2011-08-01, 08:58
  #1
Medlem
Ska köpa bostadsrätt i en annan stad 50 mil bort pga plugg. Just för avståndet så är jag
ju inte jättesugen på att hålla på och åka på visningar titt som tätt men det har nu kommit
till min insikt att det kanske vore rätt dumt att inte se lägenheten innan, eller?
Man ser ju bilderna och mäklaren är väl skyldig att meddela köparen om större fel? Vet ju
ändå inte hur jäkla noga jag kan vara eftersom det börjar bli lite brådis, kommer ju inte
strunta i att köpa en lägenhet pga småfel...
Men annars, tips på frågor man kan ställa mäklaren?
Och hur lång tid tar det vanligtvis att genomföra ett köp, från visning tills nycklarna i handen?
Citera
2011-08-01, 09:23
  #2
Medlem
Köpet sker ju när kontraktet skrivs på. Detta kan du i stort sett göra på visningen. Sedan är det bara formaliteter som betalning m.m. som återstår. Så har du pengarna redo tar det väl bara en dag till efter visningen för överföring av pengar m.m.

Men inflyttning brukar ju vara 1-3 månader bort.
Citera
2011-08-01, 09:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Köpet sker ju när kontraktet skrivs på. Detta kan du i stort sett göra på visningen. Sedan är det bara formaliteter som betalning m.m. som återstår. Så har du pengarna redo tar det väl bara en dag till efter visningen för överföring av pengar m.m.

Men inflyttning brukar ju vara 1-3 månader bort.

Men det måste väl vara budgivning först och det borde väl ta åtminstone några dagar?
Ajdå...blir kanske till att försöka hitta något akut boende tills vidare då. Hade för mig att
det brukade gå snabbare med bostadsrätter, bara att sälja och flytta i princip.
Citera
2011-08-01, 09:36
  #4
Medlem
konsentrations avatar
Äh alla lägenheter ser väl ungefär likadana ut så det känns lite överflödigt att åka 50 mil för att kolla på den. Det viktigaste är ju att det inte spökar i lägenheten.
Citera
2011-08-01, 09:46
  #5
Medlem
endymions avatar
Var och kolla på en lägenhet för några veckor sedan och jag orkade inte kolla på den för min polare bor granne och dom ser exakt likadana ut. Men mäklaren sa att hon inte kunde sälja den till mig utan att jag hade tittat på den.

Vet dock inte om det bara var en pincipsak för henne eller om det är en regel.
Citera
2011-08-01, 09:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
Äh alla lägenheter ser väl ungefär likadana ut så det känns lite överflödigt att åka 50 mil för att kolla på den. Det viktigaste är ju att det inte spökar i lägenheten.

Haha ja det vore fan inte nådigt, är grymt mörkrädd Alltså, det är ju en del pengar det handlar om men som du säger så känns det ju som att "alla ser likadana ut". Och om det inte är värsta bluffmäklaren (vilket jag inte tror eftersom det handlar om en mäklarfirma i en mindre stad som knappast skulle överleva med dåligt rykte...) så lär de väl inte sälja en typ rutten lägenhet... Som sagt så tänker jag ju inte strunta i att köpa lägenheten pga en fläck på väggen/repor i parketten. Lägenheten ser ju fräsch ut på bilderna, det enda som ser lite mossigt ut är väl badrummet men tror inte att det är nåt fel på det, bara rätt fult men det är ju inte direkt ovanligt om man inte vill punga ut med större summor verkar det som. Är ju inte värre än någon hyreslägenhet jag haft iaf och det har jag ju överlevt hehe...
Citera
2011-08-01, 09:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Var och kolla på en lägenhet för några veckor sedan och jag orkade inte kolla på den för min polare bor granne och dom ser exakt likadana ut. Men mäklaren sa att hon inte kunde sälja den till mig utan att jag hade tittat på den.

Vet dock inte om det bara var en pincipsak för henne eller om det är en regel.

Funderade också på det där...kan ju vara så. Kanske inte vill att man ska kunna komma sen och klaga över saker man borde sett på visningen. Annars får jag väl försöka tajma in så många visningar som möjligt över en dag eller så, borde ju gå att få en snabb privat visning på några också kanske. Vill ju inte sitta och åka 3-4 ggr liksom, känns jävligt drygt. Och ännu fler gånger sen när kontrakt ska skrivas och nycklar hämtas ut osv. Så kul är det ju inte... (Speciellt inte eftersom jag saknar körkort och alltså måste övertyga någon annan att följa med varje gång, OCH hjälpa till med flytten hehe...)
Citera
2011-08-01, 10:10
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Ska köpa bostadsrätt i en annan stad 50 mil bort pga plugg.



Jag hatar dig!

https://www.flashback.org/t1614018
Citera
2011-08-01, 12:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-


Jag hatar dig!

https://www.flashback.org/t1614018

För att jag skulle tillhört den mer välbärgade tioprocentaren?
Citera
2011-08-02, 16:31
  #10
Medlem
SyltBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Men annars, tips på frågor man kan ställa mäklaren?
Och hur lång tid tar det vanligtvis att genomföra ett köp, från visning tills nycklarna i handen?

Fråga mäklaren efter årsredovisning och stadgar.
Fråga gärna om området eftersom du kommer vara ny på orten, ex kommunikationer, affärer osv.

Ett köp kan ske relativt snabbt, ger du ett extra bra bud så kan du säkert få tillträde snabbare då du har bråttom. Ett tips då är att villkora budet, ex: Du lägger fram ett bud på x antal kronor men säger att det bara gäller ifall du kan få tillträde innan x datum sen ger du säljaren en tidsbegränsning när han senast måste svara på budet.

Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Men det måste väl vara budgivning först och det borde väl ta åtminstone några dagar?

Pratade med en idag som skulle titta på lägenhet i Solna förra helgen. När hon väl var framme vid porten hängde en lapp på dörren som sa att visningen var inställd och lägenheten såld. Säljaren kan således välja precis när denne vill sälja. Budgivning är absolut inget krav.

Citat:
Ursprungligen postat av rumtug
Som sagt så tänker jag ju inte strunta i att köpa lägenheten pga en fläck på väggen/repor i parketten. Lägenheten ser ju fräsch ut på bilderna, det enda som ser lite mossigt ut är väl badrummet men tror inte att det är nåt fel på det, bara rätt fult men det är ju inte direkt ovanligt om man inte vill punga ut med större summor verkar det som. Är ju inte värre än någon hyreslägenhet jag haft iaf och det har jag ju överlevt hehe...

Mäklare använder sig av fotografer (iaf de flesta) och bilderna ser betydligt "bättre" ut än i verkligheten. Vida objektiv som gör att ytorna ser större ut kan ge ett falskt intryck. Att enbart titta på bilderna skulle jag inte rekommendera men du var ju inte så kräsen
Tänk på att du har en stor undersökningsplikt som köpare.

Bob
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in