Nickep
Citat:
Naturligtvis måste kvinnligheten bäst komma till sin rätt - om den hindar andras blickar att se kvinnokroppen resp. om kvinnan endast medges synliggöra sina ögon. Farligt för mannens känslor med mer.
Sheikh Muhammad-al-Habadan anser ju t.o.m. att ett öga under slöjan kan vara nog:
Fast här handlade diskussionen om att
kvinnor själva ska få välja hur vi vill klä oss. Du bortser från det och disktuerar något annat.
Följer du noggrant de fatwor som saudier ger ut? Jag gör det inte. Jag för min del söker referenserna i Koranen och Sunnah. Det är då som man också kan komma fram till att det råder delade meningar bland de lärda om hur mycket täckande som det handlar om.
Citat:
Fullt klart att manssamhället på alla sätt vill kamouflera kvinnligheten maximalt. Jag tror inte att du, med den form av filter du lever bakom, förstår ens vad denne knäppskalle egentligen menar och hur du tagit intryck av den manschauvinistiska muslimska världen till att resonera så bakvänt som du gör.
Och så finns det andra samhällen som ser idealet att kvinnokroppar ska exponeras.
Det är två ytterligheter som det handlar om. Jag tror inte på något av dem. Jag tror på kvinnans fria egna vilja att få klä sig som hon vill. Utan att påtryckas att täcka sig om hon inte vill och lika lite att tvingas exponera sig om hon inte vill. Bara för att det finns olika ideal som samhället sätter som riktlinje.
Citat:
Just som jag påpekat - den begränsade trovärdigheten i de hadither du hänvisar till som gör att konsensus saknas. Genom att ingenting i Koranen antyder heltäckande klädsel eller krav på burka, är det mycket sannolikt att sådana inkrökta tankar runnit upp i huvudet på knäppskallar till män av liknande typ som Sheikh Muhammad-al-Habadan.
Jag har inte skrivit något om 'begränsad trovärdighet i ahadith' du är inte ärlig i din framställan. Däremot så saknas konsensus i att kvinnor ska täcka sig helt. Det är vad jag tog upp tidigare.
Det finns ahadith som talar om heltäckandet och det är uppenbarligen därifrån en del föredrar att täcka sig helt, de vill klä sig som profetens (fvmh) fruar (mAvnmd) gjorde. Inte speciellt konstigt om man ägnar det en tanke.
Som sagt du lägger stor vikt vid enskilda personer som uttalar sig, vi gör olika där.
Citat:
En självklar inställning hos naturligt öppna och levande människor som inte vill sätta sitt ljus under skäppa!
Så muslimer är döda människor då eller vad menar du?
Läs gärna det jag skrev med ett öppet sinne och inte så egocentriskt fokuserat, så tror jag nog också att du kan förstå vad det är jag skrev.
Citat:
Vad du hävdar är att muslimska kvinnors "frihet" ligger i att dölja sig från topp till tå - säkert Allahs avsikt med sin skapelse! Allt du framför i dessa sammanhang, visar i vilka ledband du rör dig. Varje kvinna som uppfostrats i en öppen, naturlig miljö, kommer att visa vilken av våra uppfattningar som anses ligga naturen närmast. Eftersom du ständigt talar om muslimska kvinnors tolkningar, av vad som är eller känns rätt, visar du hur den islamiska kulturen och dess manschauvinism styrt och styr kvinnor, i en onormal riktning diametralt annorlunda mot den som kvinnor i väst kommit fram till vara bäst.
Ja för de som vill göra det så är det frihet. Förstår du inte vad innebörden av 'att välja själv' innebär?
Du menar att folk skulle tycka det är naturligt att gå nakna eller näst intill? I Sverige idag är det kanske så, men det har inte alltid varit så. I världen i övrigt ser det absolut inte ut så. Du är väldigt styrd av din etnocentriska bakgrund och har svårt att se utanför det tycker jag.
Jag talar inte om muslimska kvinnors tolkningar, utan om muslimska kvinnors rätt att själva få välja hur vi vill klä oss. En rättighet som alla andra kvinnor som inte är muslimer redan har.
Du talar för 'kvinnor i väst'? Kanske du ska ta och backa lite där. Du brukar tala om 'vi icke-muslimer' vilket redan det är lite för mycket, men här går du klart över gränsen. Du får inse att du inte kan tala för alla och inte har allas godkännande heller att tala för dem. Så jag föredrar att höra 'kvinnor i väst' tala för sig själv och inte omtalas om vad de tycker och tänker via dig.