Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ett krig har en definition. När vi militärt sett säger krig, då menar vi något med påståendet. Nej araber anföll inte Iran, och den kritiska situationen som hade uppstått i Iran begränsades inte bara till en specifik grupp! Men Shapour "valde" att börja med svagare bla araber för att vinna gunst hos eliten. Detta framkommer i texten om du läser efter dess historiska kontext. Tilläggas bör att araber var mycket utsatta och den Sassanidiska dynastin hade skapat stora orättvisor.
Men du kan aldrig åberopa detta som "arabers anfall"..
Tramsa inte runt huvudfrågan nu, jag har ingen lust att behöva förklara varje inlägg jag skriver för att du ska förstå innebörden.
Lakhmidriket, en vassalstat till Sassaniderna under en väldigt lång period, gjorde uppror när det sassanidiska styret var svagt och de såg chansen.
"To keep the Arabs from mounting further attacks, Shapur II constructed a defensive system which was called war i tāzigān “wall of the Arabs” (Daryaee, 2002, p. 43). This wall appears to have been close to the city of Hira which came to be known as Ḵandaq i Šāpur (Frye, 1977, pp. 8-11; Mahamedi, pp. 156-58)."
http://www.iranicaonline.org/articles/shapur-ii
Läs hela artikeln skriven av iranologen
Touraj Daryaee. Din tur att bevisa hur de barbariska blodtörstiga perserna anföll araberna först för att enbart släcka blodtörsten

.
Citat:
Jag menar inte att Manikeismen var något rätt i alla tider.. Nej det fanns en hel del inslag av radikala manikeismen.. Men problemet med sassanidernas inställning till manikeismen handlade om mycket annat.
Det handlade om precis det jag skrev. Olika kungar hade olika relationer till religionen, detsamma gällde kristendomen som under perioder var en respekterad religion och andra gånger skulle förgöras.
Citat:
Nej dopeman Ashk Dahlén vet inte vad han pratar om, och om han nu har skrivit ovan trams, vill jag att du i egenskap av en oberoende och ärlig människa presenterar brevet som Mohammed (S) har skrivit. Vad står det i brevet?
En av Nordens största auktoriteter inom iranologi vet alltså inte vad han talar om, men du IR5 är allvetande. Jag tar nog en forskares ord framför ditt, fram tills att du kan presentera en källa som motbevisar honom. Mejla gärna Ashk och fråga efter brevet, han brukar svara på sina mejl.
Du har fortfarande inte svarat på min sista fråga i inlägget. Kan det vara så att du har politiska motiv? Får jag fråga varför du utelämnar att perserna anföll grekerna först? Vet du vad perserna gjorde med Aten? Eller med den grekiska staden Sardis? Vill du fortsätta diskussionen så svarar du på hela mitt inlägg.