2011-07-30, 18:00
Medlem
Hej Flashback!

Ikväll har jag sett filmen Before Sunrise (http://www.imdb.com/title/tt0112471). Riktigt fet film förövrigt, se den!
När skådespelarna promenerar längs Donau i Wien så ser man för en stund en ensam snubbe i kostym som står och röker, och jag tänkte för mig själv att det där skulle kunna vara en scen i en annan film.

Så här är min flummiga frågeställning. Finns det inom filmhistorien exempel på scener i en film, som delvis eller helt är del av en annan film? Det vill säga, att regissören har sett en film och tagit en scen och låtit den vara med i sin egen film, fast bara i bakgrunden.

Förstår ni? Om ja så fundera igenom om det finns såna scener/filmer, annars, läs vidare.

Exempel:
Film 1 handlar om en ensam kille som gillar att ta en cigarett och stirra tomt ut i luften i närheten av Donau i Wien. Film 1 handlar om en dag i den här snubbens liv, med en lång serie av nederlag. Filmen avslutas med att mannen tar en cigarett medan han spanar ut över Donau.

Film 2 handlar om två människor som hoppar av på tågstationen i Wien och spenderar en dag tillsammans. Under kvällen promenerar de längs med Donau och njuter av varandras sällskap. I bakgrunden, längs med flodbanken, ser man killen från Film 1, när han ensam står och röker.
Senast redigerad av Ahtisaari 2011-07-30 kl. 18:57.
Citera
2011-07-30, 18:06
Medlem
ansiktsburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Hej Flashback!

Ikväll har jag sett filmen Before Sunrise (http://www.imdb.com/title/tt0112471/). Riktigt fet film förövrigt, se den!
När skådespelarna promenerar längs Donau i Wien så ser man för en stund en ensam snubbe i kostym som står och röker, och jag tänkte för mig själv att det där skulle kunna vara en scen i en annan film.

Så här är min flummiga frågeställning. Finns det inom filmhistorien exempel på scener i en film, som delvis eller helt är del av en annan film? Det vill säga, att regissören har sett en film och tagit en scen och låtit den vara med i sin egen film, fast bara i bakgrunden.

Förstår ni? Om ja så fundera igenom om det finns såna scener/filmer, annars, läs vidare.

Exempel:
Film 1 handlar om en ensam kille som gillar att ta en cigarett och stirra tomt ut i luften i närheten av Donau i Wien. Film 1 handlar om en dag i den här snubbens liv, med en lång serie av nederlag. Filmen avslutas med att mannen tar en cigarett medan han spanar ut över Donau.

Film 2 handlar om två människor som hoppar av på tågstationen i Wien och spenderar en dag tillsammans. Under kvällen promenerar de längs med Donau och njuter av varandras sällskap. I bakgrunden, längs med flodbanken, ser man killen från Film 1, när han ensam står och röker.

Rolig tanke att leka med!
Tyvärr vet jag ej någon sådan film, hoppas någon annan gör det!
Citera
2011-07-30, 18:11
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Vet inte om denna .gif fyller dina krav.
Hur som.. den visar en scen ur filmen "The Island" som Michael Bay har återanvänt i "Transformers 3", dock lite modifierad.

http://themetapicture.com/media/funny-gif-Transformers-3-The-Island.gif
Citera
2011-07-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Vet inte om denna .gif fyller dina krav.
Hur som.. den visar en scen ur filmen "The Island" som Michael Bay har återanvänt i "Transformers 3", dock lite modifierad.

http://themetapicture.com/media/funny-gif-Transformers-3-The-Island.gif

Haha! Nu har jag bara sett the Island och inte Transformers 3. Men är själva bilen som blir förstörd viktig i någon av filmerna?
Citera
2011-07-30, 19:13
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Citat:
Haha! Nu har jag bara sett the Island och inte Transformers 3. Men är själva bilen som blir förstörd viktig i någon av filmerna?

Har inte sett "The Island" men i Transformers så är det en civilperson i en bil som krossas under en
jakt-sekvens i filmen, alltså inget viktigt.
Citera
2011-07-30, 19:14
Medlem
RancorFeeders avatar
Lenzis Eaten Alive! och Matteis Hell of the Living Dead har båda stulit scener från en mängd andra filmer. Mattei är "rip off"-kungen nummer ett!
Citera
2011-07-30, 19:32
Medlem
Sisofyss avatar
Asgrym tråd som jag ska följa med spänning. Tycker sådana här detaljer är superkul!!

Kan tyvärr inte komma med nåt bra exempel, men ett liknande..

I den animerade filmen Rango, flyger huvudpersonen (ödlan) rätt in i framrutan på en bil och hamnar i en scen som liknar den när Raoul Duke viftar bort fladdermöss i Fear and Loathing in Las Vegas!!
Citera
2011-07-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder
Lenzis Eaten Alive! och Matteis Hell of the Living Dead har båda stulit scener från en mängd andra filmer. Mattei är "rip off"-kungen nummer ett!

Och det är ju det som är så jäkla underhållande. Och bra. A Clockwork Orange-referensen var f.ö bara en impulsgrej dom kom på under inspelningen. Om det var Mattei eller Fragasso som kom på idén vet jag inte men Fragasso påstår själv att han låg bakom endel av regin till flera(?) Matteifilmer. Att han skrivit manus/hjälpt till vet vi redan.
Citera
2011-07-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys
Asgrym tråd som jag ska följa med spänning. Tycker sådana här detaljer är superkul!!

Kan tyvärr inte komma med nåt bra exempel, men ett liknande..

I den animerade filmen Rango, flyger huvudpersonen (ödlan) rätt in i framrutan på en bil och hamnar i en scen som liknar den när Raoul Duke viftar bort fladdermöss i Fear and Loathing in Las Vegas!!

Kolla, det här är precis vad jag menar! http://www.youtube.com/watch?v=a0ehoco2acQ&feature=player_detailpage#t=23 s

Fantastiskt bra exempel av dig!
Citera
2011-07-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RancorFeeder

Har du några exempel här? Har lite svårt att hitta något.
Citera
2011-07-30, 22:11
Medlem
Citat:
Har du några exempel här? Har lite svårt att hitta något.

Till Eaten Alive! har dom tagit scener från Mountain of the Cannibal God & klippt in i sin egen.

Till Hell of the Living Dead har dom stulit musik från Dawn of the Dead & Contamination, tagit de blåa militärkläderna från Dawn of the Dead samt tagit dokumentärmaterial från En Studie i Död tex.

Det var inte riktigt det du efterfrågade från början men.. det var det han menade
Citera
2011-08-02, 16:14
Medlem
Bret-Harts avatar
Finns någon action rulle som tagit MASSOR från Terminator 2 vet inte vilken dock......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in