Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-03, 10:12
Medlem
Finns det något bra program för att analysera texter för att hitta de vanligaste kodspråken?

Finns det något program som automatiskt lägger in koder i vanlig text?
Citera
2011-08-03, 10:36
Medlem
Om du vill skriva med "kodspråk" så kan du använda ett enkelt ceasarskiffer (tror det heter så).
Det ser ut såhär:

D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö A B C <- Ceasarskiffer.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö <- Vanligt alfabet.

Du byter alltså plats på bokstäverna bara. Tex ordet "hej" blir: Khm.
Citera
2011-08-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Om du vill skriva med "kodspråk" så kan du använda ett enkelt ceasarskiffer (tror det heter så).
Det ser ut såhär:

D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö A B C <- Ceasarskiffer.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö <- Vanligt alfabet.

Du byter alltså plats på bokstäverna bara. Tex ordet "hej" blir: Khm.

Känns ganska korkat, ungefär som att skriva "kom och ta mig fabror blå"
Citera
2011-08-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobander

Om man är rädd för farbror blå så använder man väll inte ett simpelt kodspråk?
Utan man krypterar mailen istället
Citera
2011-08-03, 13:12
Medlem
Gör ett eget kodspråk och skicka "alfabetlistan" via post till motparten. Kommer ta lite extra tid men säkrare än ett caesarskiffer iallafall.

Möjligen så skulle det ju gå att skriva ett script som ändrar om "kodspråket" så att säga.
Citera
2011-08-03, 17:20
Medlem
Torbjoerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Om man är rädd för farbror blå så använder man väll inte ett simpelt kodspråk?
Utan man krypterar mailen istället
Exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av ei2
Gör ett eget kodspråk och skicka "alfabetlistan" via post till motparten. Kommer ta lite extra tid men säkrare än ett caesarskiffer iallafall.

Möjligen så skulle det ju gå att skriva ett script som ändrar om "kodspråket" så att säga.
Ska man utföra något som bör döljas för farbror blå är det ingen bra idé att komma med hemmaknackade algoritmer (såvida du inte är en erkänd kryptolog). Kör med någon välanvänd algoritm som finns tillgänglig och som har genomsökts efter svagheter istället.

TS: Vad är syftet? Förvilla polisen? Dölja något för polisen? Skoj?
Citera
2011-08-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobander

Ja om det handlar om saker du kan åka dit för så ska du självklart ha något bättre. Det lät som att du ville skriva krypterade mail till dina polare och då hade ett ceasarskiffer räckt.
Citera
2011-08-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Ja om det handlar om saker du kan åka dit för så ska du självklart ha något bättre. Det lät som att du ville skriva krypterade mail till dina polare och då hade ett ceasarskiffer räckt.
Ceasarskiffer kräver dock väldigt lite analys för att knäcka. Hade jag kodat meddelanden för skoj hade jag använt ett substitutionskrypto med A-9. De tio vanligaste bokstäverna skulle få 0-9.
Citera
2011-08-03, 23:08
Medlem
Pl0xans avatar
Du kan ju alltid komma på en egen kryptering med en egen algoritm som bara du kan.

tex om du skriver C10 så måste du flytta fram från C i alfabetet 10 gånger tills du kommer till L sen kan du ju även använda minus i din kryptering för att flytta bokstäverna bakåt. Det som jag tycker är bra med det här är att flera ord kan vara slumpade till säkert 1000 slumpmässiga krypteringar för samma ord. fast det är ju ganska lätt att lösa om man vet algoritmen.
Citera
2011-08-04, 02:31
Medlem
Alla "enkla" krypteringar kan knäckas med program som testar och har tillgång till en ordlista att jämföra med.

Satsa på kryptering med kända säkra algoritmer istället. Handlar det om mailkontakt och ni är slackers så använd countermail.com som gör era mail säkra för en billig slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in