2011-08-04, 08:23
Medlem
Hamnade på Kunskapsskolan i går (3/8) och såg detta program kl 20.00.
Blev sittande hela programmet som visade två kvinnor som dömts för livstid för mord.
En hade tydligen använt kniven och den andra vet jag inte varför.
Nu har jag letat runt lite för mer info men är inte så bra på att hitta svar , så lite hjälp önskas, tack.

Fråga: Vad hade dom egentligen gjort för att hamna där,och vad hände sen. Sitter dom kvar?
Programmet är från -99
Citera
2011-08-04, 08:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag såg på 90-talet en film om 2 kvinnor som satt på livstid på Hinseberg (tror jag det var) och de hade mördat sina pojkvänner eller ex. Kanske det var samma film? Tyvärr minns jag inte mer än så.

Hittade filmen du såg:

http://webb-tv.nu/program/livstid-leva-med-langtan-svt-play/
Citera
2011-08-04, 08:59
Medlem
Tackar och bugar, skall kolla direkt på den igen. Skall försöka hitta " Vad hände sen"
Citera
2011-08-04, 09:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Tror det är de här kvinnorna filmen handlar om. Namnen stämmer i alla fall:

Citat:
Susanne Stark-Karlsson, 39

Gärning: I mars 1996 drogade hon sin make med tabletter. Hon ringde sedan till tre torpeder och köpte deras hjälp. Mannen dödades med en yxa. Kroppen placerades i en plastsäck, som senare fraktades med bil och dumpades under en gran i Norrtälje. Norrtälje tingsrätt dömde henne till livstid för mord 1996.

Omvandling: Beslut maj 2008. Livstidsstraffet omvandlat till 21 år. Har suttit i 13 år

Ulla-Britt Jonsson Hakeman, 42

Gärning: Högg ihjäl en fastbunden man med 48 knivhugg. Efteråt tände hon eld på mannens bostad. Mordet skedde i Solna 1 april 1997. Svea Hovrätt dömde henne till livstids fängelse 1997.

Omvandling: Beslut 2009-05-15. Livstidsstraffet omvandlat till 24 år. Har suttit i 12 år.

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=2880.0

Det där är skrivet 2010 i januari.
Citera
2011-08-04, 12:03
Medlem
KiaWs avatar
ABoK -> Kriminalhistoria
/Mod
Citera
2011-08-04, 13:24
Medlem
Tack för snabb hjälp.

Ja, suttit och läst sidan nu.Det är ruskig läsning. 48 knivhugg och sedan elda bostaden. Eller droga och
anlita yxhjälp. Helt oförståeligt känns det som.
Eller vad som fick dom att begå gärningen. hua...
Citera
2011-08-04, 13:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Om det är samma personer (har inte hunnit se programmet) som det program jag sett tidigare så ansåg väl den ena att hon var oskyldig. Men jag trodde inte henne. Förmodligen är det är svårt att erkänna inför sig själv och sina barn att man är en grym mördare. Lättare att ljuga och låtsas.
Citera
2011-08-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tror det är de här kvinnorna filmen handlar om. Namnen stämmer i alla fall:

Det där är skrivet 2010 i januari.

Vem mördade dom? Var det deras män?
Citera
2011-08-04, 20:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck
Vem mördade dom? Var det deras män?

Ja, som jag minns det. Män eller ex-män.
Citera
2011-08-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ja, som jag minns det. Män eller ex-män.

Tack för svar! Eb fråga till bara: Vet man något om varför och säger dom fortfarande att dom är oskyldiga?
Citera
2011-08-04, 23:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det var om jag inte minns fel droger och ev misshandel inblandad. Men det var många år sedan jag såg filmen. Tänkte se den i morgon igen. Ta och titta du också om du vill:

http://svtplay.se/v/2494507/dokumentarfilm/livstid_-_leva_med_langtan
Citera
2011-08-05, 01:05
Medlem
Citat:
Det var om jag inte minns fel droger och ev misshandel inblandad. Men det var många år sedan jag såg filmen. Tänkte se den i morgon igen. Ta och titta du också om du vill:

http://svtplay.se/v/2494507/dokumentarfilm/livstid_-_leva_med_langtan

Har sett filmen men inte fått svar på min frågor eftersom kvinnorna var ovilliga att tala om deras brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in