2011-08-01, 04:34
Medlem
Harwins avatar
Vid vår sommarstuga har vi vid en slänt alltid framåt kvällstiden någon form av flygande insekter som först flyger upp ett par meter i luften, sen "störtar" ner igen. Sen upprepar de det igen, flyger upp ett par meter och störtar ner. Det är det enda jag sett dem göra, och de dyker upp under kvällstiden och ses sen inte mer. Jag är bara nyfiken på vad de kallas, och framför allt varför de gör som de gör. De verkar inte vara ute och jaga föda eller något, utan bara roa sig med någon slags fritt fall-liknande aktivitet kvällarna ut. De är i alla fall utseendemässigt lite som stora myggor, ungefär som harkrankar, långbenskrankar eller hästmyggor beroende på vart man bor i landet.
Citera
2011-08-01, 04:42
Medlem
Judeschweins avatar
Jag vet nog precis vad du menar, är säker på att det är en typ av trollsländor.
Citera
2011-08-01, 06:55
Medlem
Sök på den här sidan och se om du hittar något liknande..

http://www.flowsim.se/entopage.html

.
Citera
2011-08-01, 08:44
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Jag vet nog precis vad du menar, är säker på att det är en typ av trollsländor.

Nej, det är en av de insektsordningar man kan vara säker på att de inte är.

Däremot är en sannolik grupp dagsländor. De har detta beteendet TS beskriver.
Citera
2011-08-01, 12:30
Medlem
Judeschweins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det är en av de insektsordningar man kan vara säker på att de inte är.

Däremot är en sannolik grupp dagsländor. De har detta beteendet TS beskriver.

Trollsländor, dagsländor, nattsländor, näbbsländor, bäcksländor, florsländor, fisksländor, korvsländor, hur fan ska man hålla ordning på allt?
Efter en google-sökning så var det trots allt dagsländor jag syftade på, så en poäng till dig.
Citera
2011-08-01, 13:16
Medlem
Harwins avatar
Efter en titt på Wikipedia så verkar det inte omöjligt att det är dagsländor. Hade bara för mig att dagsländor var större. Men det enda som står om det på Wikipedia är det här; "Ofta uppträder de skarvis, i upp- och nedsvävande flykt. Ibland, oftast mot kvällen, visar de sig i större mängder."

Är lite nyfiken på varför de gör som de gör, ifall det finns någon logisk förklaring.
Citera
2011-08-01, 16:44
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harwin
Efter en titt på Wikipedia så verkar det inte omöjligt att det är dagsländor. Hade bara för mig att dagsländor var större. Men det enda som står om det på Wikipedia är det här; "Ofta uppträder de skarvis, i upp- och nedsvävande flykt. Ibland, oftast mot kvällen, visar de sig i större mängder."

Är lite nyfiken på varför de gör som de gör, ifall det finns någon logisk förklaring.

Det är ju deras "parningsdans". Hanana samlas i dessa flockar och sedan kommer honorna dit i princip en och en och blir tagen av en av hanarna. Hela grejen med deras dansande är alltså hanarnas ständiga försök att se till att placera sig så fördelaktigt i svärmen som möjligt för att ha störst chanser att bli den som grabbar tag i en ankommande hona.

Extremt förenklat men dock.

(det finns en hel del forskning på detta med gruppdynamik och optimal placering av individer i svärmar/flockar/hjordar/stim. Det är flera olika selektionstryck som verkar simultant; chans att få para sig, predationsrisk etc, etc - intressant som tusan!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in