Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-03, 10:12
Medlem
-frocHs avatar
Hello, nu när jag försöker installera program på min Mac OS X data värkar den inte vilja installera något program. När jag ska installera ett program så är det ett kryss över ikonen, varför?

Jag har laddat ner alla programuppdaterigarna, hjälper inte ;(
Vad måste jag göra så att den där krysset går bort från ikonen det är då jag kan installera programmet.

HJÄLP, så fort som möjligt, tack
Citera
2011-08-03, 10:24
Medlem
siapanoramas avatar
Vilka meddelande får du? Sitter själv på macken men har aldrig upplevt nåt liknande.
Citera
2011-08-03, 10:27
Medlem
-frocHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siapanorama
Vilka meddelande får du? Sitter själv på macken men har aldrig upplevt nåt liknande.

Det är ett kryss över ikonen och när man trycker på Skype står det " Det går in inte att öppna programmet "Skype" eftersom det saknar stöd på den här datorn. "
Citera
2011-08-03, 10:30
Medlem
siapanoramas avatar
Frågor:

1. Är det din dator?
2. Är du inloggad på ett användarkonto eller som Administratör?
3. Har du uppgraderat till Lion?
Citera
2011-08-03, 10:33
Medlem
-frocHs avatar
Citat:
Frågor:

1. Är det din dator?
2. Är du inloggad på ett användarkonto eller som Administratör?
3. Har du uppgraderat till Lion?

Svar:

1. Ja
2. Användarkonto ( vet inte hur jag kommer in på administratör, fast det finns bara ett konto på datan och det är mitt eget konto )
3. Nej tror inte jag har uppgraderat till Lion. ( vet inte hur man gör, är det gratis ? )
Citera
2011-08-03, 10:39
Medlem
siapanoramas avatar
Det börjar bli mer och mer komplicerat.

Det fungerar så att om man loggar in som användare och det konto har vissa begränsningar så som installera nya program. Men du säger att det är din dator och du är inloggat som vanligt. Mystiskt!

Har du kunnat installera program förr?
Citera
2011-08-03, 10:41
Medlem
-frocHs avatar
Citat:
Det börjar bli mer och mer komplicerat.

Det fungerar så att om man loggar in som användare och det konto har vissa begränsningar så som installera nya program. Men du säger att det är din dator och du är inloggat som vanligt. Mystiskt!

Har du kunnat installera program förr?

Nej som sakt datan har legat hemma och jag startade den igår hade samma problem igår. Datan har inte varit använd förr.
Citera
2011-08-03, 10:43
Medlem
siapanoramas avatar
Du får ju bjuda någon hem som kan Mac datorer. Eller besöka någon Apple butik. Sorry, mer kan jag inte göra. Hoppas att det löser sig.
Citera
2011-08-03, 10:54
Medlem
adampoos avatar
Inte för att dumförklara dig men; du försöker inte använda .exe-filer hoppas jag?

Kan du fixa en skärmdump eller beskriva lite bättre vad du har för filtyper och vilka steg du tar när du försöker installera dessa?

ps. skärmdump tar du genom att trycka ned command (kringla/apple) + shift + 3, då skapas en skärmdump på skrivbordet som du kan ladda upp..
Citera
2011-08-03, 11:06
Medlem
Kan det vara så att datorn har en PPC-processor och därmed saknar stöd för nyare program som enbart stödjer Intel-processorer?
Citera
2011-08-03, 11:08
Medlem
-frocHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Inte för att dumförklara dig men; du försöker inte använda .exe-filer hoppas jag?

Kan du fixa en skärmdump eller beskriva lite bättre vad du har för filtyper och vilka steg du tar när du försöker installera dessa?

ps. skärmdump tar du genom att trycka ned command (kringla/apple) + shift + 3, då skapas en skärmdump på skrivbordet som du kan ladda upp..

Nej jag använder filnamnet .dmg

http://i51.tinypic.com/8vrrzd.png
Citera
2011-08-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -frocH
Nej jag använder filnamnet .dmg

http://i51.tinypic.com/8vrrzd.png
Ser ut som att du kör Mac OS X Tiger eller tidigare, kan helt enkelt vara så att Skype inte är kompatibelt med ett så gammalt OS, kolla upp systemkraven för programmet

Edit:
Sys req för skype:
Mac OS X v10.5 “Leopard

så kör du Tiger så är det helt enkelt inte kompatibelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem