Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Men annars, tips på frågor man kan ställa mäklaren?
Och hur lång tid tar det vanligtvis att genomföra ett köp, från visning tills nycklarna i handen?
Fråga mäklaren efter årsredovisning och stadgar.
Fråga gärna om området eftersom du kommer vara ny på orten, ex kommunikationer, affärer osv.
Ett köp kan ske relativt snabbt, ger du ett extra bra bud så kan du säkert få tillträde snabbare då du har bråttom. Ett tips då är att villkora budet, ex: Du lägger fram ett bud på x antal kronor men säger att det bara gäller ifall du kan få tillträde innan x datum sen ger du säljaren en tidsbegränsning när han senast måste svara på budet.
Citat:
Men det måste väl vara budgivning först och det borde väl ta åtminstone några dagar?
Pratade med en idag som skulle titta på lägenhet i Solna förra helgen. När hon väl var framme vid porten hängde en lapp på dörren som sa att visningen var inställd och lägenheten såld. Säljaren kan således välja precis när denne vill sälja. Budgivning är absolut inget krav.
Citat:
Som sagt så tänker jag ju inte strunta i att köpa lägenheten pga en fläck på väggen/repor i parketten. Lägenheten ser ju fräsch ut på bilderna, det enda som ser lite mossigt ut är väl badrummet men tror inte att det är nåt fel på det, bara rätt fult men det är ju inte direkt ovanligt om man inte vill punga ut med större summor verkar det som. Är ju inte värre än någon hyreslägenhet jag haft iaf och det har jag ju överlevt hehe...
Mäklare använder sig av fotografer (iaf de flesta) och bilderna ser betydligt "bättre" ut än i verkligheten. Vida objektiv som gör att ytorna ser större ut kan ge ett falskt intryck. Att enbart titta på bilderna skulle jag inte rekommendera men du var ju inte så kräsen

Tänk på att du har en stor undersökningsplikt som köpare.
Bob