2011-08-01, 15:32
Medlem
Funktionshindrads avatar
Tänker i första hand på mat

Kan jag som privatperson, starta något random, som egentligen inte har någon redig verksamhet överhuvudtaget.
För att få organisationsnummer som jag sedan registrerar som kund hos grossist affären.
Det gör inget om jag får betala momsen i efterhand, kommer ändå tjäna på det.

Detta är alltså enbart för att få köpa produkter, inte sälja vidare.

Kommer detta funka?

Tänker främst för att kunna bli medlem i axfood.
http://www.snabbgross.se/Bli-Kund/

Där krävs tydligen bara ett organisationsnummer. Något annat sätt kanske också skulle funka?
Citera
2011-08-01, 19:57
Medlem
Det var ganska vanligt förut att man gick ihop några stycken i en ideell förening som handlade hos grossister, vet inte hur det funkar idag.
Citera
2011-08-01, 20:20
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funktionshindrad

Kan jag som privatperson, starta något random, som egentligen inte har någon redig verksamhet överhuvudtaget.
För att få organisationsnummer som jag sedan registrerar som kund hos grossist affären.

Kommer detta funka?

Där krävs tydligen bara ett organisationsnummer. Något annat sätt kanske också skulle funka?

Du behöver inte ha någon verksamhet. De flesta grossar tar dock bort ditt kundnummer om du avreggar företaget.
Citera
2011-08-02, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funktionshindrad

Kommer detta funka?

Mjaaaa, det är nog inte så enkelt, Skatteverket till att börja med, dom funderar nog på varför du inte betalar nån skatt på företaget, granskar dom dig så har du som privatperson köpt grejer privat och får skatta för den förmånen, blir bara trassel, tro mig. Varför vill du handla hos grossister? Allt går ju att köpa via nätet som privatperson ändå!!!
Citera
2011-08-02, 16:02
Medlem
Iom att konkurrensen inom dagligvaruhandeln ökat har priserna i butik sjunkit till den grad att det är olönsamt att handla hos grossister ifall du inte kommer upp till stora volymrabatter hos dessa.

Men det oaktat så är din tanke korrekt, du kan grunda ett företag om du vill.
Har du ingen verksamhet så ska företaget egentligen avslutas men tror nog inte det finns någon som helst kontroll över sånt längre, alla har alltför mkt jobb (även myndigheterna).
Citera
2011-08-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Mjaaaa, det är nog inte så enkelt, Skatteverket till att börja med, dom funderar nog på varför du inte betalar nån skatt på företaget, granskar dom dig så har du som privatperson köpt grejer privat och får skatta för den förmånen, blir bara trassel, tro mig. Varför vill du handla hos grossister? Allt går ju att köpa via nätet som privatperson ändå!!!

Han behöver ju inte bokföra inköpen på företaget bara för att han handlar "genom företaget". Köper han privat genom företagets konto så är inget fel gjort.
Citera
2011-08-02, 21:33
Medlem
Vissa produkter går nästan inte att få tag på genom vanliga affärer. Typ vissa glassmaker och sånt.
Då kan snabbgrossen vara bra.
På snabbgrossen betalar du dessutom för grejorna på en gång (med kontokort eller kontant). Med moms och allt. Så betalar du med ditt eget kort och inte tar upp kvittot i redovisningen på firman så blir det ett helt privat köp.

Regga en firma eller bilda en förening som du skaffar ett orgnr till så är det bara att börja handla sen, någon verksamhet behöver du inte bedriva.
Citera
2011-08-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grundberg
Han behöver ju inte bokföra inköpen på företaget bara för att han handlar "genom företaget". Köper han privat genom företagets konto så är inget fel gjort.

Om han nu ska handla privat, varför krångla till det med ett föreatag då i onödan?? Går utmärkt att handla med kort hos många grossister utan att du har företag!
Citera
2011-08-03, 14:10
Medlem
Funktionshindrads avatar
Billigast blir väl då att starta en förening och skaffa ett organisationsnummer till det?

Några nyttiga länkar?
Citera
2011-08-03, 15:02
Medlem
grovsmides avatar
Billigast är väl att låna någons befintliga kundkort och handla kontant på?

Allra billigast är att nyttja prisdumpningen som följer då stora matkedjor lägger stororders, det är dessa som annonseras i veckobladen (eller tvärtom att producenten erbjuder tillfällig prissänkning, då dyker varorna upp i flera kedjors kampanjblad).

Vanliga butiker förutsätter ju att det inte är specialvaror du ska handla förstås. Vad är det för matvaror du tjänar på att handla hos grossist? Martin Ohlson säljer ju alkohol vet jag men priserna är väl som på systemet antar jag då rabatter inte är förenligt med våra alkohollagar? Dessutom behöver man visa upp utskänkningstillstånd.
Senast redigerad av grovsmide 2011-08-03 kl. 15:04.
Citera
2011-08-03, 20:57
Medlem
Chokladsås är billigare hos grossist
Och strössel, frityrolja och lite sånt.
Inget man behöver i större mängder som privatperson i vanliga fall men om man ska ha fest nån gång kanske ett par kg dressing i hink kan komma till användning
Citera
2011-08-03, 23:23
Medlem
Funktionshindrads avatar
Några få ex är ju Svensk Nötfärs 35kr/kg, Gouda ost 17% 40kr/kg samt lite annat kött som går åt väldigt mycket hos mig.

Även om det kanske bara handlar om att tjäna en hundring per köpartillfälle.

Jag tänker långsiktigt.

Verkar som om det får bli att skapa en ideel förening
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här