Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-02, 18:34
Bannlyst
Hej jag satt och "lekte" lite med datorn jag gjorde detta:

Så att tillåta användare att köra endast angivna program eller program i Windows 7?

Du kan tillåta användare att köra endast angivna program och applikationer på följande sätt:

1) Öppna Start-menyn. Här skriv gpedit.msc i sökrutan längst ner på Start-menyn och tryck Enter.

Figur 1

2) Den lokala grupprinciper öppnas nu. Nu navigera till mappen:

Lokala datorn \ Användarkonfiguration \ Administrativa mallar \ System i den vänstra rutan

Figur 2

3) Nu dubbel klickar du på alternativet Kör endast angivna Windows-program i den högra rutan som anges ovan

4) Välj nu pricken Enabled och klicka på knappen Visa vilket belyses nedan

Figur 3

5) I dialogrutan Visa innehåll skriver du namnet på programmet (. Exe-filen namn) som du vill tillåta användare att köra under Lista över tillåtna program uttalande. För t ex. typ AcroRd32.exe att endast Adobe Reader för att köra.

Figur 4

6) Om du vill lägga till fler program skriv deras namn i den första en och så vidare.

7) Klicka på OK-knappen.

8) Klicka på Verkställ och sedan OK i Kör endast angivna Windows-program fönster.

9) Stäng Redigeraren för lokala grupprinciper fönster

Nu om du försöker köra valfritt program utom Adobe Reader kommer du att få följande felmeddelande:

Figur 5

Så nu kan jag bara öppna Movie Maker och inget annat, inte gpedit.msc heller, vad ska jag göra?
Citera
2011-08-02, 19:51
Medlem
christerys avatar
Om du inte känner för en ominstallation så skulle jag sätta mig och söka efter nån CD som du kan bränna ut boota på och ändra i GPn. (om det nu finns)

Hade du suttit i ett AD med några burkar så hade det gått att rädda från en som inte hunnit göra en GPUpdate.

En på kursen råkade göra samma i ett AD med 2 maskiner och det gick att rädda pga att den ena inte hunnit uppdaterats. fast då var det bara notepad.exe som fick köras

GÖR INTE SÅ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in