Myndighet:
Tillväxtverket
Arbetsområde:
"Tillväxtverket har till uppgift att utveckla och genomföra insatser som främjar entreprenörskap, ökad konkurrenskraft och tillväxt i företag, samt utvecklingskraft i alla delar av landet, med stärkt nationell, regional och lokal konkurrenskraft.[1] Myndigheten sorterar under Näringsdepartementet. Tillväxtverkets vision är att Sverige ska vara ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.... Myndigheten tog främst över ärenden från Nutek och Glesbygdsverket som avvecklades den 31 mars 2009. Från Konsumentverket övertogs ärenden kring kommersiell och offentlig service på landsbygden." (Wikipedia)
Lista över projekt de finansierar:
http://projektbank.tillvaxtverket.se/projektbanken#page=a0003
Hur ineffektiv är myndigheten? Vad gör den för fel?
Den sysslar med att ta pengar från företag som producerar varor och tjänster som konsumenterna efterfrågar och därefter ge pengarna till en massa tveksamma flumprojekt i olika kommuner, och andra privata projekt och företag. Kolla i den ovan angivna listan, det är så att man blir mörkrädd. Jag gissar att korruptionen inom denna myndighet är enorm, då verksamheten går ut på att ta pengar från vissa företag och ge till andra.
Vem som helst borde se att det är en självmotsägelse att "främja entreprenörskap, ökad konkurrenskraft och tillväxt i företag" genom att ta ut skatt från dem.
Vad är alternativet
Avveckling.
Ändring: Jag rekommenderar er verkligen att kolla i listan, vilka summor det handlar om. Mångmiljonbelopp till höger och vänster för all tänkbar skit.
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Väldigt intressanta förslag Jrgen, skulle själv vilja ta upp Stängselnämnden som exempel, men den är ju redan nerlagd.
Den kände jag inte till, kan tänka mig att den fyllde en jätteviktig funktion.