• 2
  • 3
2013-05-07, 18:32
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ubuntu Mobile är ungefär samma sak. Använder mest JavaScript och HTML5. Men, det är ju klart. Ett mobil-OS kan ju aldrig slå ett OS tänkt till laptops/desktops. Du kan ju i och för sig göra din mobil till en tunn klient och köra mot din hemdator/hemserver. Fungerar utmärkt. Om du har IP-telefoni hemma kan du även redirecta all "telefontrafik" till mobilen. Utanför hemmet fungerar såklart inte en sådan lösning.
Ubuntu kör väl främst Qt/QML? Som jag förstått det så tänker de (Ubuntu/Canonical) sig att man ska kunna köra appar för mobiloperativet även på skrivbords-ubuntu. Grafikservern Mir ska köra på båda plattformarna och nästa Unity, Unity Next som det kallas, ska även skrivas om i Qt.

En fördel för Ubuntu gentemot de andra uppstickarna Firefox och Jolla är att de redan har ett OS för desktop. Kan de få till ekosystemet bra så har de mycket vunnet.
Citera
2013-05-07, 18:39
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Ubuntu kör väl främst Qt/QML? Som jag förstått det så tänker de (Ubuntu/Canonical) sig att man ska kunna köra appar för mobiloperativet även på skrivbords-ubuntu. Grafikservern Mir ska köra på båda plattformarna och nästa Unity, Unity Next som det kallas, ska även skrivas om i Qt.

En fördel för Ubuntu gentemot de andra uppstickarna Firefox och Jolla är att de redan har ett OS för desktop. Kan de få till ekosystemet bra så har de mycket vunnet.
Synd att all dokumentation och alla skripts för X blir värdelösa då. X är faktiskt bra. Orkar inte läsa manualer i timvis i hur man konfigurerar Mir.
Ubuntu for Mobiles använder Qt tillsammans med HTML5 och JavaScript.
Citera
2013-05-08, 14:04
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Synd att all dokumentation och alla skripts för X blir värdelösa då. X är faktiskt bra. Orkar inte läsa manualer i timvis i hur man konfigurerar Mir.
Ubuntu for Mobiles använder Qt tillsammans med HTML5 och JavaScript.
Med tanke på att de övriga distributionerna ändå kommer att gå mot wayland istället så är det rätt så skitsamma egentligen. Lär väl bli ungefär samma splitt som mellan systemd och upstart i dagsläget.
Citera
2013-05-08, 17:10
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Med tanke på att de övriga distributionerna ändå kommer att gå mot wayland istället så är det rätt så skitsamma egentligen. Lär väl bli ungefär samma splitt som mellan systemd och upstart i dagsläget.
Hur är det med RPM-distros? Wayland med?
Synd i alla fall att uppdelningar ska ske. Vad är det som gör att Canonical väljer att lämna X och istället bygger en helt egen? Går utvecklingen på Wayland för segt framåt, eller? I och för sig är X lastgammalt, men det fungerar ju ju utmärkt! X är så väletablerat att det är rent korkat att bygga en egen display server. Bättre att vänta på Wayland, eller? Dessutom, "If it ain't broke, don't fix it".
Citera
2013-05-08, 17:24
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Hur är det med RPM-distros? Wayland med?
Finns väl inget som talar på att någon distro kommer att stanna kvar vid X i nuläget vad jag vet. De flesta har väl inte lagt sig på någon sida myntet än dock.

Citat:
Synd i alla fall att uppdelningar ska ske. Vad är det som gör att Canonical väljer att lämna X och istället bygger en helt egen?
Ursprungligen skulle de lämna X ändå och gå över till wayland i 13.04. Nu blev ju fallet inte så.

Citat:
Går utvecklingen på Wayland för segt framåt, eller?
Nej, det var mer att utvecklingen inte riktigt gick som canonical ville.

