• 1
  • 2
2011-08-03, 08:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Låter bra det!

Hur är det med do's and dont's när det kommer till kopparpannor? Det här är ju typ mitt arv från min moster så jag har ingen lust att sabba dom..

Som dePaul redan har sagt så är det trä- eller teflonredskap som gäller. Tenn smälter vid 230 grader, så du får vara lite försiktig med temperaturen. Det är inte lämpligt att steka nötkött i en tennbelagd panna. Håll koll på temperaturen om du ställer in den i ugnen. Så länge du har vätska i pannan är det ingen risk att tennet smälter.
Citera
2011-08-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Som dePaul redan har sagt så är det trä- eller teflonredskap som gäller. Tenn smälter vid 230 grader, så du får vara lite försiktig med temperaturen. Det är inte lämpligt att steka nötkött i en tennbelagd panna. Håll koll på temperaturen om du ställer in den i ugnen. Så länge du har vätska i pannan är det ingen risk att tennet smälter.
Jag har bara teflonpannor i övrigt så alla mina redskap är av plast. Iaf de som jag använder till stekning och omrörning.

Tack för alla tips iaf, håller på att inviga sautépannan genom att göra en tomatsås. Tyckte det kändes passande.

En nackdel med kopparpannor är dock att handtaget blir varmt. Inte så att det inte går att ta på, men ändå lite för varmt för att man ska vilja ta i det med bara handen. Nåja, de ser om inte annat väldigt fina ut när de hänger i krokar från väggen! Vet inte om det är placebo också, men jag tycker det känns som om den blev varm mycket fortare och gav jämnare värme än min teflonpanna.
Citera
2011-08-03, 22:34
Medlem
StigAllans avatar
Visst blir kopparpannorna varma fortare än de flesta andra material.
Det börjar nu bli läge för mig att förtenna om mina kopparkastruller.
Clas Ohlson har ett tenn som ska duga för reparation av kopparkärl, bestående av tenn och silver.
Då är det bara att investera 149 kr och sedan repetera tillvägagångssättet.
Tror mig minnas det var gasol, stålull och något flussmedel inblandat för ett bra resultat.
Citera
2011-08-04, 18:30
Medlem
DartFrogs avatar
Hej alla FBare!
Inlägg #1 here it goes!

Tror också att dina är förtennade.
Att det syns att någon "svabbat runt" tennet är ett bra tecken,
då brukar det vara ett tjockt och hållbart lager och inte bara
pålagt elektrolytiskt för syns skull som på prydnadsföremål.
2:an är nog inte mer än nittillverkarens beteckning på niten,
på mina står det lite vad som helst på nitarna.

Mässingshandtag brukar tyda på att de är för servering
men vissa har så tjockt gods så de fungerar att laga mat i också.
Hur tjockt är godset i dina?

Jag använder uteslutande trä / silikonredskap i mina,
vare sig det är tenn, rostfritt, aluminium eller silver på insidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in