Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2011-07-31, 14:06
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Hört talas om uttrycket reallöner? Vidare har du helt fel i påståendet ovan... Det är ingen som tagit från de "rika" för att ge åt de "fattiga". Jobbskatteavdraget gynnar tveklöst oss med bra inkomster och precis som Sucuk påpekat ska de uteblivna skatteintäkterna tas in på annat sätt.

Ta en snabb titt på hur statsfinanserna ser ut, det handlar inte om vilket parti som har makten... Är vi ett rikt land med en budget? Eller balanserar vi på gränsen? Så förbannat många statliga bolag att sälja finns det inte och förr eller senare måste pengarna in...

Glöm nu inte bort att ett lands ekonomi inte är statisk. Sänker man inkomstskatterna betyder inte det per automatik att staten får in mindre från oss arbetare då det skapas fler jobb som i sin tur bidrar till statskassan.
Citera
2011-07-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Tjänar du 150kr per dag så betalar du 61% längre skatt idag jämfört med 2006. Hur är detta ett problem nu igen?

Vilket av de här två alternativen tror du dessa personer hade valt om de hade kunnat få välja?

1, Få ut 3000kr/mån (ca 150kr/vardag.) efter att 50% skatt har dragits eller:
2, Få ut 3000kr/mån efter att ca 15% skatt dragits (Som det är idag???

I alternativ 1 så hade den heltidssysselsatte personen fått högre pension mm +tillbaka på jobbskatteavdraget på samma nivå med övriga samhället....
Senast redigerad av BallaRune 2011-07-31 kl. 14:33.
Citera
2011-07-31, 14:41
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vilket av de här två alternativen tror du dessa personer hade valt om de hade kunnat få välja?

1, Få ut 3000kr/mån (ca 150kr/vardag.) efter att 50% skatt har dragits eller:
2, Få ut 3000kr/mån efter att ca 15% skatt dragits (Som det är idag???

I alternativ 1 så hade den heltidssysselsatte personen fått högre pension mm +tillbaka på jobbskatteavdraget på samma nivå med övriga samhället....

Så alternativ 1 tjänar 6000 kr innan skatt och 2 tjänar 3500 kr innan skatt och personen ska välja vilken han vill ha? Jag tror inte du riktigt lyckades komma med en giltig analog till problemet här...
Citera
2011-07-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Så alternativ 1 tjänar 6000 kr innan skatt och 2 tjänar 3500 kr innan skatt och personen ska välja vilken han vill ha? Jag tror inte du riktigt lyckades komma med en giltig analog till problemet här...

När man ger vissa grupper uberlåga ersättningar efter skatt, dessutom med låg skattesats och sedan inför skatteavdrag så förstärker man de skillnaderna som redan finns till mycket värre.

Folk som inte har rätt till bidrag får runt 10kr/extra mån medan andra som har existensminimum får noll kr extra. Övriga tjänar på det. Exakt hur tjänar de som lever på marginalen på detta?

Eller är det bara gruppen som har 12 000-28 800kr/mån som ska anses tillhöra de på marginalen?
Senast redigerad av BallaRune 2011-07-31 kl. 15:01.
Citera
2011-07-31, 15:40
Medlem
stilltons avatar
Citat:
När man ger vissa grupper uberlåga ersättningar efter skatt, dessutom med låg skattesats och sedan inför skatteavdrag så förstärker man de skillnaderna som redan finns till mycket värre.

Folk som inte har rätt till bidrag får runt 10kr/extra mån medan andra som har existensminimum får noll kr extra. Övriga tjänar på det. Exakt hur tjänar de som lever på marginalen på detta?

Eller är det bara gruppen som har 12 000-28 800kr/mån som ska anses tillhöra de på marginalen?
vad faan snackar du om? det är ju dom som inte har bidrag som gynnas.
Citera
2011-07-31, 18:40
Medlem
Someisheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobin
Kollar på den lönespecen och förstår inte var alla jobbskatteavdragen har tagit vägen. Avdraget syns inte på specen det vet jag att det inte ska göra. Men jag kan ändå inte se några spår av något avdrag. Så här ser det ut enligt specen:

Jag jobbade förra månaden 105 timmar a 116 kr = 12180 kr

Plus helglön 8 timmar a 105,56 = 844,48

12180+844,48= 13024,48

skatt: 3907
nettolön, inklusiva andra skattefria arsättningar på 1942,50 = 11060

In till kontot har jag fått 11060.

Här har jag omöjligtvis fått något skatteavdrag. Kan någon förklara varför?

