Citat:
Ursprungligen postat av
Ginfaxi
Ser jäkligt trevligt ut. Är det stor skillnad på en sådan administrering jämfört med normalt oralt intag rus/hälsomässigt?
Mvh
Ja det sprider sig ju i kroppen omedelbart i kroppen och psyket. Lugnet kommer direkt.
Det är ett smidigt sätt få en substansen i systemet. När man snortar får man ett annat rus, en annan färg på ruset. Det utgår på något sätt från näsan fysiskt. Det är inte otrevligt. Men att röka, då är du som en varmluftballong, drogen kommer innifrån och sprider sid ut i kapillärerna finfint fördelat. Det blir ingen "kontaktyta" med kroppen, som det är med näsan.
Man "lyfter" lite med inhalering, samtidigt som lugnet kommer direkt.
Det är ju dock lite oekonomiskt som bekant.
Edit: såg att du nu skrev oralt, ja, det är en enorm skillnad
men ovan jämförelse som jag gjorde var med nasalt
hälsomässig skillnad...: ja, blodtrycket sjunker ju mycket fortare än oralt, helt plötsligt, och pulsen förändras - mer påfrestningar på hjärtat teoretiskt skulle jag tro. Är du stor tjock otränad och röker starka tabletter, så kanske det är riskabelt...ja (men jag är ingen läkare haha). Nämen jag tror inte det är något att hänga upp sig på. Röken tror jag inte är så farlig då det mest är socker i. De mest luriga kemikalierna kanske sitter i skalet, så då kan man ju skala. Men undvik "sot" vid rökningen. Det är ju inte bra. I sot finns cancerframkallande ämnen ofta.
Men framförallt så är det ju mycket mer beroendeframkallande än oralt. Det är väl det värsta solklart.
men tänk på att röka är mycket mer beroendeframkallande...