2004-11-12, 14:24
Medlem
flowss avatar
Här är då en utbruten tråd;

Citat:
Ursprungligen postat av limone
personer under 18 år har ingenting med droger att göra... en seriös kran håller inte på att sälja till minderåriga då han vet att det inte lönar sig i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av flows
Jag har då aldrig hört talas om en kran som ber om legg.

Citat:
Ursprungligen postat av flows
Ja men, hur har dem kunnat veta att personen ifråga är under 18? Och hur svårt är det för köparen och lägga till några år...?

Citat:
Ursprungligen postat av enjiac
Alla addresser kollas upp med folkbokföringen av andra själ i vilket fall..

Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Låt oss starta en ny tråd om ämnet, ett intressant ämne att diskutera.

Så, vad säger ni? Gör ni som kranar någon kontroll?

Det som enjiac nämner fungerar ju bara om man är postkran, då jag tvivlar på att "IRL-langare" har tid med sånt. Och hur fungerar den metoden? Måste man inte ha personnummer? Antar att kollen görs för att inte se att man skickar godis till polisen?
Citera
2004-11-12, 14:50
Medlem
crassys avatar
Det här är rena spekulationer, har aldrig sålt nåt till nån...

Tror inte säljarna bryr sig och även om de gjorde det så skulle det vara svårt att kräva legg... Därför jag tycker att en kontrollerad legalisering skulle göra mindre ont för samhället än som situationen ser ut idag.
Citera
2004-11-12, 15:36
Medlem
Andans avatar
Oftast så säljer ju dom till personer dom vet vem dom är. Speciellt om det gäller större mängder.
Citera
2004-11-13, 11:51
Bannlyst
spela roll vem man säljer till eller? det kanske inte är bra och så men vill dom ha så vf inte...men det får ju inte vara en som springer runt och snackar med alla om det...och hur är det med dom langarna som inte är 18 själva då...lite töntigt att begära att köparen ska vara äldre...kanske (jag säljer inte så jag vet inte men folk har ju sålt till mig)
Citera
2004-11-13, 12:51
Bannlyst
Oftast är det väl så att om man nu säljer så har man ett gäng människor som man känner mer eller mindre som är köpare och som man gör upp med. Det är ingen risk att nån barnrumpa köper med andra ord.

Skulle någon få för sig att sälja droger över internet är det ju annorlunda. Jag har svårt att tänka mig att det förekommer i någon större usträckning (verka som att riskerna överväger eventuella vinster).. Möjligtvis skulle man kunna be att köparen drog en fotostatkopia av sitt id-kort eller nåt och skickade.
Citera
2004-11-14, 16:09
Medlem
DjinQuijotas avatar
Jag, som är precis under 18, har aldrig varit med om att någon har förvånat sig, börjat protestera eller ens brytt sig om att sälja till mig.
När jag becknar själv har jag inte riktigt ställts inför att beckna till någon som är mer än ett år yngre än mig. Då skulle jag nog tveka, säga att jag var clean på grejer eller ngt.
Citera
2004-11-14, 17:42
Medlem
Fördelar med att sälja till folk under 18:

* Fler kunder
* Lättare att lura
* Vågar inte klaga

Nackdelar med att sälja till folk under 18:

* Större chans att åka fast (Småbarn pratar oftare, så enkelt är det)
* Hårdare straff
* Moralisk aspekt

Själv skulle jag aldrig kunna sälja/förmedla/hjälpa till med någonting starkare än cannabis till en person under 18, frågar alltid om ålder ifall det är någon som ber mig förmedla kontakten. Visserligen kan ju den personen ljuga, och ifall jag har gett den personen numret till nån som säljer vet jag ju inte ifall den som säljer bryr sig om hur gammal köparen är.

Skulle jag nu i teorin själv sälja skulle jag inte fråga om leg om en person säger att den är över 18, men ser ut att vara 16-17, men skulle personen se ut att vara yngre än så skulle jag inte göra affärer med den.

Enda undantaget är när jag känner personens storebror (ej storesyster) och han tycker det är okej, men då lägger jag allt ansvar på honom att hans yngre syskon ska sköta sig och fatta vad det handlar om.

När det gäller alkohol och cannabis tycker jag 17-18 är en lämplig åldersgräns, beror på hur jag känner personen och vad den ger för intryck, finns ju en mental mognad man försöker ta hänsyn till också.

Har man däremot inte börjat gymnasiet än ska man hålla sig till folköl och inget annat!
Citera
2004-11-15, 03:18
Bannlyst
Fick kontakt med en kran som vägrade sälja annat än cannabis till mig för några år sedan... var 15då.. 17 nu.
Citera
2004-11-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lim)EEE(miL
Fick kontakt med en kran som vägrade sälja annat än cannabis till mig för några år sedan... var 15då.. 17 nu.

Låter som en klok man.
Citera
2004-11-15, 12:21
Medlem
kezoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crassy
Det här är rena spekulationer, har aldrig sålt nåt till nån...

Tror inte säljarna bryr sig och även om de gjorde det så skulle det vara svårt att kräva legg... Därför jag tycker att en kontrollerad legalisering skulle göra mindre ont för samhället än som situationen ser ut idag.

Men dricker inte minderåriga i nuläget? Jo, så det hjälper nog inte så mkt med åldersgräns.. :/
Citera
2004-11-15, 15:31
Awaiting Email Confirmation
Legetimuss avatar
Med tanke på att vissa flippar ur på en sexa folköl så är det nog inte vidare smart..
Citera
2004-11-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legetimus
Med tanke på att vissa flippar ur på en sexa folköl så är det nog inte vidare smart..

Du ska se att samma personer flippar även ur på en rosmarinjoint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in