Citat:
I och för sig är X lastgammalt, men det fungerar ju ju utmärkt! X är så väletablerat att det är rent korkat att bygga en egen display server.
Dessa argument användes både på upstart och systemd. Att byta något bara för bytandets skull är sällan bra, men nu är det inte bara det som det handlar om.

Citat:
Bättre att vänta på Wayland, eller? Dessutom, "If it ain't broke, don't fix it".
Fördelen med ett eget system är väl att de själva väljer hur och vad de vill göra. Nackdelen är väl att det troligtvis kommer kosta mer i utvecklingstid och underhåll.
Citera
2013-05-08, 17:42
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Finns väl inget som talar på att någon distro kommer att stanna kvar vid X i nuläget vad jag vet. De flesta har väl inte lagt sig på någon sida myntet än dock.

Ursprungligen skulle de lämna X ändå och gå över till wayland i 13.04. Nu blev ju fallet inte så.

Nej, det var mer att utvecklingen inte riktigt gick som canonical ville.

Dessa argument användes både på upstart och systemd. Att byta något bara för bytandets skull är sällan bra, men nu är det inte bara det som det handlar om.

Fördelen med ett eget system är väl att de själva väljer hur och vad de vill göra. Nackdelen är väl att det troligtvis kommer kosta mer i utvecklingstid och underhåll.
Inte så stor koll, men vad är det som inte gick som Canonical ville? 13.04 använder väl X, har jag för mig? Eller är det Mir? Såg varken X eller Mir i min VM.. Konstigt.
Och sedan att man överger programmeringsspråk som C och C++ till skriptspråk förstår jag mig inte på. Snabbast, vet vi alla, är ren maskinkod. Varför skryter alla om hur snabbt och flexibelt Python/Perl/Java/JavaScript är, när den snabbaste och mest funktionella lösningen är just C/C++?
Citera
2013-05-08, 17:47
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Inte så stor koll, men vad är det som inte gick som Canonical ville? 13.04 använder väl X, har jag för mig? Eller är det Mir? Såg varken X eller Mir i min VM.. Konstigt.
13.04 använder X.

Citat:
Och sedan att man överger programmeringsspråk som C och C++ till skriptspråk förstår jag mig inte på. Snabbast, vet vi alla, är ren maskinkod. Varför skryter alla om hur snabbt och flexibelt Python/Perl/Java/JavaScript är, när den snabbaste och mest funktionella lösningen är just C/C++?
Den här diskussionen har vi haft förut, men olika verktyg passar till olika problem. Exempelvis är QML mycket enklare och smidigare att designa UI-element i än "ren Qt" (eller vad man nu vill kalla det) och det är inte mycket till prestandaförlust vad jag vet (jag är väl kanske på sin höjd marginellt insatt från vad de skrivit om det på planet KDE).
Citera
2013-05-08, 23:24
Medlem
_ZoutHs avatar
Att Ubuntu väljer att satsa på det egna Mir är väl just för att man tänkt köra den på både telefoner/plattor och desktop? Men jag vet inte, det kanske även skulle vara möjligt med Wayland? Dessutom byggs Mir för att kunna använda samma grafikdrivrutiner som redan finns för Android, på så sätt slipper man problem med inkompatibel hårdvara på telefondelen.
Citera
2013-05-08, 23:42
Medlem
TorrentLovers avatar
Hittade detta:
"Where the Wayland libraries are all about IPC, Mir is about producing a library to do the drudge work of a display-server-compositor-thing, so in this way it's more like Xorg than Wayland. In fact, it's a bit more specific - Mir is about creating a library to make the most awesome Unity display-server-compositor-thingy. We're not aiming to satisfy anyone's requirements but our own. That said, our requirements aren't likely to be hugely specific, so Mir will likely be generally useful."
Citera
2013-09-27, 14:40
Medlem
ZTE skall ha sålt 100 000 exemplar av ZTE Open redan.

http://firefoxosguide.com/smartphone...s-device.html/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in