
hur du ut den "vitt" så lär du aldrig få några 6-7 tusen då du inte får ta någon ockerhyra. hyr du ut den svart så har du kanske möjlighet till detta. märker hyresvärden de så kan de säga upp avtalet omgående och du förlorar din HR. detta är då om du hyr ut den svart dvs.
Citera
2011-08-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
hur du ut den "vitt" så lär du aldrig få några 6-7 tusen då du inte får ta någon ockerhyra. hyr du ut den svart så har du kanske möjlighet till detta. märker hyresvärden de så kan de säga upp avtalet omgående och du förlorar din HR. detta är då om du hyr ut den svart dvs.

Tack för svaret!

Vad bör jag tänka på om jag hyr ut den svart? Ta betalt i förskott? Undvika någon speciell målgrupp?
Citera
2011-08-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El.Generale
Tack för svaret!

Vad bör jag tänka på om jag hyr ut den svart? Ta betalt i förskott? Undvika någon speciell målgrupp?

Ta betalt i efterhand och låt en MENA familj bo där. Alternativt, hyr ut den till en tjej och ta betalt för 3 hyror i en stöt för att sedan ta det månadsvis. Så hade iaf jag gjort.

Eller nej, jag hade hyrt den vitt tror jag. iaf om den betydde mycket för mig.

edit: De tre månadshyrorna so tas ut i en stöt räknas naturligtvis in så hon slipper betala de tre sista månaderna eller liknande (Typ avdrag från första tänka månadskostnad).
Senast redigerad av crapi 2011-08-04 kl. 17:23.
Citera
2011-08-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapi
Ta betalt i efterhand och låt en MENA familj bo där. Alternativt, hyr ut den till en tjej och ta betalt för 3 hyror i en stöt för att sedan ta det månadsvis. Så hade iaf jag gjort.

Eller nej, jag hade hyrt den vitt tror jag. iaf om den betydde mycket för mig.

Det är ett stort dilemma. Lägenheten betyder mycket för mig, jag kommer aldrig få en lägenhet så centralt igen, det var ren tur. Men å andra sidan så behöver jag ju pengarna till studierna.

Hur stor är chansen att man blir påkommen och blir av med kontraktet?
Grannarna ser jag inte ofta alls och har nästan aldrig pratat med dem heller. Folk verkar flytta in och ut från huset hela tiden så det skulle nog inte vara så märkvärdigt om någon flyttade in i min lägenhet.
Citera
2011-08-04, 17:36
Medlem
Vad händer om hyresgästen inte vill flytta ut sedan? Man har ju läst om det i tidningen flera gånger om folk som hyrt ut sina bostäder. Personerna bor kvar i lägenheten, skiter i att betala hyran, elräkningen etc vilket resulterar i betalningsanmärkningar för den som hyr bostaden på riktigt, som i sin tur resulterar i kronofogden.
Citera
2011-08-05, 09:35
Medlem
Tronkans avatar
ja, men som sagt..jag vet inte hur mycket hyresgäster/hyresvärd har koll på de i lägenheten.
men det finns alltid stora risker med att hyra ut svart. jag hade tagit 6 månader direkt i betalning och skrivit ett andrahandskontrakt. (finns på internet att skriva ut).

anledningen till att jag hade tagit ut 6 månader direkt är pga. så de inte kan bara "skita i att betala" under tiden du är borta.
Citera
2011-08-05, 11:39
Medlem
Codens avatar
Du måste också vara MYCKET kreativ om du vill ta ut överhyra för att undvika att hyresgästen helt enkelt kräver tillbaka överskottet EFTER att han/hon flyttat ut.

Du har helt enkelt inte rätt att ta ut en spänn över hyran med undantag för ett litet påslag om du hyr ut möblerat. Har här alltid hört "runt 10%" men vet inte hur mycket exakt som är skäligt men MER än så lär det inte vara.

Runt 4.500 max lär du kunna ta ut utan att åka dit på det i efterhand, alternativt att du hyr ut till någon dum person som inte har koll på lagar och regler ELLER en bekant som du VET inte skulle kräva tillbaka pengarna i efterhand.

Personligen tycker jag folk som försöker suga ut överhyror i andra hand är undermänniskor och förtjänar nackskott så jag hoppas du åker dit om du försöker dig på att fiffla.

Puss på pungen.
Citera
2011-08-05, 12:42
Moderator
rotadents avatar
Ja, runt 10 % kan man ta ut om lägenheten är möblerad. Tar du ut mer än så kan hyresgästen kräva tillbaka överhyran senare, vilket knappast gör saken värd det. Det har ju kommit en del tips genom åren i det här forumet om hur man kan lösa överhyran. Exempelvis kan du sälja någonting till den framtida hyresgästen för säg 15 000 kronor som denne betalar av med dryga tusingen i månaden under ett år. Självklart har ni kontrakt på det. Knappast juridiskt vattentätt dock, det är väl ganska uppenbart vad det är ni håller på med. Dessutom skulle väl den potentiella hyresgästen förstå att han eller hon blir blåst på hyran.

Om jag var som du skulle jag ta ut 4500 spänn i hyra, se till att hitta en skötsam och vettig hyresgäst som verkar vara att lita på och sen hyra ut lägenheten vitt. Du får nästan garanterat tillstånd att hyra ut lägenheten i ett år för studier utomlands. Så riskerar du varken att förlora ditt kontrakt eller att överhyran biter dig i arslet.
Citera
2011-08-05, 12:54
Medlem
spajdamans avatar
Har läst att reglerna som finns kring hur mycket man får ta ut i hyra bara gäller när man hyr ut till privatpersoner.
Så försök att hitta ett företag som vill hyra din lägenhet kanske vore en idé. Om den ligger centralt tror jag det skulle gå lätt som en plätt. Ser alltid annonser längst bak i bostadsbilagan med företag som letar efter lägenheter.
Citera
2011-08-05, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan

Hyr den ut vitt så riskerar den inte att bli återbetalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in