Hej Flashback!
Ikväll har jag sett filmen Before Sunrise (
http://www.imdb.com/title/tt0112471). Riktigt fet film förövrigt, se den!
När skådespelarna promenerar längs Donau i Wien så ser man för en stund en ensam snubbe i kostym som står och röker, och jag tänkte för mig själv att det där skulle kunna vara en scen i en annan film.
Så här är min flummiga frågeställning. Finns det inom filmhistorien exempel på scener i en film, som delvis eller helt är del av en annan film? Det vill säga, att regissören har sett en film och tagit en scen och låtit den vara med i sin egen film, fast bara i bakgrunden.
Förstår ni? Om ja så fundera igenom om det finns såna scener/filmer, annars, läs vidare.
Exempel:
Film 1 handlar om en ensam kille som gillar att ta en cigarett och stirra tomt ut i luften i närheten av Donau i Wien. Film 1 handlar om en dag i den här snubbens liv, med en lång serie av nederlag. Filmen avslutas med att mannen tar en cigarett medan han spanar ut över Donau.
Film 2 handlar om två människor som hoppar av på tågstationen i Wien och spenderar en dag tillsammans. Under kvällen promenerar de längs med Donau och njuter av varandras sällskap. I bakgrunden, längs med flodbanken, ser man killen från Film 1, när han ensam står och röker.