2011-08-01, 03:49
Medlem
M0ntanas avatar
Tycker vi skall byta namn på detta till GABA-droger. På så sätt kan ju alla gabasubstanser vara där? Det skulle ev. Kunna innehålla 2 subforum. 1 för benso och 1 för resterande. Som Pregabalin,Gabapenting,GBL,GHB, 1.4 butandiol,GHV,GVL diverse barbiturater, phenibut osv osv osv.

Alkohol är ju också en GABA-drog men jag vet att folk som bara dricker inte vill hänga med knarkare eller med ångestfyllda människor så alkoholforumet kan stanna där det är. Eller vara på båda. Det är upp till Admin.

Jag var en av de första att föreslå att benso skulle ha ett eget forum eftersom hela ÖD handlade om Benso innan. Numera handlar väldigt mycket i ÖD om Lyrica (pregabalin) och phenibut, finns även en stor tråd om GHB&GBL.

Låter det inte bra? De flesta trådar i Benso forat idag är ändå samma saker hela tiden. Modsen skriver alltid "ta det i respektive fanclub eller i den stora FAQ:en". Därför tycker jag vi skall slå ihop dessa.

Tycker även vi kan ha "pilleridentifiering" tråden i alla dessa forum och eventuellt i Opioid-forumet också så folk lättare hittar den. För det kommer ofta upp "vad är detta jag hittade i mammas medicinskåp" trådar trots det.

Nåja sammanfattning, Skulle gärna se att det bytte namn till GABA-substanser/-droger/-agonister eller bara GABA. Antingen slänger vi bara in alla andra trådar om GABA-droger där och har allt blandat. Eller så gör vi ett par underforum. 1-3 låter väll bra isåfall. Finns dock risk för att det blir lite väl lite aktivitet i varje om vi har 3. Z-drogerna kan ju också slängas in i något av subforumen då, eftersom de inte är renodlade Bensodiazepiner?

Vill gärna ha Modsens åsikter här också. Modsen som håller ordning i Droger.
Citera
2011-08-02, 18:52
Medlem
M0ntanas avatar
Någon måste väll ha en åsikt?
Citera
2011-08-02, 21:22
Medlem
unsungs avatar
Jag har för dålig koll för att ha någon åsikt om uppdelningen, något som jag dock skulle vilja se är att Pilleridentifiering fanns tillgänglig i samtliga forumdelar där det kan vara relevant.
Det ska jag kolla upp om det är möjligt.
Citera
2011-08-03, 12:04
Medlem
b0gfettos avatar
Det största problemet med namnet GABA är att många förmodligen inte vet vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag har för dålig koll för att ha någon åsikt om uppdelningen, något som jag dock skulle vilja se är att Pilleridentifiering fanns tillgänglig i samtliga forumdelar där det kan vara relevant.
Det ska jag kolla upp om det är möjligt.

Det ska vara möjligt att ha trådar i flera fora. "Vad kostar piller"-tråden berör flera subforum också, den handlar i första hand om benzo men då fanns inte benzoforumet och den ligger i övriga droger. Dock tas även andra piller upp i den också.
Citera
2011-08-03, 18:03
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det största problemet med namnet GABA är att många förmodligen inte vet vad det är.

Det ska vara möjligt att ha trådar i flera fora. "Vad kostar piller"-tråden berör flera subforum också, den handlar i första hand om benzo men då fanns inte benzoforumet och den ligger i övriga droger. Dock tas även andra piller upp i den också.

Det boldade. Jag misstänker att det skulle dyka upp betydligt fler felplacerade trådar och har inga problem alls med uppdelningen i dagsläget.
Citera
2011-08-03, 18:46
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det boldade. Jag misstänker att det skulle dyka upp betydligt fler felplacerade trådar och har inga problem alls med uppdelningen i dagsläget.

Ja, instämmer. Förstår tanken men detta tror jag bara hade gått rent åt helvete. Tycker det är bra som det är. Ser ingen anledning att dela upp delforumen ännu mer. Kommer bara skapa förvirring garanterat och ännu mer kaos som du säger.

Däremot en pilleridentifieringstråd i varje av de forum som rör piller i olika former kan vara en ide´ istället för att bara köra med den i ÖD då det visar ju sig att nästan ingen hittar dit och postar rätt utan postar nya trådar hej vilt i de avdelningar de anser det passar i.
Senast redigerad av TireFire 2011-08-03 kl. 18:52.
Citera
2011-08-05, 04:03
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Jo jag har funderat på detta också. Men därför kan man ju lägga flera subforum. En som heter Bensodiazepiner, en som heter GHB,GBL & analoger sen eventuellt en sista om man inte klämmer in dessa i GHB delen. Som kan involvera Lyrica,Phenibut samt alla z-droger och andra som kemiskt sätt inte är rena bensodiazepiner som den numera omtalade Etizolam eller Övriga GABA-agonister.

