Citat:
Ursprungligen postat av tobin
Kollar på den lönespecen och förstår inte var alla jobbskatteavdragen har tagit vägen. Avdraget syns inte på specen det vet jag att det inte ska göra. Men jag kan ändå inte se några spår av något avdrag. Så här ser det ut enligt specen:
Jag jobbade förra månaden 105 timmar a 116 kr = 12180 kr
Plus helglön 8 timmar a 105,56 = 844,48
12180+844,48= 13024,48
skatt: 3907
nettolön, inklusiva andra skattefria arsättningar på 1942,50 = 11060
In till kontot har jag fått 11060.
Här har jag omöjligtvis fått något skatteavdrag. Kan någon förklara varför?
Så här ÄR det:
1) Jobbskatteavdragets storlek i ditt fall kan du se på den specifikation till deklarationsblankett som sändes ut i mars/april i år (arbetsgivaren går efter skattetabell och specificerar INTE på din lönespecifikation jobbskatteavdraget storlek). Där står det "Skattereduktion för arbetsinkomster". Det är jobbskatteavdraget. Det är fel som står här i tråden att det är en skattelättnad på ca 1.000 kronor. Det korrekta är att det ligger på mer än 1.400 per person och månad redan vid en inkomst på 17.000 per månad. Om man har 20.000 i månaden så är skattelättnaden över 1.500 kronor jämfört med sossarnas tid vid makten. Tänk er två föräldrar i en familj. Båda är låginkomsttagare och tjänar 20.000 kronor vardera. Genom Alliansens skattepolitik så har de fått mer än 3.000 kronor per månad "netto", eller om man så vill mer än 36.000 kronor per år "att leva på". Om ni vill kolla dess storlek så rekommenderar jag denna sida:
www.jobbskatteavdrag.se Har man dessutom haft råd att köpa ett radhus/villa så har skattelättnaden varit ytterligare ca 10.000 kronor för en enmiljonkronorsbostad.
2) 2010 kom ca 115 miljarder kronor MER i skatteintäkter in till staten jämfört med vad staten fick in 2006 när sossarna hade regeringsmakten. Om man inflationsjusterar så blir det dock ungefär lika mycket som 2006 (eller egentligen något mer). Alltså: Alliansens politik innebär att staten får in ungefär lika mycket (eller egentligen något mer) som under sossarnas tid. Men ändå har varje arbetande person fått ca 18.000 kronor mer att leva på!!
Måste säga att jag blir oerhört förvånad att människor inte vet något om jobbskatteavdragets verkliga effekt på privat- och samhällsekonomin. Här finns tjafs om att det är de rika etc som har tjänat på regeringens politik. Men i procent, alltså inte i kronor, har låginkomsttagarna tjänat mest. Och Alliansen fick genom sin skattepolitik igång efterfrågan så att finanskrisen inte drabbade Sverige lika hårt som andra länder. Det finns dock regioner (västra Götaland t.ex.) där finanskrisen slog till hårt medan t.ex i Stockholm så gick den nästan oförmärkt förbi.
Ett tips för den som känner sig träffad: Sätt igång och utbilda er så ni får ett jobb! Då får ni också jobbskatteavdrag!