2011-08-03, 15:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Importera en högt uppsatt fransk militär kanske?

Det är ju en tanke. Vem då? De Gaulle är väl inte i skick.
Citera
2011-08-03, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Fast det kräver en ändring i grundlagen. Successionsordningen ger ännu inte adopterat barn rätt till tronen. Bör grundlagen ändras igen?

Varför inte, den ändrades ju förra året då det skrevs in att Sverige ska vara en mångkultur.
Citera
2011-08-03, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Jag tror faktiskt att det kan bli så att varken Victoria, Carl Philip eller Madeleine får några barn.

Victoria kommer sannolikt aldrig bli gravid, det känns ganska givet. Madeleine kommer antagligen inte vilja gifta sig, alternativt avsäger hon sig sin plats i tronföljden och flyttar utomlands. Allt kommer hänga på Carl Philip.

Tragisk tanke men isf skulle ju "horunge" bli korrekt benämning på hans barn iaf då hans nuvarande tjej är fd "glamour modell" och deras jobb handlar inte enbart om att stå och se fina ut.
Citera
2011-08-03, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
REPUBLIK!!!

Vi har redan republik...

Monarkisk republik.
Citera
2011-08-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Vi har redan republik...

Monarkisk republik.

Konstitutionell monarki skulle jag vilja säga.
Citera
2011-08-03, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Konstitutionell monarki skulle jag vilja säga.

Mjo iofs. Överallt där jag läste om det för några år sedan sa Monarkisk Republik. Men nu står det precis som du säger Konstitutionell monarki som det ska vara.
Citera
2011-08-03, 17:43
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Allt kommer hänga på Carl Philip.
Då går svenska monarkin mot sin död!

Jag tror på Madde, hon har inga problem att skaffa en man. Frågan är hur glad kungen blir i att det just är hon som för vidare ätten
Citera
2011-08-03, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Då går svenska monarkin mot sin död!

Jag tror på Madde, hon har inga problem att skaffa en man. Frågan är hur glad kungen blir i att det just är hon som för vidare ätten

Det är för tidigt att spekulera i detta. Kronprinsessan har flera år på sig innan det blir besvärligt. Men hon bör definitivt lösa sin främsta uppgift före 40 - att producera en arvfurste.
Citera
2011-08-03, 21:10
Medlem
L.A.s avatar
Det löser sig säkert. Att få barn i fyrtioårsåldern är ingenting uppseendeväckande idag, och skulle "naturen" inte lösa problemet finns provrörsbefruktningar. Har det inte hänt något om tio år, då kan man börja fundera på succesionen men problemet kommer knappast vara akut; kungafamiljen har bra gener för att bli gamla och förmodligen kommer Vickan vara regent ända fram till 2060- eller 2070-talet.
Citera
2011-08-03, 21:13
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Adoption är väl inte helt uteslutet? Skulle kännas bättre än att se deras WT unge växa upp med språkproblem och grisnäsa.
Citera
2011-08-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Det löser sig säkert. Att få barn i fyrtioårsåldern är ingenting uppseendeväckande idag, och skulle "naturen" inte lösa problemet finns provrörsbefruktningar. Har det inte hänt något om tio år, då kan man börja fundera på succesionen men problemet kommer knappast vara akut; kungafamiljen har bra gener för att bli gamla och förmodligen kommer Vickan vara regent ända fram till 2060- eller 2070-talet.

Kommer säkert sluta med in vitro, trillingar och kejsarsnitt. Intressant med tronföljden där, avgörs vem som då blir tronarvinge av obstetrikern och vilken unge denne väljer att lyfta ur först? Känner någon till med tronföljdsfall som rör mångfödslar?
Citera
2011-08-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Adoption är väl inte helt uteslutet?

Med tanke på att deras adopterade barn inte har rätt att ärva tronen enligt grundlag är det nog rätt så uteslutet, ja. Å andra sidan var Victoria inte kronprinsessa när hon föddes, grundlagar kan ju ändras. Man vet aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in