Så här ÄR det:
1) Jobbskatteavdragets storlek i ditt fall kan du se på den specifikation till deklarationsblankett som sändes ut i mars/april i år (arbetsgivaren går efter skattetabell och specificerar INTE på din lönespecifikation jobbskatteavdraget storlek). Där står det "Skattereduktion för arbetsinkomster". Det är jobbskatteavdraget. Det är fel som står här i tråden att det är en skattelättnad på ca 1.000 kronor. Det korrekta är att det ligger på mer än 1.400 per person och månad redan vid en inkomst på 17.000 per månad. Om man har 20.000 i månaden så är skattelättnaden över 1.500 kronor jämfört med sossarnas tid vid makten. Tänk er två föräldrar i en familj. Båda är låginkomsttagare och tjänar 20.000 kronor vardera. Genom Alliansens skattepolitik så har de fått mer än 3.000 kronor per månad "netto", eller om man så vill mer än 36.000 kronor per år "att leva på". Om ni vill kolla dess storlek så rekommenderar jag denna sida: www.jobbskatteavdrag.se Har man dessutom haft råd att köpa ett radhus/villa så har skattelättnaden varit ytterligare ca 10.000 kronor för en enmiljonkronorsbostad.
2) 2010 kom ca 115 miljarder kronor MER i skatteintäkter in till staten jämfört med vad staten fick in 2006 när sossarna hade regeringsmakten. Om man inflationsjusterar så blir det dock ungefär lika mycket som 2006 (eller egentligen något mer). Alltså: Alliansens politik innebär att staten får in ungefär lika mycket (eller egentligen något mer) som under sossarnas tid. Men ändå har varje arbetande person fått ca 18.000 kronor mer att leva på!!
Måste säga att jag blir oerhört förvånad att människor inte vet något om jobbskatteavdragets verkliga effekt på privat- och samhällsekonomin. Här finns tjafs om att det är de rika etc som har tjänat på regeringens politik. Men i procent, alltså inte i kronor, har låginkomsttagarna tjänat mest. Och Alliansen fick genom sin skattepolitik igång efterfrågan så att finanskrisen inte drabbade Sverige lika hårt som andra länder. Det finns dock regioner (västra Götaland t.ex.) där finanskrisen slog till hårt medan t.ex i Stockholm så gick den nästan oförmärkt förbi.

Ett tips för den som känner sig träffad: Sätt igång och utbilda er så ni får ett jobb! Då får ni också jobbskatteavdrag!
Citera
2011-07-31, 18:45
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Staten tappar en massa skatteintäkter och dessa har tidigare gått till samhällsservice. Denna service skärs ner så låginkomsttagaren kommer bara bli fattigare och fattigare i framtiden.

Skatteintäkterna är högre nu än någonsin.
Citera
2011-08-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Skatteintäkterna är högre nu än någonsin.

Ja, men det är för att det går bra för bolagen just nu. Detta är ju högst tillfälligt och kommer ju att ändras när konjunkturen vänder...
Citera
2011-08-01, 02:06
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ja, men det är för att det går bra för bolagen just nu. Detta är ju högst tillfälligt och kommer ju att ändras när konjunkturen vänder...

Det var alltså lågkonjunktur 2005 och högkonjunktur 2008-2009?

Jag trodde det var tvärtom.
Citera
2011-08-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det var alltså lågkonjunktur 2005 och högkonjunktur 2008-2009?

Jag trodde det var tvärtom.

Ska du jämföra nivån på skatteintäkterna 2010 och 2011 så får du jämföra med 2006 och 2007 eller liknande år i konjunkturcykeln, i så fall istället för 2008 och 2009...
Citera
2011-08-01, 11:08
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ska du jämföra nivån på skatteintäkterna 2010 och 2011 så får du jämföra med 2006 och 2007 eller liknande år i konjunkturcykeln, i så fall istället för 2008 och 2009...

Jag kollar på skatteintäkterna under ett år av brinnande högkonjunktur när sossarna hade makten, 2005: 1 354 miljarder. Sedan jämför jag detta med skatteintäkterna under en av de värsta finanskriserna någonsin 2008: 1 488 miljarder och 2009 : 1448 miljarder.

1354*1,02^4= 1465 miljarder.

Sossarna högkonjunktur= lika höga skatteintäkter som alliansen hade under en av världens värsta finansiella kriser.

Vart är dom hundratals miljarderna i skatteintäkter som försvunnit?

Jämför man 2005: 1354 miljarder med 2010: 1513 miljarder så blir det ännu tydligare.

Men visst kan man även jämföra 2006: 1 423 miljarder med 2010: 1513 miljarder om du tycker det är intressant.

Det återstår för dig att visa att skatteintäkterna minskar.
Citera
2011-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi

Det återstår för dig att visa att skatteintäkterna minskar.

Har aldrig påstått att skatteintäkterna minskar. Det är ganska självklart att skatteintäkterna genomsnittligt ökar även om man inte skulle höja skatterna överhuvudtaget.
Du förväxlar ev mina inlägg med sucuks.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in