Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Denna typ av shoppare har vi missat att ta upp:
Det nykära unga paret som alldeles nyss flyttat ihop och är ute och handlar mat.
Kärleksfullt smågnabbas de om huruvida de skall köpa sköljmedel med äppledoft eller någon annan och de slänger ner en massa spontanvaror i vagnen mest för att imponera på varandra. I kassan vill båda vara först med att dra kortet för att inte verka snål (jämför pensionärsparen som gormar efter varandra när det är dags att pröjsa).
Jag kommer i anslutning till ovanstående att tänka på de till synes lite mer välbeställda paren i åldern30-45 (besöker oftast affären utan barn i släptåg så det är väl karriärspar) som alltid använder de där matkorgarna som kan dras på hjul om de finns att tillgå. De verkar ha något emot kundvagnar.
Det som skiljer dessa från de nykära paren är att det inte smågnabbas utan i stället förs det långa diskussioner om smak, karaktär, ursprung, fördelar och nackdelar med varenda matvara innan den prydligt stoppas ner i korgen. De stressar inte runt i affären i jakt på reavaror utan tar god tid på sig.
Ekologiskt är standard.
Man ser dem inte riva runt bland storförpackningar men de hänger gärna länge vid delikatessdiskarna i stället.
Oftast dyrare varor generellt eftersom priset inte har någon större betydelse.
Köper de sötsaker så är det den mörkaste chokladen som hamnar i korgen.
Jag brukar tänka att:
Här har vi välutbildade människor som vet vad de vill ha. De har tillräckligt mycket pengar för att köpa enbart det bästa i "vanliga" affärer men inte så mycket att de kan handla i lyxigare butiker varje gång. Det kan också vara så att deras arbeten ligger i nära anslutning till den "vanliga" affären så att de av tidsskäl väljer att sänka nivån lite.
Deras sätt att prata och bete sig distanserar dem däremot tydligt från övriga kunder.
Vad tror ni om den analysen ?
Sedan har vi typen som är väldigt rolig att iaktta.
Den stressade karriärspappan med unge. Han har verkligen bråttom. Ungen får ofta sitta i kundvagnen på den där utfällbara platsen.
Pratar alltid i telefonen och hinner på så sätt inte med att granska varorna på samma noggranna sätt som karriärsparen, vilket resulterar i att han köper på sig mycket säkra basvaror som mjölk, ägg, grädde, ost, frukt och sådant. Finliret överlåter han säkert till frugan.
Det roligaste är när han får en tillfällig blackout och stannar upp för att läsa på baksidan av någon förpackning. Han kan stå där en stund innan han plötsligt kommer på vad han gör och med en min som betyder "den där var intressant, jag gör en mental anteckning om den" så ställer han tillbaka förpackningen och rusar vidare.