2011-08-02, 23:05
Medlem
HitMedPengarnas avatar
Hej!

Jag har bott i "min" lägenhet i 2 månader nu och det är första gången jag hyr i andra hand så jag har inte riktigt koll på vad jag bör göra eller till och med missat att göra innan jag flyttade in.

Huset/lägenheten är modell äldre och inte speciellt fräsch så jag undrar om jag borde besiktigat den innan jag flyttade in. Jag fick inget besiktningsprotokoll etc.. Har nog inte varit i kontakt med värden överhuvudtaget när jag tänker på det. Har skrivit på hyreskontrakt och även ett personligt kontrakt (ang. uppsägningstid). Snubben jag hyr i andra hand har varit jävligt schysst och är även en bekant till en bekant så jag tvivlar på att det är nått fuffens.

Jag ska möjligen ta över lägenheten senare men hade gärna fått köket renoverat/fixat (då det är risigt och jag har sett några kryp i skåpen). Några tips på vad jag bör göra för att se till att inte åka på någon otrevlig överraskning längre fram? Eller tips på om jag kan få värden att rusta upp lite?
Citera
2011-08-02, 23:18
Medlem
Tråknicks avatar
Verkar vara en märklig situation du är i. Hur det ska städas måste ju framgå av kontraktet. Står det att det ska vara städat när du flyttar in och ut måste du ju kräva det av din hyresvärd. Går han inte med på det får ni avtala om att du inte kommer lämna lägenheten städad, gärna skriftligt.

Du kan ju inte kräva av hyresvärden att han renoverar köket men det är dock hyresvärdens ansvar att ta hand om ohyra i fastigheten, den riktiga hyresvärden alltså, inte 2a handsuthyraren.

Jag förstår heller inte din relation till den här personen, men det är upp till dig om du accepterar att bo i en knarkarkvart eller inte.

Emellan det att den du hyr av i andra hand flyttar ut och du tar över kontraktet kommer det att komma en besiktning, då kommer han få stå till svars för alla problem med lägenheten. Han skulle kunna komma att lasta dig för detta eftersom du bott där och hur det utvecklar sig beror ju på er relation.
Citera
2011-08-02, 23:38
Medlem
HitMedPengarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Verkar vara en märklig situation du är i. Hur det ska städas måste ju framgå av kontraktet. Står det att det ska vara städat när du flyttar in och ut måste du ju kräva det av din hyresvärd. Går han inte med på det får ni avtala om att du inte kommer lämna lägenheten städad, gärna skriftligt.

Det var inte städningen jag var bekymrad över, när jag flyttade in så hade han städat av och jag är helt på det klara över att jag gör likadant när jag ska flytta ut.

Citat:
Du kan ju inte kräva av hyresvärden att han renoverar köket men det är dock hyresvärdens ansvar att ta hand om ohyra i fastigheten, den riktiga hyresvärden alltså, inte 2a handsuthyraren.

Förr eller senare måste väl ett kök bytas ut?

Citat:
Jag förstår heller inte din relation till den här personen, men det är upp till dig om du accepterar att bo i en knarkarkvart eller inte.

Det är en vän till en bekant (som flyttat ihop med kvinna eller liknande). Det rör sig inte om något dåligt område/hus. Spartanskt kanske.

Citat:
Emellan det att den du hyr av i andra hand flyttar ut och du tar över kontraktet kommer det att komma en besiktning, då kommer han få stå till svars för alla problem med lägenheten. Han skulle kunna komma att lasta dig för detta eftersom du bott där och hur det utvecklar sig beror ju på er relation.

Då vet jag, tack för svaren!
Citera
2011-08-02, 23:54
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitMedPengarna
Förr eller senare måste väl ett kök bytas ut?

Ett kök måste hålla en viss standard för att man ska kunna ta ut en viss hyra. Är köket undermåligt så får man ju tvinga hyresvärden att renovera det vilket kommer innebära en hyreshöjning.

Kryp i skåpen får man av dålig renhållning, inte av att köket är för gammalt.

Föreslå för hyresvärden att han renoverar köket, är han sugen så får du ett nytt kök men det kommer ju synas på hyresavin.
Citera
2011-08-04, 15:20
Medlem
HitMedPengarnas avatar
Citat:

Kom på att jag betalar in hyran till "personen" som sedan betalar vidare, är det märkligt eller normalt när man bor i andra hand?
Citera
2011-08-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitMedPengarna
Kom på att jag betalar in hyran till "personen" som sedan betalar vidare, är det märkligt eller normalt när man bor i andra hand?

Det är helt normalt. Skulle hyresavin gå till dig och du struntar i att betala blir ju personen du hyr av så småningom vräkt.

Angående köket kan du alltid erbjuda dig att stå för renoveringen mot att du får överta kontraktet om det är aktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in