Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-01, 10:01
Medlem
Hej!!

Vet ni om det finns något program som kan göra backup på program och inställningar i en windows-maskin (oavsett OS) som sen kan återställas på en helt annan maskin?

Jag jobbar på ett dataföretag, och vi gör dagligen överföringar av program från gamla maskiner till nya som kunder har köpt, och det blir en massa problem att hålla på och jaga runt alla program och licenser manuellt!

Tack på förhand!
Citera
2011-08-01, 11:06
Medlem
TorrentLovers avatar
Nej, det måste vara samma OS.
Citera
2011-08-01, 12:52
Medlem
merlin2s avatar
det du letar efter är ett image program (ghostprogram)
men jag måste bara fråga, hur FAN fick du jobbet och inte kan detta?!
skulle gärna vilja se din cv och ansökan till jobbet (ändra personlig info osv om du vill)

licenser håller man reda på i en enkel excel ark
Citera
2011-08-01, 13:58
Medlem
boppaloozs avatar
En aspekt är ju att varför vill man flytta över program på det sättet? Vem vill flytta över sitt gamla sunkiga MS Office 2000-paket till sin nya 64-bitars windows 7-maskin? Det var som när en jag känner bytte bil och prompt insisterade på att få med sin gamla bilradio, varpå bilfirman glatt skruvade bort cd-spelaren från den nya bilen och skruvade dit kassettspelaren från den gamla bilen.
Men visst finns det anledningar att göra en sån flytt och visst finns det program som gör det. I större företag där anställda med några års mellanrum får nyare datorer att jobba med så brukar IT-supportavdelningen skeppa med nån slags migreringsverktyg som flyttar över både program och inställningar samt sparade filer från den gamla datorn till den nya.
Det finns dock en del licensaspekter. Programlicenser gäller oftast endast för EN dator i taget, och det brukar vara mer eller mindre komplicerat att flytta en licens, speciellt numera när man aktiverar licenser online. Det räcker oftast inte att bara skriva in licensnyckeln från CD-fodralet i den nya datorn också.
Citera
2011-08-01, 14:50
Medlem
Kan nog bli rätt svårt att hitta en lösning för det.
Programmen har ju en tendens att lägga filer lite här och där och göra registerändringar. Har svårt att se hur man ska bygga ett program som i efterhand kan hitta alla ändringar som programmet gjort.

Finns programvaror som kan se alla programvarors förändringar, men då krävs det att just den mjukvaran installeras före andra program.

Vad är det för program du vill ha flyttat? Finns kanske lättare lösningar?
Citera
2011-08-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
det du letar efter är ett image program (ghostprogram)
men jag måste bara fråga, hur FAN fick du jobbet och inte kan detta?!
skulle gärna vilja se din cv och ansökan till jobbet (ändra personlig info osv om du vill)

licenser håller man reda på i en enkel excel ark

Norton Ghost använder vi ganska flitigt på jobbet, så det kan jag!
Men om du skulle läsa mitt inlägg lite bättre, och kanske ta en stund och reflektera över vad jag egentligen frågar efter så vore det bra mycket bättre än att hoppa på folk utan anledning!
Citera
2011-08-02, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
En aspekt är ju att varför vill man flytta över program på det sättet? Vem vill flytta över sitt gamla sunkiga MS Office 2000-paket till sin nya 64-bitars windows 7-maskin? Det var som när en jag känner bytte bil och prompt insisterade på att få med sin gamla bilradio, varpå bilfirman glatt skruvade bort cd-spelaren från den nya bilen och skruvade dit kassettspelaren från den gamla bilen.
Men visst finns det anledningar att göra en sån flytt och visst finns det program som gör det. I större företag där anställda med några års mellanrum får nyare datorer att jobba med så brukar IT-supportavdelningen skeppa med nån slags migreringsverktyg som flyttar över både program och inställningar samt sparade filer från den gamla datorn till den nya.
Det finns dock en del licensaspekter. Programlicenser gäller oftast endast för EN dator i taget, och det brukar vara mer eller mindre komplicerat att flytta en licens, speciellt numera när man aktiverar licenser online. Det räcker oftast inte att bara skriva in licensnyckeln från CD-fodralet i den nya datorn också.

Det är just företags kunder som vi gör program flyttningar åt, och även om det ibland förekommer en och annan office licens, så är inte det något problem. Problemet är att vissa företag har en massa special program till höger och vänster som dom absolut måste ha in i den nya maskinen!
Citera
2011-08-02, 08:03
Medlem
Det finns programvaror som letar upp flertalet inlagda licenser i datorn men med tanke på ditt yrke borde du veta att du ska kontrollera licensens riktighet om du ska installera den i datorn. Du måste alltså se ett äkthetsbevis. I annat fall är det ni som gör ett rejält fel som man bara kan hoppas på att inte programtillverkaren upptäcker.

Men som sagt var, det finns ingen enkel lösning. Programmen sparar filer lite överallt vilket gör det svårt att skriva ett program som hittar allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in