Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-01, 20:36
Medlem
Hej!

Jag ska börja studera till hösten och ska nu ansöka om studiemedel.
Saken är den att jag inte vet om jag kommer få tag på en lägenhet och om fallet är att jag inte får tag på en lägenhet kommer jag inte heller behöva studielån.

Kan jag ansöka om studiemedel när jag vill och isåfall bara göra det när jag får tag på en lägenhet, eller måste jag söka lånet nu, ifall att?
Senast redigerad av Splutt 2011-08-01 kl. 20:40.
Citera
2011-08-01, 21:07
Medlem
Nu inför höstterminen kommer många att söka studiemedel samtidigt. Så handläggningstiden kan bli riktigt lång. I värsta fall kan det ta flera månader innan du får pengar beviljat. Så vill du vara säker på att få pengar beviljat så snart som möjligt, även om det troligen blir tidigast slutet av aug/början av september oavsett vilket, så kan du ansöka i god tid.

Får du sen inte tag på lägenhet, så är det bara att höra av sig till CSN och meddela att du inte vill ha studiemedel längre.

Men för att svara på din fråga, du kan ansöka när du vill. Beror på när du vill ha pengar i så fall.
Citera
2011-08-01, 21:38
Medlem
Tack för svar.. Men såg nu att jag skrivit lite fel. Det är lån jag vill fråga om. Altså om jag kan söka lån när som helst.

Som exempel:

Jag vet inte om jag får någon lägenhet så jag söker bara studiemedel nu. Så fort jag hittar en lägenhet ansöker jag om studielån.
Senast redigerad av Splutt 2011-08-01 kl. 22:04.
Citera
2011-08-01, 22:19
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splutt
Tack för svar.. Men såg nu att jag skrivit lite fel. Det är lån jag vill fråga om. Altså om jag kan söka lån när som helst.

Som exempel:

Jag vet inte om jag får någon lägenhet så jag söker bara studiemedel nu. Så fort jag hittar en lägenhet ansöker jag om studielån.

Har du kommit in på kurser eller program kan du ansöka om lån för den tiden, ja. Gör det så snabbt som möjligt är mitt tips. Sök!
Citera
2011-08-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splutt

Som exempel:

Studiemedel = både lån och bidrag. Eller bara bidrag. Så du ska ansöka om båda två samtidigt så att säga. Du söker inte studiemedel nu och lån senare. Du söker studiemedel (dvs lån och bidrag) nu eller snarast. Det rekommenderas i alla fall. Har du sökt bidrag och vill söka om lån senare, så får du fylla i en ändringsblankett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in