2011-08-04, 13:54
Medlem
Om vi tar alla forskare runt om i världen så måste det finnas tillfällen där man kommit fram till något utan att veta att på andra sidan jorden kom ett forskningsteam på detta ett år tidigare.

Detta för mig in på att alla har möjligheten att tänka samma tanke. Alla människor har möjligheten att tänka ut en lösning för ett problem med samma tillvägagångssätt och resultat.

Hur ofta tänker vi samma tanke, eller är det omöjligt att göra detta?
Citera
2011-08-04, 13:59
Medlem
Garv-Pers avatar
Det är så logiskt alla fattar utom du.
Citera
2011-08-04, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Om vi tar alla forskare runt om i världen så måste det finnas tillfällen där man kommit fram till något utan att veta att på andra sidan jorden kom ett forskningsteam på detta ett år tidigare.

Detta för mig in på att alla har möjligheten att tänka samma tanke. Alla människor har möjligheten att tänka ut en lösning för ett problem med samma tillvägagångssätt och resultat.

Så är det givetvis. Detta kallas "återerinnringsläran", d v s all kunskap finns inom oss, det är bara att lyfta fram den. ( Se Platon, Menon ) Det leder faktiskt till, enligt min mening, men det kan givetvis diskuteras, att det är möjligt att den filosofisk tanken är en. "Det ena" kunde man kanske kalla det eller? Finns det några nyplatonister här som kan belysa förhållandet mellan den sokratisk-platonska kunskapsteorin och den nyplatonska metafysiken?
Citera
2011-08-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Så är det givetvis. Detta kallas "återerinnringsläran", d v s all kunskap finns inom oss, det är bara att lyfta fram den. ( Se Platon, Menon ) Det leder faktiskt till, enligt min mening, men det kan givetvis diskuteras, att det är möjligt att den filosofisk tanken är en. "Det ena" kunde man kanske kalla det eller? Finns det några nyplatonister här som kan belysa förhållandet mellan den sokratisk-platonska kunskapsteorin och den nyplatonska metafysiken?

Kan man säga att detta sticker hål på "allt händer bara en gång" tråden?
Citera
2011-08-04, 14:37
Bannlyst
Citat:
Kan man säga att detta sticker hål på "allt händer bara en gång" tråden?

Det känns som om din frågeställning vore en möjlig följd...hmmmmmmmmmmmmmmm.
Citera
2011-08-04, 21:20
Medlem
L.A.s avatar
Nej, jag tror inte två personer kan tänka samma tanke. Det beror naturligtvis på hur man definerar "samma", men i det här fallet tolkar jag det som att tanken som utgörs utav en slutprodukt samt vägen fram till slutprodukten ska vara lika i varje liten del, det vill säga "identiska".

För att skapa en tanke behövs dels någonting som kan skapa tanken, dels någon input att skapa tanken av. Hårdvara (tex en människa) + mjukvara (tex minnen, känslor, synintryck, dofter, andras idéer etc) --> tanke

Av det följer att både "hårdvaran" och "mjukvaran" måste vara identiska, annars kommer skillnaderna resultera i en annorlunda process som åtminstone på något sätt kommer påverka slutprodukten. Om man exempelvis skulle visa en film för en grupp människor och efteråt be dem beskriva sina tankar om den detaljerat skulle ingen svara likadant som någon annan, dels för att våra hjärnor redan vid födseln är olika beroende på våra gener, dels för att vår hjärna påverkats av tidigare input (någon är hungrig för att h*n inte ätit frukost, någon har knappt sovit inatt, någon är ledsen för att h*ns hund dog igår osv), dels för att inputen är marginellt olika (någon har suttit mitt framför duken, någon har suttit vid sidan precis vid en av högtalarna osv).

För att få fram EXAKT samma tanke krävs alltså både exakt samma människa och exakt samma input. Därför gäller inte bara att två människor inte kan tänka samma tanke, utan också att en människa inte kan tänka samma tanke två gånger.

Ett möjligt undantag är om man anser att datorer kan tänka. I så fall kan man tänka sig att två identiska (nåja) datorer som får samma info kommer fram till exakt samma "tanke". Datorer kan i så fall också tänka exakt samma tanke två gånger om den bara får exakt samma info.

Använder man en lösare definition av "samma" gäller naturligtvis inte mitt resonemang.
Citera
2011-08-04, 21:20
Medlem
Citat:

Jag är övertygad om att så är fallet, baserat på egen erfarenhet och iakttagelser. Jag har ibland kommit på något och sedan hört på nyheterna eller fått reda på att andra kommit på samma sak. Tyvärr, för mig, har det varit fall som handlat om att tjäna pengar - som jag då missat.
Citera
2011-08-05, 18:11
Medlem
Lifelovers avatar
Richard Feynman pratade i något klipp om att oavsett om man utför samma handling, så kan det i tankevärlden se totalt olika ut. Han utförde ett experiment en gång där han ville utforska vilka saker han kunde sysselsätta sig med medan han räknade sekunder någorlunda korrekt i huvudet. En dag berättade han för en vän att han kunde göra mycket, men inte läsa. Vännen sa att det var helt befängt och räknade i huvudet och läste samtidigt. Nåväl, jag kommer inte ihåg alla detaljer men poängen var den att tack vare att Feynman "uttalade" numren i huvudet så kunde han samtidigt inte avbryta denna räkning med andra ord. Han kunde däremot skriva och räkna enkla tal osv. Vännen däremot visualiserade räkningen, som om man vände blad i ett block där varje siffra står. Han kunde läsa, men inte göra sådant som krävde att man visualiserade saker.

Nåja, en enkel handling kan ibland te sig väldigt annorlunda för olika människor uppe i hjärnkontoret.
Citera
2011-08-05, 18:33
Medlem
jag tror att man måste ha samma fysiska förutsättningar för att kunna tänka samma tankar.
Einsteins hjärna såg annorlunda ut, rent fysiskt, och han tänkte på ett annorlunda sätt.
Vi kan försöka förstå hur han tänkte, kanske till och med komma ganska nära, men utan de rätta fysiska förutsättningarna kan vi inte tänka samma tanke som just han.

men i gemene man tänker nog samma tankar ganska ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in