2011-07-31, 17:56
Medlem
Ojojoj - vad körd jag är!

Kollade just nu min pension på minpension. Efter skatt så blir det kvar ca. 8.800/månad. Det är konsekvensen av många år med arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa och en privat ekonomi som är körd i botten pga av en konkurs.

Ovanstående är dessutom en prognos det är inte säkert att man får behålla jobbet tills man är 65 år?

Vad kan man dra för slutsatser av detta då? Gifta sig med en käring med rätt gener och som inte insjuknar i en neurologisk sjukdom? Starta ett aktiebolag med tveksam affärside för lånade pengar av en bank som sedan inte brydde sig? Bli omkringkastad åravis som en utsliten vante i ett system av hopplösa arbetsmarknads åtgärder. Jagad av kronofogden som ett skrämt villebråd som pissar på sig av skräck inför överhetens maktfulla övergrepp. Försöka få hjälp av självgoda imbecilla personer som kallar sig läkare med förmåga att alltid veta bäst.

Nu har jag ca 10 år kvar tills pensionen och hinner spara ihop en del pengar innan dess om jag lever så länge vill säga. Å andra sidan då behövs inte några pengar I så fall.

Lycka till i livet och glöm ej att ta den dem rätta besluten,
Beeo (Han som det sket sig för...)
Citera
2011-07-31, 18:08
Bannlyst
beeo, så kört är det inte.
Du kan alltid flytta till ett annat land när du har pensionen, där det är lite billigare och där man har respekt för äldre människor. Du kan också flytta till Norge och jobba där i 5 år så har du pension från Norge också. Vet inte hur mycket det skulle bli, men 7000 borde det ju vara iaf, plusa det med svenska pensionen så kommer du att ha det bra.
Citera
2011-07-31, 18:28
Medlem
Jag lever på 4000 i månaden som student, så nog kan du leva på 9k i månaden som pensionär.
Citera
2011-07-31, 18:35
Medlem
tryffs avatar
Jag är förtidspensionär och har ännu mindre än du. jag klarar mig bra...har både hus och bil.
Citera
2011-07-31, 19:14
Medlem
meganegerdases avatar
Herre gud 8,8k är ju inga problem att leva på. Skaffa en halvsunkig hyresrätt i en medelstor håla nånstans i Sverige för 2k/månad, äter det gör du för 1,5k, du bosätter dig centralt i denna lilla ort så du kan sälja bilen. Då har du 5k som du kan använda till telefonräkningar, festa, resa, nöjen och allt möjligt
Citera
2011-07-31, 20:17
Bannlyst
leva och bo kan du för 5k utan problem, sen kan du röka weed och må bra för resten
Citera
2011-07-31, 20:23
Medlem
Lommis avatar
Flytta utomlands. Finns många länder där du kan bo som en kung för 8000 i månaden.
Citera
2011-08-01, 21:07
Medlem
Jobba så mycket du orkar. Spara ihop ett privat kapital att ta av vid sidan om. 8,8 k är väl ungefär det en student lever på, men du slipper kurslitteraturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in