2011-08-04, 12:47
Medlem
Funderar på att flytta till bostadsrätt.
Har dock anmärkningar efter att jag och Radiotjänst blev lite oense om huruvida jag hade en TV eller ej.
Dock kommer jag inte äga lägenheten själv, utan en nära släkting till mig kommer köpa och äga den och ser det som en investering.
Jag kommer disponera lägenheten och betala de löpande utgifterna.

Min fråga är, tas det kreditupplysning på mig också då? Eller bara på min nära släkting?

Jag vill nämligen inte att denna nära släkting ska veta att jag har anmärkningar...
Citera
2011-08-04, 12:50
Medlem
Niikass avatar
Kommer inte bli någon kreditupplysning på dig. Antar att du menar att släktingen kommer köpa lägenheten och du "hyr" den av släktingen?
Citera
2011-08-04, 14:21
Medlem
Aimberts avatar
Tänk på att det kan finnas krav på att du måste äga en del av bostadsrätten för att få bo där.
Citera
2011-08-04, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Tänk på att det kan finnas krav på att du måste äga en del av bostadsrätten för att få bo där.

Precis. Det skulle aldrig gå i min förening. De har koll på sånt.
Citera
2011-08-04, 20:47
Moderator
rotadents avatar
Det är rätt som de andra skriver att ditt problem inte är med banken eller liknande, ditt problem blir att få bo i lägenheten. Många föreningar skulle neka din släkting medlemskap om denne inte har tänkt bo där själv, och utan medlemskap kan släktingen inte köpa lägenheten. Det skiljer sig dock från förening till förening, vissa föreningar skiter fullständigt i det. Men de som bryr sig och drar i bromsen är garanterat i majoritet. Alternativet är väl att ni köper den och låtsas att ni ska bo där ihop, hur hållbart det är beror nog mest på hur nyfikna grannarna är. Annars är det väl bara säga att din släkting är bortrest den här veckan etc. Men om din släkting inte tänker skriva sig i lägenheten är ni nog rökta.
Citera
2011-08-04, 21:12
Medlem
klinger75s avatar
du borde ha en snigel i øgat

lægger du/ni upp det snyggt så ær det nog inga problem , dock har olika føreningar vældgt olika policy/styrelser førsøk kolla med mæklaren i førvæg-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in