Nu när grillsäsongen står för dörren tänkte jag uppdatera tråden lite.
Jag har prövat mig fram under några år för att få fram perfekta revbensspjäll.
Metoder jag har testat:
Ungen:
Low and slow
Low and slow med plastfolie
Förkoka med div kryddor och ölblandningar
Hederlig BBQ i kettle under 3 timmar.
Jämför jag förkokta och min low and slow i ugnen med plastfolie slår plastfolie-experimentet allt med hästlängder. Detta är att föredra om man inte har 3 timmar att lägga vid grillen för att passa, och slabba på mer mopp-sås mm
Enkelt:
Krydda dina spjäll som vanligt, jag brukar köra senap som grund, sedan en dry-rub som inte innehåller socker - lätt att bränna denna om man kör det från början. Spjällen kan med fördel ligga över natten i kylen så här för att dra åt sig lite.
Linda in i plastfolie, ja plastfolie. Lägg in plastfoliepaketen i ugnen och kör på runt 120 grader i 2-3 timmar. Låt vila i 15-30 minuter. Sedan är det bara att plocka ur spjällen och köra dem på grillen. Blir utan tvekan mest smak och mörast enligt mig.
Men det som slår allt är så klart BBQ.
Alla har väl en klotgrill. Se till att lägg all kol/bricketter på en sida. I mitten ställer ni en form som ni fyllt med vatten. Detta för att ge fukt i grillen och för att reglera temperaturen lite bättre.
Lägg revbenen med bensidan neråt. Jag drar alltid bort membranet på revbenen då jag inte gillar detta i maten. Se till att hålla en temperatur i grillen på ungefär 110-120grader. Jag köpte en termometer på Claes ohlsson som jag stack ner genom lufthålen.
Lägg lite äppelträdsflisor i blöt, lägg in dessa i ett foliepaket som du kör en gaffel genom (blir små hål som sedan succesivt släpper ut rök - det tar inte heller eld lika lätt). Lägg detta paket på glödbädden.
Placera ventilationshålen över köttet så att röken går förbi köttet och ut. Grilla i ca 1½ timma innan du vänder och kör på lite extra sås. Brukar badda mina med äppelcidervinäger, lite olivolja och lite dryrub.
3 timmar så brukar de vara klara. Jag brukar ställa mina upp i grillen på högkant, då får man in en 4-5st spjäll utan problem.
Tranchera upp och häll över din favoritsås som du själv gjort och som puttrat i grillen med köttet.
Servera med friterade potatisklyftor, coleslaw och lite majs. Oslagbart