Men man skulle ju kunna göra 2 subforum annars då. En som heter Bensodiazepiner + analoger (z-droger och barbiturater där då också. Ungefär som nu) och en som heter Övriga GABA-agonister GHB+analoger,Lyrica. Eller om den andra delen helt enkelt heter GHB,GBL,Lyrica,
Det står ju ändå vad subforumen heter när är inne på drogsektionen. Så även om man inte vet vad GABA-substanster/agonister är när man först ser det, så ser man ju sen att det står GBL,GHB,Lyrica på det ena och Bensodiazepiner på det andra?

Jag var ju en av de som föreslog att benso skulle ha eget forum. Tog dock väldigt lång tid innan de fick detta. Men jag är beredd att kämpa^^

ÖD har vart kaos i många år nämligen. Först benso, sen alla 16åringar som köper syntetiska cannabinoider "spice". Nu är det mycket om lyrica och GHB/GBL och allt det där. Krypton föreslog jag också att den skulle slås ihop med Opioider då den verkade på Opioidreceptorer. Men folk tyckte väll kanske att det bara är det som kommer från Eternellvallmo som skall finnas på den sektionen.
Citera
2011-08-05, 04:18
Medlem
M0ntanas avatar
Glömde totalt min andra idé om pilleridentifieringstråden. Kan ni inte bara skapa en länk till den (samt klistra så den syns) i Bensodiazepiner,Opioider & Opiater,Drogakuten och eventuellt Centralstimulantia?

Finns inte så många hallucinogena droger i form av piller nämligen. Finns ett par men de är få och sällsynta substanser i dagsläget. Stimulanter är väll mestadels RC:s som diskuteras men finns ju effedrin tabletter så kanske skulle vara bra att ha en där också.

Drogakuten har länge vart kaos i också, allt handlar om urinprov, jag provade att skapa en "den stora urinprovstråden" men den föll ihop rätt snabbt eftersom folk bara skapar nya. Tror dock att modsen har tagit tag i detta nu och tar bort alla nya trådar om UP. Det sa de att de skulle göra i vilket fall. Kanske inte håller i praktiken dock skall kolla in där om några dagar.

Stimulantforumet har jag också en idé om att göra om. Har för mig jag har nämnt detta innan och det gillades inte alls. Det är så att 90% av det forumet handlar om olika RC:s. Vore det då inte bättre att skapa en till stor kategori som "Övriga droger" som kallas just RC:s. Finns inte många RC:s som inte är stimulanter. Det finns väll hallucinogena men hallucinogenforumet har inte blivit övertaget av RC:s. Har förvisso inte vart inne där på länge. Men detta är iaf också en bra idé.

Sen det som b0gfetto skrev om en "vad kostar piller" tråden länk i alla forum tycket jag låter lite överdrivet då det nästan exklusivt är benso i den. Men isåfall i Opioidforat.

Tycker även att "Kan jag blanda det här" - tråden! skall finnas klistrad och länkad till i ALLA sektioner av #droger här på forumet. Exkludera kanske rehabilitering och nätshoppar men i alla andra.

EDIT:
Annars kan ni ju lägga in subkategorier i "bensodiazepiner" med samma struktur som jag nämnde ovan, då heter det fortfarande bensodiazepiner men har subkategorier med GHB och alla analoger och en för resterande som lyrica, gabapentin och z-droger?
Senast redigerad av M0ntana 2011-08-05 kl. 05:17.
Citera
2011-08-05, 05:21
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TireFire
Ja, instämmer. Förstår tanken men detta tror jag bara hade gått rent åt helvete. Tycker det är bra som det är. Ser ingen anledning att dela upp delforumen ännu mer. Kommer bara skapa förvirring garanterat och ännu mer kaos som du säger.

Däremot en pilleridentifieringstråd i varje av de forum som rör piller i olika former kan vara en ide´ istället för att bara köra med den i ÖD då det visar ju sig att nästan ingen hittar dit och postar rätt utan postar nya trådar hej vilt i de avdelningar de anser det passar i.
Det är väll mer förvirrande att ha kaos i ÖD och DA? Men moderatorerna var, läs var då jag inte vet hur det är nu. Väldigt lata i den delen av drogsektionen.
Citera
2011-08-05, 09:35
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana
Tycker även att "Kan jag blanda det här" - tråden! skall finnas klistrad och länkad till i ALLA sektioner av #droger här på forumet. Exkludera kanske rehabilitering och nätshoppar men i alla andra.

Det var ingen dum idé alls, ska kika på det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in