2011-08-01, 15:25
Medlem
eilahtans avatar
Hey,

gick ut gymnasiet i år och har sedan dess (13 juni) haft sommarjobb, på fredag slutar jag dock och då har jag ingen som helst inkomst längre. Sa upp min lägenhet när jag slutade skolan så just nu sover jag på en soffa hos en polare medan jag jobbar.

Mina föräldrar bor separerade ganska långt bort ifrån vart jag själv bor och har vänner så jag känner ingen lust att flytta tillbaka till någon av dem. Har bott själv sedan jag var 16 och levt på inackorderings- och studiebidrag under den tiden.

Jag tänkte gå till arbetsförmedlingen nästa måndag men tänkte höra lite mer här vad för bidrag jag skulle kunna få medan jag söker jobb på nytt?

MVH Nathalie
Citera
2011-08-01, 15:32
Medlem
Conceptions avatar
Jag kan bara hjälpa dig genom att säga att "jag har ingen lust" är en term du får sluta använda om du vill få ett arbete och ha en bra inkomst.

Jag tycker att flytta hem till någon av dina föräldrar är en bra idé om du har möjligheten för att få en bra ekonomisk start på livet. Förbered dig även på att söka arbete i hela Sverige och skulle du hitta något i närheten av någon av dina föräldrar är det en jättebra möjlighet. Jag fick själv lov att flytta ifrån mina vänner när jag själv fick mitt första arbete men eftersom man har en egen inkomst så finns det ju inget som hindrar en att själv åka och hälsa på sina vänner på helgerna.

Det är nu det är dags att ta tag i saker och bli vuxen. Lycka till.
Citera
2011-08-01, 16:18
Medlem
storytellers avatar
Ta de pengar du har kvar och flytta till Oslo eller Köpenhamn, så slipper du flytta till Örkelljunga eller Örebro utan kan starta ett nytt liv i en ny, kul stad med bättre lön
Citera
2011-08-01, 16:43
Medlem
Verdess avatar
För att svara på din fråga angående bidrag så kan du eventuellt få försörjningsstöd om du är pank. Efter tre månader hos af har du rätt till ungdomsgarantin vilket leder till utvecklingsbidrag på 135 kr/vardag. Du får självklart fortsatt försörjningsstöd då utvecklingsbidraget inte räcker.

Bostadsbidrag får du inte som inneboende. Det är nog vad du kan få, om du inte skaffar barn.
Senast redigerad av Verdes 2011-08-01 kl. 16:46.
Citera
2011-08-01, 20:10
Bannlyst
på fabriksbagerier är jag nästan säker på att du kan få jobb eller på någon stor godisfabrik, där man packar godis vid ett band
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in