• 3
  • 4
2011-08-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan28
är det bara jag som brukar "droppa" saker i folks vagnar och korgar?
tex. går förbi en fullproppad kundvagn och droppar tre paket med konstig krydda i...
Haha, helt OT är det men ack så kul....
Var det du som stoppat ner blomsternäring i min vagn för ett par dar sen på Coop? Jag skällde på ungarna....
Citera
2011-08-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Denna typ av shoppare har vi missat att ta upp:

Det nykära unga paret som alldeles nyss flyttat ihop och är ute och handlar mat.
Kärleksfullt smågnabbas de om huruvida de skall köpa sköljmedel med äppledoft eller någon annan och de slänger ner en massa spontanvaror i vagnen mest för att imponera på varandra. I kassan vill båda vara först med att dra kortet för att inte verka snål (jämför pensionärsparen som gormar efter varandra när det är dags att pröjsa).

Jag kommer i anslutning till ovanstående att tänka på de till synes lite mer välbeställda paren i åldern30-45 (besöker oftast affären utan barn i släptåg så det är väl karriärspar) som alltid använder de där matkorgarna som kan dras på hjul om de finns att tillgå. De verkar ha något emot kundvagnar.
Det som skiljer dessa från de nykära paren är att det inte smågnabbas utan i stället förs det långa diskussioner om smak, karaktär, ursprung, fördelar och nackdelar med varenda matvara innan den prydligt stoppas ner i korgen. De stressar inte runt i affären i jakt på reavaror utan tar god tid på sig.
Ekologiskt är standard.
Man ser dem inte riva runt bland storförpackningar men de hänger gärna länge vid delikatessdiskarna i stället.
Oftast dyrare varor generellt eftersom priset inte har någon större betydelse.
Köper de sötsaker så är det den mörkaste chokladen som hamnar i korgen.

Jag brukar tänka att:
Här har vi välutbildade människor som vet vad de vill ha. De har tillräckligt mycket pengar för att köpa enbart det bästa i "vanliga" affärer men inte så mycket att de kan handla i lyxigare butiker varje gång. Det kan också vara så att deras arbeten ligger i nära anslutning till den "vanliga" affären så att de av tidsskäl väljer att sänka nivån lite.
Deras sätt att prata och bete sig distanserar dem däremot tydligt från övriga kunder.

Vad tror ni om den analysen ?

Sedan har vi typen som är väldigt rolig att iaktta. Den stressade karriärspappan med unge. Han har verkligen bråttom. Ungen får ofta sitta i kundvagnen på den där utfällbara platsen.
Pratar alltid i telefonen och hinner på så sätt inte med att granska varorna på samma noggranna sätt som karriärsparen, vilket resulterar i att han köper på sig mycket säkra basvaror som mjölk, ägg, grädde, ost, frukt och sådant. Finliret överlåter han säkert till frugan.
Det roligaste är när han får en tillfällig blackout och stannar upp för att läsa på baksidan av någon förpackning. Han kan stå där en stund innan han plötsligt kommer på vad han gör och med en min som betyder "den där var intressant, jag gör en mental anteckning om den" så ställer han tillbaka förpackningen och rusar vidare.
Citera
2011-08-21, 12:09
Medlem
nikenboles avatar
Tur man självscannar så folk inte ser de mysko sakerna jag stoppar ned i mina plastkassar :P
Citera
2011-08-21, 12:23
Medlem
jag ska faktiskt precis iväg och handla själv så får ta och analysera folks vagnar snart!

Själv planerar jag att köpa grädde, keso, kyckling, isbergssallad, mozzarellaost, isterband, blodpudding, ett gäng tomater, en gurka och spaghetti. Jag kanske slår till på gräddfil, creme fresh, dill, gräslök, en portion potatis och en bit lax för att göra mig en smarrig söndagsmiddag.

Analyze me!

EDIT: Glömde rödbetssallad, favoriten!
Senast redigerad av ie 2011-08-21 kl. 12:26.
Citera
2011-08-21, 12:36
Medlem
vixis avatar
Det kan handla om tidpunkt också. En vanlig shoppingtur blir det mest grönsaker och frukt för mig. Mycket äpplen, mango och granatäpplen. Sen kesella, filmjölk, mjölk, ägg och rotfrukter (ekologiska såklart) samt något osötat bröd. Brukar köpa kalkon också och ibland nötkött, men är inte så överförtjust i kött.

