2011-08-02, 18:46
Medlem
Satt och funderade på en sak i morse.

Som titeln anger; vilket klimat skulle Sverige ha om jordens axel inte lutade?
Det vill säga, ingen skillnad klimatmässigt mellan vinter & sommar.

Ha en trevlig afton.
Citera
2011-08-02, 18:57
Bannlyst
sommrarna skulle vara längre, varmare, vintrarna kortare och mildare...logiskt tänkande
dvs sommaren skulle vara lika lång som vintern, förresten så luta och luta? den lutar i förhållande med solen
Citera
2011-08-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
sommrarna skulle vara längre, varmare, vintrarna kortare och mildare...logiskt tänkande
I see, själv tänkte jag på något sorts mellanting, typ mars/aprilväder året runt.

Citat:
förresten så luta och luta? den lutar i förhållande med solen

Du fattade förhoppningsvis vad jag menade, wiseass
Citera
2011-08-02, 19:10
Medlem
Vi skulle naturligtvis inte ha några årstider alls. Temperaturen i södra Sverige skulle ligga någonstans runt +5 grader, tror jag. Fast man kan aldrig vara säker när det gäller vädret.
Citera
2011-08-02, 19:14
Bannlyst
jorden lutar pga månen, hade vi inte haft månen hade vi inte existerat.
Citera
2011-08-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idioten500
jorden lutar pga månen, hade vi inte haft månen hade vi inte existerat.

Va? lutar jorden pga månen? Källa tack!

offtopic, finns teorier om att tidvattnet ledde till jordens evolution btw! (På tal om månen)
Citera
2011-08-02, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan

offtopic, finns teorier om att tidvattnet ledde till jordens evolution btw! (På tal om månen)
det vill jag oxå ha källa på
Citera
2011-08-02, 22:22
Medlem
miklons avatar
Citat:
dvs sommaren skulle vara lika lång som vintern, förresten så luta och luta? den lutar i förhållande med solen

Förklara vad som är logiskt med det? Det är tvärtom så att enda anledningen till att vi har årstider är att jordaxeln lutar, så det logiska är att vi inte skulle ha några årstider alls, utan samma klimat året om. Eftersom solinstrålningen skulle hamna någonstans mellan verklighetens sommar och vinter så skulle vi ha vår/höst-klimat året om, kanske 5 grader i medeltemperatur. En annan märkbar effekt är att dagarna skulle vara lika långa året om.
Citera
2011-08-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan

Citat:
det vill jag oxå ha källa på

Han syftar antagligen på att vi fick vår lutning pga att vi krockade med en annan planet och det var då månen bildades.

Om detta är fallet eller inte vet jag inte, men det är antagligen det han utgår ifrån.
Citera
2011-08-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Han syftar antagligen på att vi fick vår lutning pga att vi krockade med en annan planet och det var då månen bildades.

Om detta är fallet eller inte vet jag inte, men det är antagligen det han utgår ifrån.

Ah, så kan det nog vara. Men vore bra med en kommentar ifrån h*n som påstod det hela.
Citera
2011-08-08, 13:55
Bannlyst
Solinstrålningens styrka och dagens längd skulle konstant vara densamma som den är kring den 20 mars respektive 20 september, så min teori är att klimatet antagligen skulle bli konstant vårlikt i södra sverige medan norrland antagligen skulle få mer vinterlikt klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in