• 5
  • 6
2012-03-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Glaze lägger jag oftast på i slutet, när jag höjt tempen lite för att få denna att bränna fast - på grillen.
Man kan då med fördel ha socker i glazen som karamelliseras. Hade du en oljebaserad eftersom den rann av?

Nej, som jag skrev i receptet var den baserad på öl och sirap, så det borde ju fästa, problemet är nog att revbenen innehåller mycket vätska som löser upp glazen, jag borde kanske köra dem i fem minuter så att ytan torkar ut innan jag applicerar glazen..
Citera
2012-03-18, 19:48
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladasnoppen
Nej, som jag skrev i receptet var den baserad på öl och sirap, så det borde ju fästa, problemet är nog att revbenen innehåller mycket vätska som löser upp glazen, jag borde kanske köra dem i fem minuter så att ytan torkar ut innan jag applicerar glazen..

Ja, helt rätt. få ytan knaprig/bränd innan glaze, du är inne på helt rätt linje.
Citera
2013-07-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Nu när grillsäsongen står för dörren tänkte jag uppdatera tråden lite.

Jag har prövat mig fram under några år för att få fram perfekta revbensspjäll.

Metoder jag har testat:

Ungen:
Low and slow
Low and slow med plastfolie

Förkoka med div kryddor och ölblandningar

Hederlig BBQ i kettle under 3 timmar.

Jämför jag förkokta och min low and slow i ugnen med plastfolie slår plastfolie-experimentet allt med hästlängder. Detta är att föredra om man inte har 3 timmar att lägga vid grillen för att passa, och slabba på mer mopp-sås mm

Enkelt:
Krydda dina spjäll som vanligt, jag brukar köra senap som grund, sedan en dry-rub som inte innehåller socker - lätt att bränna denna om man kör det från början. Spjällen kan med fördel ligga över natten i kylen så här för att dra åt sig lite.

Linda in i plastfolie, ja plastfolie. Lägg in plastfoliepaketen i ugnen och kör på runt 120 grader i 2-3 timmar. Låt vila i 15-30 minuter. Sedan är det bara att plocka ur spjällen och köra dem på grillen. Blir utan tvekan mest smak och mörast enligt mig.

Men det som slår allt är så klart BBQ.

Alla har väl en klotgrill. Se till att lägg all kol/bricketter på en sida. I mitten ställer ni en form som ni fyllt med vatten. Detta för att ge fukt i grillen och för att reglera temperaturen lite bättre.

Lägg revbenen med bensidan neråt. Jag drar alltid bort membranet på revbenen då jag inte gillar detta i maten. Se till att hålla en temperatur i grillen på ungefär 110-120grader. Jag köpte en termometer på Claes ohlsson som jag stack ner genom lufthålen.

Lägg lite äppelträdsflisor i blöt, lägg in dessa i ett foliepaket som du kör en gaffel genom (blir små hål som sedan succesivt släpper ut rök - det tar inte heller eld lika lätt). Lägg detta paket på glödbädden.

Placera ventilationshålen över köttet så att röken går förbi köttet och ut. Grilla i ca 1½ timma innan du vänder och kör på lite extra sås. Brukar badda mina med äppelcidervinäger, lite olivolja och lite dryrub.

3 timmar så brukar de vara klara. Jag brukar ställa mina upp i grillen på högkant, då får man in en 4-5st spjäll utan problem.

Tranchera upp och häll över din favoritsås som du själv gjort och som puttrat i grillen med köttet.

Servera med friterade potatisklyftor, coleslaw och lite majs. Oslagbart

Kan inte annat än hålla med! Bäst blir kamben tycker jag. Men när jag kör revben/kamben i Webern låter jag de ligga mellan 4-5 timmar på ca 125 grader C så köttet kryper upp ordentligt på benen, dvs tända grillen efter lunch. Ett tips är också att ha en gammal sockerkaksform eller annat kärl som fylls med hett vatten och placeras ovan glöden. Det medför kontinuerlig ånga som gör att köttet inte blir torrt. Hittade detta på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=WM1A0WUZhUI
Citera
2022-12-21, 23:05
Medlem
Sladdarens avatar
Högtrycks-koka revbensspjäll i en crockpot express ca 1 kg - 1,3kg i en "soppa buljong" som täcker precis med vad du än väljer att smaksätta vattnet med i 30 - 35 min med fläsket vänd neråt med ventilen stängd

Om du vill kan du nagga köttet lite innan kokning, några centimeter djupt med en gaffel eller köttmörare gör så

Lyft upp köttet när det är klart med en polygrip typ eller kötttång, 70 grader i mitten, å öppna ventilen

Meka ihop en klistrig glaze innan och smeta på rikligt runtom och kör i air fryerna 12 min på 200 grader förvärmt
Citera
2022-12-22, 09:53
Medlem
Sladdarens avatar
Airfryer

Krydda upp dina tjocka revbensspjäll (typ rubbin) och med lite glaze liksom av tex honung, farinsocker, soja etc runt om som man sprinklar på

Packa in hela fläskfilen hårt i dubbla metallfolier och lägg in den med korgen om den ryms, annars tar du bort korgen och lägger den i botten av byttan

Förvärm din Airfryer till 160-175 grader. Jag rekommenderar 160.

Kör så det ryker ca 1 timme och ev 20 min till ...

Kolla av tempen genom att sticka en tempsond på ovansidan på tjockaste delen om du är osäker med innertempen till mitten av köttet

När du är nöjd så..

Låt den svalna helt i folien om du ska äta den dagen efter men inte annars såklart. Ta av metallfolien försiktigt och red av själva såsen eller glazen som nu blivit vattnig och samlats som en pöl nere i folien och häll av den i en liten kastrull och puttra upp med lite maizena så den blir trögflytande igen

Smeta på glacesirapen igen på spjällen helst på ovansidan / köttsidan och sidorna mest och kör 200 grader i ca 10 min tills det blir limmig och lite skorpigt. Ta ut och skär upp, servera
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in