Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-11-12, 08:31
Bannlyst
Jag har haft ett litet sår på tungan i några dagar nu, vilket gör det svårt att äta. Den verkar visserligen börja läka nu, men vad kan den bero på? Jag tror inte att det beror på att jag bitit mig i tungan för såret är inte i närheten av tänderna och det såg ut som en liten blåsa, vilka brukar bero på virus eller?
Citera
2004-11-12, 08:33
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Jag har haft ett litet sår på tungan i några dagar nu, vilket gör det svårt att äta. Den verkar visserligen börja läka nu, men vad kan den bero på? Jag tror inte att det beror på att jag bitit mig i tungan för såret är inte i närheten av tänderna och det såg ut som en liten blåsa, vilka brukar bero på virus eller?

Ätit/Druckit något varmt? Man brukar inte komma ihåg såna små saker, förr brukade jag alltid dricka kaffe raskt och blev öm i tungan hela dagen, samt att det bildades nån "blåsa" också. Hur ser "såret" ut?
Citera
2004-11-12, 08:36
Medlem
scoremaxs avatar
Troligen är det en "förkylningsblåsa"..no problem, den försvinner.
Citera
2004-11-12, 10:55
Medlem
HonkenLarssons avatar
Det här låter helt sjukt men så här gör jag med tungblåsor.

först en förklaring av vad jag tycker en tungblåsa är så att inga misstag begås.

En tungblåsa känns som ett verkande knappnålshuvud på tungan. Sitter där å irriterar hela tiden och man får svårt att koncentrera sig på annat. Den stör som fan helt enkelt och man tänker på att den jäveln sitter där. Sträcker man ut tungan så kan man se att där blåsan är är det också en hudförändring på tungan stor som en knappnål. Ser lite ut som en blek topp/spets på cirka 0.5mm.

Operation:
Ta en vass lite sax eller en rengjord nagelsax, hursom rngjort skall det vara. Därefter letar ni reda på den döda smaklöken eller vad vi nu skall kalla den. set till att få et bra grepp om den med saxen Obs! Finlira en del det är bara den lilla bleka som irriterar som skall bort. När ni väl klipper till så kommer det att sticka lite sen försvinner alla irritation från tungan och ni är botade.

Bättre att lida 5sekunder som det tar än att irritera sig i två dagar på att den skall försvinna av sig självt.

Operationen/amputationen görs med fördel framför en spegel

Citera
2004-11-12, 12:30
Medlem
Ratzoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
-
-----------------------
Blåsor på tungan gör jäkligt ont. Dom kallas AFTE på facksprråk. Googla på det ordet så får du veta mer.
Du kan gå till Apotektet och säga att du har jätteproblem med blåsorna. Då får du receptfritt köpa ett (i vanliga fall receptbelagt) preparat som heter Kenacort-T 0,1%. Det är Underbart bra eftersom det dels snabbar på läkningsprocessen och dessutom lägger sig som ett skyddande hölje över såret.
Rekommenderas starkt
Citera
2004-11-12, 12:33
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Det här låter helt sjukt men så här gör jag med tungblåsor.

först en förklaring av vad jag tycker en tungblåsa är så att inga misstag begås.

En tungblåsa känns som ett verkande knappnålshuvud på tungan. Sitter där å irriterar hela tiden och man får svårt att koncentrera sig på annat. Den stör som fan helt enkelt och man tänker på att den jäveln sitter där. Sträcker man ut tungan så kan man se att där blåsan är är det också en hudförändring på tungan stor som en knappnål. Ser lite ut som en blek topp/spets på cirka 0.5mm.

Operation:
Ta en vass lite sax eller en rengjord nagelsax, hursom rngjort skall det vara. Därefter letar ni reda på den döda smaklöken eller vad vi nu skall kalla den. set till att få et bra grepp om den med saxen Obs! Finlira en del det är bara den lilla bleka som irriterar som skall bort. När ni väl klipper till så kommer det att sticka lite sen försvinner alla irritation från tungan och ni är botade.

Bättre att lida 5sekunder som det tar än att irritera sig i två dagar på att den skall försvinna av sig självt.

Operationen/amputationen görs med fördel framför en spegel

FAN. Blev knäsvag nu ...................... Why?
Citera
2004-11-12, 13:42
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
FAN. Blev knäsvag nu ...................... Why?

Som sagts tidigare. jag finner sådana blåsor extremt jobbiga. Kan ju inte äta mat utan att tänka på den, när en sådan finns på tungan. Alltså blir lösningen att klippa bort den lilla retningen. Går snabbt är i princip smärtfritt. Jag rekommenderar verkligen att om ni får en tungblåsa klipper bort den.

Annan historia:
Något som däremot inte är smärtfritt är om man har sånt där vitt sår på tandköttet. När ett sådant svidit förjävla mkt så har det hänt att jag tatt en tandborste och dragit i såret. Det gör så jävla ont att man kan lipa. Det som är bra med det är att då svider inte såret på en halv dag eller så. Men det gör så ont att det är inget jag rekommenderar. Då är blåsan på tungan en barnlek.
Citera
2004-11-12, 13:46
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Som sagts tidigare. jag finner sådana blåsor extremt jobbiga. Kan ju inte äta mat utan att tänka på den, när en sådan finns på tungan. Alltså blir lösningen att klippa bort den lilla retningen. Går snabbt är i princip smärtfritt. Jag rekommenderar verkligen att om ni får en tungblåsa klipper bort den.

Annan historia:
Något som däremot inte är smärtfritt är om man har sånt där vitt sår på tandköttet. När ett sådant svidit förjävla mkt så har det hänt att jag tatt en tandborste och dragit i såret. Det gör så jävla ont att man kan lipa. Det som är bra med det är att då svider inte såret på en halv dag eller så. Men det gör så ont att det är inget jag rekommenderar. Då är blåsan på tungan en barnlek.

S&M ?
Citera
2004-11-12, 13:55
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
S&M ?

S&M för mig hade varit att haft kvar blåsan på tungan. Visst jag kan förstå att det verkar aningens drastiskt att klippa bort en blåsa på tungan. Men det är det inte. Jag får ingen njutning av själva klippandet däremot viss njutning när den störande känslan är borta.
Citera
2004-11-12, 14:00
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
S&M för mig hade varit att haft kvar blåsan på tungan. Visst jag kan förstå att det verkar aningens drastiskt att klippa bort en blåsa på tungan. Men det är det inte. Jag får ingen njutning av själva klippandet däremot viss njutning när den störande känslan är borta.

Okej, vet du vad. Jag ska ta och testa det nästa gång. Men med min otur kommer jag hamna på sjukan med tre kilo is i käften
Citera
2004-11-12, 14:07
Medlem
Deannas avatar
Är den vit? I så fall tror jag att det är afte (munblåsor). Helt ofarliga och försvinner efter någon vecka, men gör förjävligt ont.
Citera
2004-11-12, 19:30
Bannlyst
Japp, den är vit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem