2011-07-31, 11:47
Bannlyst
För ungefär en månad sedan fungerade mitt grafikkort utmärkt, men efter jag hade gjort en Hijackthis-scan så tog jag bort 2 filer och Jag startar om datorn och när jag flyttar fönster och scrollar så laggar det enormt mycket...

Jag har sökt på google och flashback då andra folk har haft samma problem och tydligen så skulle ett nytt grafikkort hjälpa. Så jag hade ett gammalt 8600GT-Overclocked Edition stående och tänkte ha det i reserv medan jag köper nytt. Samtidigt köper jag en ny skärm och är säker på att detta kommer lösa mitt problem...Men nej, samma problem kvarstår även efter ny skärm och grafikkort!

Jag har dock lite teorier vad som kan ha hänt. Antagligen har jag raderat en drivrutin till DVI(?) för varje gång jag startar datorn så dyker en ruta upp med "Ny maskinvara hittad - VGA kompatibel" ...
Efter jag hade installerar drivrutinerna så blir skärmen svart. Jag har läst på baksidan av grafikkortets kartong och där står det att man måste ha Athlon eller Pentium, jag har AMD.
Inget lagg i Linux dock.

Vad fan kan ha hänt mig? Kan jag ominstallera Windows så problemet löser sig?
Alla förslag välkomna!
Senast redigerad av RebeccaBlack 2011-07-31 kl. 11:49.
Citera
2011-07-31, 12:02
Medlem
qrizzes avatar
Skulle tro att nån fil har raderas och därför försöker Windows hitta en drivare varje gång.
Testa med att öppna enhetshanteraren och klicka höger musknapp på grafikkortet och välj avinstallera. Sedan söker du efter nya enheter och då hittar den troligtvis grafikkortet.

Ladda ner även de senaste uppdateringarna ifrån leverantörens hemsida.
Skulle detta inte fungera så tycker jag att du ska installera om Windows. För då är det nån annan fil som har försvunnit och det är nästan lättare att installera om än att leta efter rätt fil.
Citera
2011-07-31, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Skulle tro att nån fil har raderas och därför försöker Windows hitta en drivare varje gång.
Testa med att öppna enhetshanteraren och klicka höger musknapp på grafikkortet och välj avinstallera. Sedan söker du efter nya enheter och då hittar den troligtvis grafikkortet.

Ladda ner även de senaste uppdateringarna ifrån leverantörens hemsida.
Skulle detta inte fungera så tycker jag att du ska installera om Windows. För då är det nån annan fil som har försvunnit och det är nästan lättare att installera om än att leta efter rätt fil.
Ja, jag tror även en viktig fil har försvunnit.
Jag kollade i enhetshanteraren och jag har tydligen 2 "Videostyrenhet (VGA-kompatibel) installerat.
Platserna är PCI-buss 0, enhet 13, funktion 0 och PCI Slot 3 (PCI-buss 2, enhet 0, funktion 0).
Sedan har jag inte installerat detta grafikkort då skärmen blir svart vid digital utan jag kör på VGA.
Det var jag även tvungen att göra med det gamla grafikkortet.
Citera
2011-07-31, 13:35
Bannlyst
Vad har du för windows version?
Vad heter ditt grafikkort?

Du har helt enkelt tagit bort drivrutinerna, avinstallera dom du har nu, sedan installera nya.
Citera
2011-07-31, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Vad har du för windows version?
Vad heter ditt grafikkort?

Du har helt enkelt tagit bort drivrutinerna, avinstallera dom du har nu, sedan installera nya.
Dualboot. XP(SP3)>Ubuntu(11.04)
Mitt nuvarande grafikkort är ett NVIDIA GeForce 8600GT.
http://www.ciao.se/Club_3D_8600GT_Overclocked_Edition_NVIDIA_GeForce_ 8600_GT__601939
Och nej, inga drivrutiner till grafikkortet är borta. Det var det första jag testa. Samma problem för två helt olika grafikkort..hmm?
Det är antagligen knas med DVI för jag har det inställt på DVI men signalen är tydligen analog(VGA).
Citera
2011-07-31, 16:59
Bannlyst
Hmm, jag antar att du testat systemåterställning redan?
Om inte, gör det, ta senaste dagen det funkade normalt på.
Hur testade du grafikkorts drivrutinerna då?
O vad menar du med "2 olika grafikkort?" drivrutinerna kan ju vara borta även om du har 2st olika grafikkort, kanske missförstod dig.

Förstår inte vad det är du kan ha tagit bort i HJT, man kan ju inte ta bort viktiga system filer, då dom inte syns med där (i en log).
Kan det vara drivrutinerna till moderkortets interna grafik?
Testa installera om drivrutinerna (Chipset / VGA) till moderkortet o kolla om det hjälper.
Citera
2011-07-31, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Testa installera om drivrutinerna (Chipset / VGA) till moderkortet o kolla om det hjälper.
OK, det låter ganska vettigt. Och dessa drivrutiner finns på moderkortets skiva?

Edit: ja, det gjorde dem. Men jag kör inte VGA utan DVI ..
Senast redigerad av RebeccaBlack 2011-07-31 kl. 19:48.
Citera
2011-07-31, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
OK, det låter ganska vettigt. Och dessa drivrutiner finns på moderkortets skiva?

Ja, det ska dem göra, annars får du dom från tillverkarens hemside (t.ex MSI), skulle rekommendera det, då de du har på skivan är mycket äldre.
Citera
2011-07-31, 20:55
Bannlyst
Fy fan vad härligt!! Allt fungerar prima nu!!
Stort tack till HerrSvensson och qrizze!

Lösning: avinstallera VGA-styrenhet (finnes i enhetshanteraren) och installera om drivrutinerna

Jag bjuder
Citera
2011-07-31, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
Fy fan vad härligt!! Allt fungerar prima nu!!
Stort tack till HerrSvensson och qrizze!

Lösning: avinstallera VGA-styrenhet (finnes i enhetshanteraren) och installera om drivrutinerna

Jag bjuder

Bra att det löste sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in