Citat:
Ursprungligen postat av Husvagnen
Socialt
Att man inte blir dödad för att man frågar något på en föreläsning.
Studiemässigt
Att många kursböcker är totalt onödiga och suger kuk
Att det är en sån jävla bullshit kring allt snack om hur mycket man måste plugga för att klara sig.
Personligt
Att börja direkt efter gymnasiet med något som jag inte var helt säker på var kontraproduktivt för min personliga utveckling.
Att man ska välja det man verkligen brinner för och inte något som "kan tänkas vara bra".
1. Sant, bli inte intimiderad till att inte våga ställa en fråga på föreläsningar bara för att 100 personer sitter runt omkring. Du är där för att lära dig själv, ingen annan. Men om du ofta känner dig tvungen att fråga skulle jag nog ifrågasatte hur väl förberedd man är. Tror man får ut mer av en föreläsning om man redan läst på materialet innan.
2. Sant, tyvärr är det ofta svårt i förväg att veta vad man behöver eller inte. Därför brukar jag rekommendera att man istället skaffar det som föreläsaren rekommenderar och inte tänker så mycket på det. Ja visst, den där extraboken för 500 :- kanske du inte ens öppnade visade det sig när kursen är slut, men egentligen, spelar roll. Det jobbigaste som finns är att snåla på kursböcker, inse efter halva kursen att jo, man skulle kanske ha köpt bok X ändå, men nu finns den inte längre i kårbokhandeln så då måste man jaga den på annat håll. Och att dela bok med annan är bara drygt och jobbigt för den andra om han/hon vill sitta själv.
3. "Klara sig" kan tolkas på olika vis. En person som hela tiden får sämsta betyg "klarar sig", men kommer alltid att ligga precis på gränsen för vad som förväntas av en i efterföljande kurser. Ja visst, men kan säkert plugga mindre och få precis lika bra betyg, men det är ingenting jag skulle rekommendera förstaårselever. Lägg så mycket tid du kan i början tills du kommer in i det och får sjläv en känsla för hur mycket tid och kraft du behöver lägga, sen kan du börja fundera på hur du bäst använder din tid. Kommer alltid finnas personer som går runt (eller påstår) att de knappt pluggar alls och klarar sig galant, men det är inget att eftersträva.
4-5. Håller helt med. Får ångest av att bara tänka på ifall jag läst något jag hatade, bara för att det verkade "hett" eller ifall DN någon vecka haft en artikel om hur mycket pengar sådana tjänade.