Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-08-02, 16:07
Medlem
yulbrynners avatar
Flashback har en gräns på 60 minuter från det att man skriver ett inlägg. Efter den tiden får man inte redigera sitt inlägg längre. På andra forum har användarna oändligt lång tid på sig att redigera. Jag tycker det är jättebra.

Varför är det som det är på Flashback?
Vad tycker ni är bra?
Citera
2011-08-02, 16:13
Bannlyst
Även om jag själv har velat det så är det inte bra för forumet. Användarna skulle då kunna radera hela sitt inlägg(dvs tråden) som ibland kan vara riktigt pinsamma och roliga inlägg.

Det skulle vara censur, av användarna. Posta ett nytt inlägg om det är så viktigt för dig.
Och tänk innan du skriver, så kommer du inte behöva redigera ditt inlägg.
Citera
2011-08-02, 16:37
Medlem
epost72s avatar
Man kan även se det så att man har hela 60 minuter på sig för att putsa på inlägget, därefter är det lagt kort ligger.
Jag tycker att det är en bra lösning.
Citera
2011-08-02, 16:55
Medlem
R.Rs avatar
Det blir för mycket hål i diskussionerna.

Jag tycker det är bra här på Flashback och stör mig på andra forum som tillåter detta beteende.
Citera
2011-08-02, 17:15
Medlem
micaeles avatar
För att det du har sagt, har du sagt - och skall ligga kvar för all framtid.
Tillåter man redigering försvinner trådstarter när frågor är besvarade och trådar blir oläsliga när inlägg raderas eller förändras.
Dessutom måste man nu tänka efter före, vilket är till gagn för ett diskussionsforum där allt sparas till historien.

Vill man kunna radera och ändra hejvilt i efterhand kanske en normal chat passar bättre, så det man sagt glöms bort efter ett litet tag.
Citera
2011-08-02, 17:22
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Kan gott förlängas till 90 minuter dock, har ju hänt några gånger att man hittat ett elakt stavfel 65-70 minuter efter ett postat inlägg
Citera
2011-08-02, 17:49
Medlem
OrgaZms avatar
Här har vi ett avskräckande exempel: https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?username=makthavaren
Citera
2011-08-02, 17:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Kan gott förlängas till 90 minuter dock, har ju hänt några gånger att man hittat ett elakt stavfel 65-70 minuter efter ett postat inlägg
Och helt plötsligt skulle man upptäcka sina fel efter 95 minuter... Nä, är inlägget välskrivet så kan de flesta leva med enstaka slarvfel (även om det är irriterande) och skulle det vara så att trådstarten verkligen behöver editeras (för att lägga till, inte ta bort information) så går det bra att kontakta en moderator i forumet så löser sig det.
Citera
2011-08-02, 19:43
Medlem
crillecrilles avatar
Kan ärligt säga att det har hänt en del gånger att jag har ångrat/velat ändra det jag skrivit, men det är liksom bara att stå för det. Man kan ju alltid förklara sig om det blir ifrågasatt. Det går alltid att diskutera innebörden av vad man har skrivit. Om man kan ändra i all evighet så skulle enorma hål i diskussionerna skapas.
Citera
2011-08-02, 20:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Och helt plötsligt skulle man upptäcka sina fel efter 95 minuter... Nä, är inlägget välskrivet så kan de flesta leva med enstaka slarvfel (även om det är irriterande) och skulle det vara så att trådstarten verkligen behöver editeras (för att lägga till, inte ta bort information) så går det bra att kontakta en moderator i forumet så löser sig det.
Just så. Om man vill lägga till info i trådstarten, vilket i vart fall var vanligt i Krim när jag moddade där, är det inget problem. Några stavfel, eller fel på meningsuppbyggnaden, är inte hela världen utan det får man leva med IMHO.
Citera
2011-08-02, 20:17
Medlem
Tråknicks avatar
Jag tycker det är det som ger Flashback det mesta av sin legitimitet. Trots att man är anonym tvingas man stå för det man sagt tidigare. Det är dessutom effektivt mot troll eftersom det är svårt för dom att dölja vad de tidigare hävdat.

Jag tycker dock att 1h är för långt tid. 15 min tycker jag räcker, men jag ska inte säga att det sticker i ögonen på mig.
Citera
2011-08-03, 15:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag tycker det är det som ger Flashback det mesta av sin legitimitet. Trots att man är anonym tvingas man stå för det man sagt tidigare. Det är dessutom effektivt mot troll eftersom det är svårt för dom att dölja vad de tidigare hävdat.

Jag tycker dock att 1h är för långt tid. 15 min tycker jag räcker, men jag ska inte säga att det sticker i ögonen på mig.

Själv tycker jag 1 timme är ganska lagom, för det har hänt mer än en gång att man hittat irriterande stavfel som man helt missat när man skrev det.
Nu var jag ju här när vi hade 24 timmar att redigera inlägget och det gick bara inte...när folk vaknade upp på söndagen och såg vad de skrivit på fyllan så försvann plötsligt halva trådar så en tidsgräns är absolut nödvändig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in