2012-07-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
det närmaste man kommer i gbg är somaliska framtidsförenigen som bjuder på saft och bullar

Okok segt, får hoppas föreningen Afrikas Horn börjar med servering av mat .
Citera
2012-07-31, 18:39
Medlem
Jag har ätit Somalisk mat på deras förening i Hjällbo (Göteborg). Dom har två föreningar så jag vet inte vilken det var, men det var nog inte den Afrikas horn.

Fick pröjsa 40 kr för en kycklingrätt, det var jävligt mycket mat. Helt ok. Men detta var 2006 så jag vet inte om dom har kvar mat numera.

Hade dock viljat prova dom där friterade degknytena med köttfärs och grönsaker inne, verkar goda.
Citera
2012-08-12, 23:13
Medlem
Arons avatar
bellevue moske bjuds det ibland på somalisk mat
Citera
2012-08-13, 01:34
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hur kännetecknas somalisk mat? Grytor och ris eller? Är det starkt?

Somalias traditionella nationalrätt är en tom tallrik. Numera har det dock fasats ut till förmån för en lunchkupong på en svensk flyktingförläggning.

Skämt å sido - jag har kompisar som har levt och arbetat i öst-afrika och de kategoriserar maten som allt emellan utmärkt och usel. Grytor och grillat verkar vara dominerande. Lamm och get. Kryddigt utan att vara hett.
Citera
2012-08-14, 02:00
Medlem
Cookis avatar
Jag tror det finns en i akalla och rinkeby men är inte säker .

Däremot så diggar jag verkligen somalisk mat efter jag har ätit hos en vän.
Man snålar inte med kryddorna
Citera
2012-08-14, 13:53
Medlem
Nemjungs avatar
Mycket rått kött har jag hört..
Citera
2013-08-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag går väl lite OT nu antar jag eftersom det inte rör Göteborg, men i Stockholm finns i alla fall en somalisk restaurang i Rådhusets T-bana. Alltså nere under jorden i själva t-baneplanet precis utanför spärrarna. Inte roligaste läget. Jag har för mig att den är somalisk i alla fall, eller så var det eritreansk... Sen tror jag att restaurangen Mama Africa på busstorget i Kista är en somalisk restaurang(?).
De är eritreanska/etiopiska, inte somaliska.
Citera
2013-08-11, 08:52
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Sen tror jag att restaurangen Mama Africa på busstorget i Kista är en somalisk restaurang(?).

Nej. Den är eritreansk. Kanske påminner om somalisk mat då de nästan är grannländer?
Citera
2017-06-14, 17:28
Medlem
Mohaves avatar
Den somaliska restaurangen i Malmö recenserades av Bong i Sydsvenskan häromåret. https://www.sydsvenskan.se/2016-08-2...ia-pa-persborg

Jag har inte ätit där. Däremot på en etiopisk restaurang som en vän från Etiopien bjöd mig på. Att döma av beskrivningen i Sydsvenskan så låter köket ganska likt.

Köttgryta inlindad i pannkakor känner jag igen.

Man äter med fingrarna. Inga knivar, gafflar eller pinnar.
Citera
2017-06-14, 19:29
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Den enda somaliska restaurangen om man nu kan kalla den det i Stockholm jag känner till är Blue Moon i Rinkeby, men den känns mest som ett "taxifik". De hade fyra somaliska rätter på menyn när jag var där, så jag tog en och det var OK.

Eritreanska och etiopiska restauranger är vanligare i Stockholm och de restauranger av det slaget jag har testat har varit bättre än Blue Moon. Som redan nämnts känns det som om köken på afrikas horn lånat en hel del av varandra så man kanske lika gärna kan gå till en eritreansk eller etiopisk restaurang för att få en hum om vad de käkar där nere om man är intresserad.

För de som inte provat men som är nyfikna brukar jag beskriva det som typ indiska grytor fast med annan kryddning, även om det finns en hel del annat också givetvis. Gott är det i alla fall.
Citera
2017-07-14, 00:24
Medlem
19As avatar
I norra Biskop (Göteborg alltså), vid väderbodarna, finns en pizzeria vid namn Marka Cadey som erbjuder lite somaliska rätter också. Samma lokal som Mevlana grill låg i tidigare. Har själv inte testat den och det finns oerhört lite info öht om den på nätet. Det enda jag hittat är några google recensioner där en skribent inte verkar ha fattat grejen med injera:
https://g.co/kgs/TgzdLc
Citera
2017-07-14, 20:13
Medlem
Andersdamaans avatar
Finns en somalisk restaurang vid namn Jubba i Akalla. Helt ok käk. Goda grytor och gott somaliskt ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in