2004-11-11, 22:02
Medlem
Piuss avatar
Vad tyckte ni om Runars framträdande hos Carin 21:30
Verkade riktigt vettigt tycker jag
Citera
2004-11-11, 22:20
Medlem
fan vad jobbig han är. inget vettigt kommer ut ur den människan (<-homo sapiens?). rik är han också.

han andra killen då, Tore? han som tyckte att horoskop var lika självklart som tidvattnet. han gjorde mig mycket irriterad. det var gött när Carin citerade nationalencyklopedin som förkastade det som en vidskepelse.
Citera
2004-11-11, 22:23
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
fan vad jobbig han är. inget vettigt kommer ut ur den människan (<-homo sapiens?). rik är han också.

han andra killen då, Tore? han som tyckte att horoskop var lika självklart som tidvattnet. han gjorde mig mycket irriterad. det var gött när Carin citerade nationalencyklopedin som förkastade det som en vidskepelse.

avundsjuk? Han gjorde ju klart att han bara tjänar pengar på sin profana verksamhet dvs motivation av företagstoppar etc...

Horoskop är pseudovetenskap imo...
Citera
2004-11-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
avundsjuk? Han gjorde ju klart att han bara tjänar pengar på sin profana verksamhet dvs motivation av företagstoppar etc...

Horoskop är pseudovetenskap imo...

nej, jag är inte avundsjuk. han har lite fula sätt att försvara sina pengar bara. t.ex. låtsas han som att han utgår från "två olika plattformar". vilket precis som professorn i religion sa bara är skitsnack. han kör en modern-bland-kristen variant helt enkelt. jag har inget emot människor som kännar pengar men jag har aldrig gillat den människan och alla liknande människor. jag uppfattar han som skenhelig och falsk.

vem var professorn föresten? han sa att olika religösa grupper alltid kokar ihop en exotisk bakrund för att visa att dom är unika. finns inte det ett ord för det? typ som att ett folkslag hela tiden strävar efter att ha "varit här först" etc.
Citera
2004-11-11, 22:58
Medlem
Piuss avatar
religionsblandning kallas synkretism och är vanlig i t ex Japan (Shinto/buddhism)
Citera
2004-11-11, 23:14
Medlem
nej det är inte synkretism jag söker. typ som när man slog ihop julen med kristendomen. det fanns en bra tråd här angående andra myter som liknar kristendomen...

jag såker ett ord för att vi människor vill visa att vi var här först. typ som samerna som karvar i kälen efter ett föremål som visar att dom var här först. och vi har fakstikst svara med några desperata saker för att visa att vi var här först. typ som israel-palestina konflikten där man vill vissa upp ett kontrakt där gud sannerligen har gett dom landet. inget folkslag vill ju säga sig uppkomit naturligt för 50 år sedan. ingen religös anhängare vill ju säga sig tro på något som galen jävel kokade ihop för 80 år sedan. utan istlället så bildar man myter och legender som visar att man tillhör något unikt. det finns ett ord för det och ligger i människans innersta natur.
Citera
2004-11-12, 19:22
Medlem
Amors avatar
Det första väckelsemötet jag bevittnade live var med Runar. Jag kan berätta att han inte är lika resonlig som på TV. Ämnet för den predikan var "New Age eller Kristendom vad är sannning?"

Vad tror ni han kom fram till?
Citera
2004-11-12, 19:50
Medlem
Halvannans avatar
Jag tyckte faktiskt att programmet var bra. Jag hade väntat mig ungefär samma sågning som det brukar bli i Aschbergs program så jag blev positivt överraskad. Båda fick prata till punkt för sin sak och Catrin hade vettiga frågor.

SinQ: Olav Hammer heter han. Är religionshistoriker som forskat i bla New Age och har även skrivit några böcker i ämnet. Opartisk.

Pius: Det var ett gôtt svar hon fick också

Amor: Min önskan är New Age, men...
Citera
2004-11-13, 14:56
Medlem
Sakens avatar
Jo, men Runar är norsk.

Såg honom live i Globen.. iförd svarta skinnbyxor.

Han må ha ett någorlunda grundbudskap men han framför det med hela sin varelse på ett ytterst osmakligt sätt... både estetiskt, etiskt och verbalt.. Hela hans koncept är en styggelse för hela mänskligheten..Han är inte trovärdig..

Titeln Lifecoach är skrattretande, vad har han att erbjuda? "Jag vill hjälpa andra människor" Ja men det tar han också rejält betalt för, är övertygad om att det finns billigare o bättre sätt att motivera personal.. Hela motivationsföreläsningskonceptet är ju vansinnigt..
... Den enda norsken som lyckats förmedla livssanningar är och förblir Arne Naess...
Citera
2004-11-15, 17:09
Bannlyst
Jag har alltid haft något emot den mannen... Lifecoach kallar han sig men om man tittar bakom den glansiga fasaden (hos religiösa i allmänhet och hos frireligiösa kristna i synnerhet) så vill han nog heller vara Lifedictator, och då passar Livets Ords struktur bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in