Men en gång i månaden ser det lite annorlunda ut. Då kommer jag till affären med ofixat hår och en dödande blick, slänger i 2 paket tamponger och en massa choklad + något random onyttigt som jag inte äter vanligtvis.

Om jag är riktigt förbannad någon dag så händer det att jag faller för trycket när jag går förbi Ben & Jerrys...
Citera
2011-08-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ie
jag ska faktiskt precis iväg och handla själv så får ta och analysera folks vagnar snart!

Själv planerar jag att köpa grädde, keso, kyckling, isbergssallad, mozzarellaost, isterband, blodpudding, ett gäng tomater, en gurka och spaghetti. Jag kanske slår till på gräddfil, creme fresh, dill, gräslök, en portion potatis och en bit lax för att göra mig en smarrig söndagsmiddag.

Analyze me!

Du är troligen man, ensamstående i ålder 25-35.
Ganska hälsomedveten men inte till överdrift.

Förresten är hela poängen att man skall se personen i fråga samtidigt som kundvagnens innehåll granskas, då först ser man att ens fördomar beträffande utseende och stil oftast överensstämmer med vad vederbörande konsumerar.
Citera
2011-08-21, 18:13
Medlem
christerys avatar
Sluta glutta, man får väl köpa det man vill utan att nån skall bedöma en. Ni låter som vaskare hela bunten.

Bedöma en person efter hudfärg eller hårfärg är ju korkat, låt andra personer leva sina liv. Lev erat eget istället.
Citera
2011-08-21, 23:14
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Det är klart intressant och i samma analytiska nivå som subkulturella uttryck (kläder, yttre attribut), yrkesval, boende/inredning etc. Jag handlar relativt medvetet vilket resulterat i att jag blivit förhållandevis kräsen (eller så är det tvärtom). Handlar i regel färskpressad jucie, feta ekologiska mejerivaror, färska bär (blåbär, jordgubbar), frysta bär (smoothiematerial), kycklingfilé, spenat och övrig sallad, olika exotiska frukter (grenadilla, ananas etc), sylt, ekologisk saft, fiskfilé (gös etc)... Äter någon egen stenålders/medelhavsdietinspirerad version och det fungerar utmärkt.
Citera
2011-08-22, 11:13
Medlem
Lostinasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har sett mycket kineser på min lokala ICA på sistone, jag ska fan göra det på dem också. Hur ska man modifiera din mening så att den betyder "Kineser gillar alltså det här!"? Det är lite lustigt det där, man har förstått att kineser har en lite annan uppfattning om den privata sfären än vad vi har i Sverige. Här är det väl på gränsen till att man skulle få sig en propp om man gjorde något sånt.

Annars är det roligt att se vad kineserna köper. Jag stod bakom en som hade fyllt sin kundvagn med tio-femton Marabou 200g chokladkakor och fyra-fem stora Toblerone. Sen ett sexpack cola på det. Jag vet inte om de tänkte sockerknarka hela kvällen på hotellet eller om det var exotiska grejer att ta med sig hem. Toblerone och Cola är väl inte så exotiskt direkt.

Lite OT

Jag skulle vara extremt tacksam ifall du kunde gora det.

"Tsong-goa-ren xijuan chököh löh" (Kineser gillar det har alltsa)
Jag ber om ursakt jag blandade tyvarr in lite Thai i min forsta post.

Det finns kraftiga tullar pa matvaror fran andra lander i Kina, och dyr chocklad fran Europa anses vara en fin gava att ge bort till sina vanner i Kina.

OnT
Ar det bara jag som ser den manskliga fornedringen nar en snubbe i daliga klader koper Folkol 3.5 och fyra Gorbysar pa ICA?
Citera
2011-08-22, 11:26
Medlem
Lostinasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ie

Analyze me!

Runt 25 ar gammal
Singel
Bor i tatort i lagenhet.
Etniskt svensk
Motionerar regelbundet
Citera
2011-08-24, 06:26
Medlem
Alltid.
Jag är glad i att laga mat. Kokar egen sylt, maler egen köttfärs osv. men även jag är ju människa så det händer ju ibland att man åker inom affären på fredagar efter jobbet och köper chips och läsk och nog fan blir det alltid så att man måste ha lite annat och då syns det ju inte alls hur "duktig" man är.
Får fan lite ångest ibland, man vill bara säga till alla runtomkring "jag lovar, jag är inte sån här egentligen, det är bara som det ser ut, jag är jätteduktig, jag lovar"

Konstigast var f.ö. den asiatiska familjen som köpte flera stora påsar med squash och ett big-pack vaniljglass. Bara.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in