2011-08-05, 10:11
Medlem
Krokzs avatar
Börjar känna mig mer och mer hjälplös, vet fan inte vad jag ska göra snart. Går halvt runt i dvala och dagdrömmer. Ska börja plugget om några veckor i alla fall, då har man något att sysselsätta sig med, även fast jag inte direkt ser fram emot det heller. Allting är så jävla värdelöst.
Citera
2011-08-07, 17:40
Medlem
Känn inte så det kommer komma bättre tider. Så småningom kommer du förmodligen också att sluta vara besatt i denna tjej och istället kanske hitta en tjej i verkligheten. Bit ihop och försök stå ut så länge du kan och som du säger kommer du hålla dig sysselsatt när du börjar skolan igen. Det lönar sig tillslut.
Citera
2011-08-08, 04:12
Medlem
chrisnolan92s avatar
Du måste hitta något som gör dig lycklig förutom att fantisera om en person som du antagligen aldrig kommer träffa. Ditt problem är att du tror att den här tjejen är ditt liv och när/om du inser att du aldrig kommer få henne kommer du tro att du inte har något kvar att leva för. Du sätter dig själv i en omöjlig situation, varför gör du så? Du har alla förutsättningar för att kunna leva ett lyckligt liv, det är så jävla onödigt att skada sig själv när man är 18år och har hela livet framför sig. Jag vet att det kan vara svårt att hitta någon glädje i livet ibland men är det verkligen bättre att sluta leva? Du kommer komma ur din depression någon dag men du måste sluta tro på att den här tjejen är den enda anledningen för dig att leva.
Citera
2011-08-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Börjar känna mig mer och mer hjälplös, vet fan inte vad jag ska göra snart. Går halvt runt i dvala och dagdrömmer. Ska börja plugget om några veckor i alla fall, då har man något att sysselsätta sig med, även fast jag inte direkt ser fram emot det heller. Allting är så jävla värdelöst.

Jag har läst alla dina inlägg i denna tråd, och jag valde att citera ovanstående för att det på ett kortfattat sätt sammanfattar vad jag känt under de senaste åren och även idag. Jag känner att loven är allra värst, för då har man så mycket tid för sig själv och att dagdrömma/vara i en dvala som du beskriver.

Jag är över tio år äldre än dig, och känner igen mig i otroligt mycket av det du skriver om. När jag ser tillbaka på mitt liv ångrar jag att ingen ingrep och försökte hjälpa mig när jag var yngre, men jag ångrar också att jag själv inte på allvar tog tag i problemet när jag gick i gymnasiet exempelvis.

Det råd jag ger till dig är varken särskilt roligt eller orginellt, men jag skulle råda dig till att söka hjälp, även om det kan suga till en början. Jag ångrar nämligen väldigt mycket att jag inte börja söka hjälp då jag var i 18-20 års åldern. Det hade kanske tagit 3-4 år innan den stora skillnaden hade visat sig, men nu är jag snart 30 och det är ännu tuffare att ta tag i detta nu.

Jag fick ofta rådet att ägna mig åt mental träning, fysisk träning och sociala aktiviteter. Inget av detta funkade för mig. Jag kunde inte tänka bort min sjukdom, det fanns ingen mental träning i världen som kunde råda bot på den.

Så mitt råd som medmänniska, ta kontakt med vården och beskriv för dom som du beskrivit för oss här på FB. Det kommer inte vara särskilt kul till en början (själv gav jag upp rätt snabbt) då man blir skickad på remiss hit och dit, blir ordinerad antidepp-medecin på ett slentrialmässigt sätt, men då det gäller människor jag känner som faktiskt inte gett upp trots att det sög i början har livet blivit bättre.
Citera
2011-08-09, 10:05
Medlem
LakeLeonards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Det här är inte en "tyck synd om mig"-tråd, inte heller en tråd där ni ska svara "gör det inte, det finns massor att leva för!!!!!".

--

Under min trevliga fasad döljer det sig däremot en helt annan person. Jag har sedan 15 års ålder haft regelbundna perioder med ångest och depression (oftast månadsvis). Jag kan inte heller påstå att jag någon gång i mitt liv känt äkta glädje. Även om jag såklart skrattat till polarnas skämt och så har jag inte någon gång känt att jag varit lycklig.

För ungefär ett år sedan, i slutet av mitt andra år på gymnasiet kom en depressionsperiod som till en början verkade vara precis som de andra jag haft. Orkade inte med min familj, några av mina vänner, kände att allting var meningslöst osv. Denna period har till skillnad från de andra jag haft, inte gått över, snarare förvärrats med tiden.

Jag nämnde ovan att jag inte känt riktig glädje i hela mitt liv. På samma sätt kan jag egentligen säga att ingen känner mig. Jag har en familj bestående av två föräldrar och några syskon, men ingen av dessa personer känner mig, över huvud taget skulle jag kunna säga. Inte heller någon i min bekantskapskrets känner mig. Ingen i världen känner till att jag känner mig som jag känner, och jag vill att det förblir så (här går det bra att prata dock, anonymitet och sånt).

Efter att jag haft den här drömmen låg jag vaken i 5h, kunde inte somna om, var faktiskt inte det minsta trött. Men jag kom ihåg känslan från drömmen - det var äkta glädje. Enda gången i mitt liv jag känt den känslan och det var helt jävla otroligt, om ni ursäktar ordvalet.

Hela min värld kretsar nu kring min dröm och den här personen, och jag har en konstig känsla inom mig att den här personen kommer vara den enda i världen som kommer att förstå mig, känna mig. Hela mitt liv har nu fått en mening och det är att jag ska uppleva samma känsla som jag hade i drömmen, fast i verkligheten, med denna person. Dock har glädjekänslan nu övergått till ångest och ledsamhet snarare, eftersom jag någonstans inser att mina chanser att ens se den här personen i verkliga livet är ofattbart små.

Vad ska jag göra? Har ni varit med om något liknande?

Känner & har alltid känt likadant angående detta med äkta glädje. Har så länge jag kan minnas inte känt Äkta glädje. Vet inte hur det känns ens. Är en väldigt utåtriktad person med många vänner men endast ett par av dem vet hur jag mår egentligen (ja, deprimerad & så men inte djupare för jag känner att man inte blir förstådd). En dröm kan i detta läget vara nåt underbart att sätta tankarna på istället för dödstankar. När jag sitter på kalas med familjen så tittar jag mig omkring och de känns som bekanta för mig. Jag tycker du har förklarat dig väldigt bra och igenkännande (för min del) här så du borde kunna berätta för någon psykolog hur du känner så du får en diagnos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in